اقتصادی

واحدهای مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی تا آبان راه‌اندازی می‌شود

مدیر پروژه ساخت واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی پارس جنوبی با اشاره به اینکه دوره بازگشت سرمایه این واحدها زیر یک سال است، از پیشرفت ۹۱.۹۶ درصدی و راه‌اندازی آنها تا پایان مهرماه خبر داد.

به گزارش ناظم نیوز، سیروس پیکار صبح امروز در نشستی که با حضور مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی و در حاشیه بازدید از روند پیشرفت پروژه ساخت واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی (DMC) برگزار شد، اهداف و اقدام‌های انجام شده در ساخت این واحد را تشریح کرد.

وی ظرفیت شیرین‌سازی واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۳-۲ پارس جنوبی را ۸۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: با احتساب ارزش افزوده چهار دلاری برای هر بشکه میعانات گازی، مدت زمان بازگشت سرمایه در این طرح کمتر از یک‌سال خواهد بود.

مدیر پروژه ساخت واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی از جمله مهم‌ترین اهداف این پروژه را افزایش ارزش افزوده میعانات گازی به بیش از چهار دلار برای هر بشکه دانست و تصریح کرد: افزون بر این راه‌اندازی این طرح، افزایش بهره‌وری با کاهش خورندگی در تجهیزات پالایشگاهی و کاهش آلاینده‌های ناشی از تبخیر ترکیبات موجود در میعانات گازی بر محیط زیست را در پی دارد.

پیکار همچنین به‌کارگیری میعانات گازی شیرین‌سازی شده به‌عنوان سوخت جایگزین در نیروگاه‌های تولید برق را از دیگر مزیت‌های اجرای این پروژه برشمرد و افزود: مرکاپتان‌ها ترکیبات آلی گوگردداری هستند که به‌صورت طبیعی در میعانات گازی وجود دارند و این ترکیبات یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست، خوردگی تأسیسات و تجهیزات به شمار می‌آید.

وی درباره فرآیند مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی توضیح داد: در این فرآیند، مرکاپتان‌های سبک و سنگین موجود در میعانات گازی به ترکیبات پایدار، غیرفرار و غیرخورنده تبدیل می‌شوند.

مدیر پروژه ساخت واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲و۳ پارس جنوبی با بیان اینکه این پروژه در زمینی به مساحت ۴۰ هزار مترمربع در ضلع غربی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی واقع شده گفت: پروژه مرکاپتان‌زدایی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس در قالب قراردادهای EPCC(طراحی، خرید و تأمین کالا، ساخت، اجرا و راه‌اندازی) به کنسرسیومی متشکل از شرکت پتروصنعت، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است.

پیکار ضمن اشاره به اشتغالزایی این طرح تصریح کرد: در زمان اجرای این طرح، زمینه اشتغال برای ماهانه حدود یک هزار و ۵۰۰ نیروی پیمانکاری و پشتیبانی ایجاد شده است و پس از بهره‌برداری نیز برای ۳۰ نفر اشتغال دائم فراهم می‌کند.

وی از پیشرفت فیزیکی ۹۱.۹۶ درصدی این طرح خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان مهرماه امسال وارد مرحله راه‌اندازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا