اقتصادیبورس

قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است و برای جامعه مضر خواهد بود، گفت: قیمت‌گذاری دستوری چیزی جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور ندارد.

ناظم نیوز: محمدعلی دهقان دهنوی روزگذشه(شنبه) در مراسم آیین افتتاح معاملات آتی صندوق سرمایه‌گذاری طلا و معاملات سیمان اظهار داشت: مدیران هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه‌ها ژنرال‌های نبرد توسعه بازار سرمایه هستند، نقش آنها فقط مدیریت هلدینگ یا شرکت خود نیست بلکه انتظار ما این است تا گام‌هایی برای توسعه بازار سرمایه برداشته شود و تلاش‌های زیادی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است و برای جامعه مضرر خواهد بود، قیمت‌گذاری دستوری چیزی جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور ندارد.
دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: برخی گمان می‌کنند که می‌توان با قیمت‌گذاری دستوری زمینه ایجاد رفاه را در کشور و برای مردم فراهم کرد در حالی که این موضوع اشتباه است و تجربه نشان داده که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با توجه به مسیری که اکنون برای معاملات طی می‌شود، تلاش ما این است تا کل معاملات سیمان وارد بورس کالا شود اما این اقدام جزو هدف اصلی ما در بورس نیست.
وی با بیان اینکه هدف ما راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی سیمان است، اظهار داشت: یکی از مسایلی که در بازار سیمان وجود دارد رقابت نامطلوب صنعت سیمان برای صادرات در بازارهای صادراتی است، اگر بتوان فعالیت صادرات صنعت سیمان در قالب کنسرسیوم سیمان با هماهنگی صنعت سیمان راه‌اندازی کنیم ارزش افزوده‌ای که از محل صادرات سیمان به دست می‌آید، منابع ارزشمندی را برای صنعت سیمان ایجاد می کند.
دهقان دهنوی اظهار داشت: تجربه‌های موفقی در این زمینه در دنیا وجود دارد که امیدواریم با استفاده از آنها بتوانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: رفع قیمت‌گذاری دستوری یکی از اهداف ما است، با ورود سیمان به بورس کالا و خارج شدن از قیمت‌گذاری دستوری منافع سهامداران که در پیشگاه رانت و فساد قربانی می‌شد به پایان خواهد رسید.
بورس کالا در جهت متنوع‌سازی ابزارهای مشتقه برای فعالان بازارهای مالی، زیرساخت معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلا را تکمیل کرده که معاملات این ابزار از ابتدای هفته آینده آغاز می‌شود.
گواهی سپرده سکه‌ طلا، ابزاری است که طی آن اشخاص، دارایی سکه طلای خود را با اطمینان نزد خزانه بانک‌ها امانت گذاشته و می‌توانند آن را در بستر بازار سرمایه در بازار پیوسته‌ای که در بورس کالای ایران فراهم شده مورد معامله قرار دهند.
همچنین صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا نیز ابزار مهم دیگر سرمایه‌گذاری در بازار طلا است که توسط بورس کالا برای فعالان بازار سرمایه معرفی و اجرایی شده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، وجوه سرمایه‌گذاران را در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاران از نوسانات بازار طلا منتفع می شوند.
وی افزود: در این میان باید شریعتمداری و رزم حسینی در وزارت تعاون و وزارت صمت تقدیر کرد که نشان دادند قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است و چیزی جز توسعه رانت و فساد ندارد.
دهقان دهنوی اظهار داشت: اگر فردی تصور می کند که با قیمت گذاری دستوری رفاه ایجاد می شود، سخت در اشتباه است زیرا بارها نشان داده شده است که هیچ گاه این اتفاق رخ نمی دهد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه گام اساسی برداشته شده است و سیمان وارد بورس کالا شده است، گفت: حجم معاملات سیمان در بورس کالا از مرز یک میلیون تن عبور کرده است و این مسیری است که به دنبال آن بودیم و امیدواریم به آن نقطه ای برسیم که همه معاملات سیمان در بورس کالا شود.
وی با اشاره به اینکه باز هم این نقطه پایان نیست، افزود: در میزگرد صنعت سیمان که با همکاری بورس کالا در سازمان بورس راه اندازی کردیم یک هدفی داریم و آن هم راه اندازی کنسرسیوم صادراتی سیمان است.
دهقان دهنوی با اشاره به راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق های طلا نیز امروز راه اندازی می شود و گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: صندوق های سرمایه گذاری طلا زمینه سرمایه گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می کنند که در حوزه بازار ارز، مسکن و طلا حداقل دو بازار لازم است معاملاتشان به صورت نظام مند در بورس کالا انجام شود و در طلا این اتفاق افتاده و مسکن نیز در راه این بورس است.
وی اظهار داشت: معاملات مسکن در بورس کالا تا حدودی شروع شده است اما نکته ای که به دنبال آن هستیم صندوق زمین و ساختمان است که قبلا در بورس وجود داشتند.
دهقان دهنوی با بیان اینکه امیدواریم به زودی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات راه اندازی شوند، گفت: زمینه تشکیل بورس املاک و مستغلات را در بورس کالا فراهم خواهیم کرد تا بتوانیم امکان سرمایه گذاری مردم در حوزه مسکن با سرمایه های خرد در شکل بازار سرمایه فراهم شود.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در حوزه ابزارهای مشتقه که طرح اصلی آن برای مدیریت ریسک است، امروز ابزار صندوق طلا راه اندازی شد که کمک می کند تا افرادی که به دنبال ریسک سرمایه گذاری خود در این بازار هستند از این ابزار استفاده کنند.
وی اظهار داشت: بعد از راه اندازی بازار املاک در بورس باید بر روی ابزار مشتقه آن کار شود، در حالی که بازار نقد آن وجود دارد.
دهقان دهنوی گفت: باید در آینده ای نزدیک شاهد این باشیم که ابزارهای مشتقه هر چهار بازار دارایی در بازار سرمایه راه اندازی شده است و مردم می توانند از آن استفاده کنند، این نقطه ای است که باید به آن برسیم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: اگر بتوان کالاهای بیشتری وارد بورس کالا شود ضمن کمک به اقتصاد کشور، منافع سهامداران در بازار سهام تامین می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا