تجارت

پیش‌بینی بازگشت مردم به سینما بعد از کرونا سخت است

محمد نیک‌بین تهیه‌کننده سینما معتقد است در حال حاضر پیش‌بینی استقبال مردم از سینما بعد از سپری شدن دوران کرونا سخت است.

محمد نیک بین تهیه کننده سینما که به تازگی پروانه ساخت سریال شبکه نمایش خانگی «راه میانبر» به کارگردانی تهمینه میلانی را دریافت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط تولید در سینما و سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفت: در حال حاضر تولید فیلم‌های سینمایی به دلیل شرایط موجود با موانعی مواجه است که یکی از مهمترین مسائل در این زمینه، زیر سوال رفتن بازدهی اقتصادی آن است. در نتیجه پیش از هر چیز باید مواردی مانند اکران و اینکه مردم بتوانند به دلیل شیوع ویروس کرونا به سینما بروند حل شود، تا بتوان برای تولید برنامه‌ریزی کرد. تا زمانی که مسائل تولید برطرف نشود بخش خصوصی این امکان را ندارد فیلمی بسازد که بخواهد ضرر بکند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در سینما زیر سایه مشکلات اکران قرار گرفته است، اگر این مشکلات برطرف شود مانعی برای تولید در سینما وجود ندارد، اما تا زمانی که مشکلات وجود داشته باشد بخش خصوصی در سینما نمی‌تواند ریسک کند. البته شاید بخشی از فعالان بخش خصوصی با وجود پشتوانه‌های حمایتی که دریافت می‌کنند دست به تولید بزنند، اما برای بخش خصوصی که به بازگشت سرمایه از طریق گیشه وابسته است، تولید تبدیل به یک ریسک شده است.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: همه این موارد سبب می‌شود تا حضور بخش خصوصی در سینما کمرنگ شود و آن کیفیتی که در محتوا و تولید سینمایی وجود داشت، تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت به دلیل غیبت بخش خصوصی سینمای منتقد کمرنگ شده و اثرات منفی را به همراه بیاورد. به هر حال می‌توان امیدوار بود که شرایط فعلی کرونا، شرایط همیشگی نبوده و تمهیداتی مانند تزریق واکسن سبب می‌شود تا رفت و آمد در جامعه ایمن شود و مردم دوباره به سینماها باز گردند.

سینما رفتن یک تحرک اجتماعی است

وی با اشاره به اینکه این را هم باید مورد توجه قرار داد که ایجاد شرایط ایمن برای عوامل سینمایی پروژه‌ها، خود مساله دیگری است که می‌تواند مانع تولید در سینما شود، تاکید کرد: باید امنیت سلامت افراد شاغل در یک پروژه سینمایی را فراهم کرد تا مشکلی برای افراد پیش نیاید. به هرحال امیدواریم با گسترش تزریق واکسن در کشور حداقل تا یک سال دیگر مردم مانند گذشته به سینماها باز گردند.

نیک بین در پاسخ به این پرسش که با پررونق شدن تولیدات پلتفرم‌ها، مخاطبان نسبت به استفاده از این آثار استقبال بیشتری پیدا کرده‌اند، این مساله تا چه اندازه می‌تواند در آینده گیشه سینمای ایران تاثیرگذار باشد، گفت: واقعیت این است که پیش‌بینی رفتار مردم درباره یک سری از مسائل در اجتماع سخت است، چنین دغدغه‌هایی زمانی که ویدیو و محصولات آن به بازار آمده بود نیز مطرح شد و بسیاری معتقد بودند که اگر ویدیو بیاید مردم دیگر به سینما نمی‌روند، اما چنین اتفاقی رخ نداد و مردم حتی بیشتر از گذشته از سینما استقبال کردند و در کنار آن از محصولات ویدیویی نیز استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان گفت که استقبال از تولیدات پلتفرم‌ها در آینده بر سینما رفتن مردم تاثیرگذار خواهد بود یا نه، اما در حال حاضر مشکل مردم مساله کرونا است. پیش از هر چیز این مساله باید برطرف شود و بعد از آن دید که استقبال مردم نسبت به سینما چگونه خواهد بود.

تهیه‌کننده «نیمه پنهان» بیان کرد: البته این را هم باید بگویم که پیش از شیوع کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن اکران در سینما، مردم از طریق کانال‌های مختلف از جمله اینترنت، ویدیو و ماهواره از محصولات مختلف استفاده می‌کردند اما همچنان به سینما هم می‌رفتند.

نیک بین در پایان گفت: تاکید می‌کنم در حال حاضر پیش بینی رفتار مردم نسبت به سینما در آینده آسان نیست، نباید فراموش کرد که سینما رفتن خود یک تحرک اجتماعی در همه جای دنیا است و باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا