تجارت

هر آنچه از نسل بعدی سیستم عامل مایکروسافت می‌دانیم

مایکروسافت در حال آماده شدن برای معرفی «یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های ویندوز در دهه گذشته» است. اخبار و شایعات مربوط به «ویندوز ۱۱»، از جمله ویژگی‌های هیجان‌انگیز و تاریخ عرضه آن را در این مقاله بخوانید.

ناظم نیوز: همین ماه پیش بود که مایکروسافت آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل ویندوز ۱۰ را در قالب نسخه 21H1 عرضه کرد؛ اما کاربران ویندوز باید به‌زودی خود را برای عرضه بسیار بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتری آماده کنند. ۲۴ ژوئن‌ (۳ تیر)، یعنی ۱۱ روز دیگر، مایکروسافت قرار است در رویدادی مجازی از «نسل بعدی ویندوز» رونمایی کند که نوید تغییرات بزرگی در این سیستم عامل دیرین می‌‌دهد.
در کنفرانس بیلد مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان که ۲۵ ماه می (۴ خرداد) برگزار شد، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرد این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای «یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های ویندوز در دهه گذشته»‌ است. همین حرف کافی بود تا شایعات مربوط به بازطراحی بزرگی برای ۱٫۳ میلیارد کاربر این سیستم‌ عامل در سال ۲۰۲۱ را تأیید کند.
مایکروسافت عادت دارد اسامی کاملا غیر منتظره‌ای برای محصولات خود انتخاب کند. با نگاه به تاریخچه نام‌گذاری‌هایی چون ایکس باکس سری ایکس، ویندوز لایو یا وان‌درایو می‌توان با اطمینان گفت در اکثر مواقع ممکن است با نامی رو‌به‌رو شویم که اصلا انتظارش را نداشتیم؛ از این رو، انتخاب نام‌هایی چون ویندوز وان، ویندوز 365 یا حتی سان ولی (Sun Valley) برای نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت چندان اقدام دور از ذهنی نخواهد بود.
از طرفی، مایکروسافت با عرضه ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵، به‌طور کاملا واضح عنوان کرد که این «آخرین نسخه ویندوز» است؛‌ به همین خاطر، برخی معتقدند بعید است نسخه جدید سیستم‌ عامل این شرکت، ویندوز ۱۱ نامیده شود. اما، این نکته را هم باید در نظر گرفت که تمام افرادی که آن زمان گفتند ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز است، دیگر در مایکروسافت کار نمی‌کنند. حالا پانوس پانای در رأس امور توسعه ویندوز قرار دارد و می‌توان امیدوار بود با حضور این مدیر کاریزماتیک، ویندوز دوباره به دوران هیجان‌انگیز و پرشور‌و‌حال خود بازگردد.اما چرا فکر می‌کنیم نام نسخه جدید سیستم‌ عامل مایکروسافت، ویندوز ۱۱ است؟ این غول فناوری، ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) در توییتی، رویداد جدید ویندوزی خود را اعلام کرد و وعده داد در این رویداد از ویژگی‌های جدید ویندوز رونمایی خواهد کرد.
نکته جالب در مورد فراخوان این رویداد، ویدئوی کوتاهی از لوگوی جدید ویندوز است که به پنجره‌ای با دو میله افقی و عمودی شباهت دارد که یکدیگر را به شکل علامت به‌علاوه قطع می‌کنند و از میان آن، نور به داخل می‌تابد؛ اما سایه‌ای که ایجادشده فقط از میله عمودی است و مایکروسافت میله افقی را کاملا نادیده گرفته است. در نتیجه، نور تابیده‌شده تنها با سایه میله عمودی از هم جدا شده که یادآور عدد ۱۱ است.
در رابطه با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ شایعات و احتمالات بسیاری وجود دارد؛ اما تمام این شایعات به بازطراحی ظاهر ویندوز تحت پروژه‌ای موسوم به سان ولی (Sun Valley) اشاره دارند. برخی تصور می‌کنند این تغییرات با هیجانی که مایکروسافت برای این رویداد تا به حال ابراز کرده است، همخوانی نخواهد داشت و احتمالا در حد به‌روزرسانی استانداری برای ویندوز ۱۰ باشد که قرار است در نیمه دوم سال عرضه شود.
اما برخی معتقدند پروژه سان ولی قرار است همان ویندوز ۱۱ باشد و ما هم این‌طور فکر می‌کنیم. سان ولی که ابتدا برای سیستم‌ عامل 10X در نظر گرفته شده بود، به‌عنوان پروژه‌ای برای بازطراحی ظاهر ویندوز معرفی شد، نه در حد اسمی برای به‌روزرسانی سیستم‌ عامل.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا