تجارت

فرهاد جم: كيفيت سريال‌هاي تلويزيون پايين است

بدون شك برخي از بازيگران هستند كه حتي اگر مدت‌ها كم‌كار و يا حتي بيكار باشند، بازهم با آثار درخشان و خاطره‌سازي كه برايمان ساخته‌اند، در ذهمان مي‌مانند. فرهاد جم با بازی در سریال همسران، در دهه ۷۰ شروع طوفانی داشت. به صورتی که بسیاری او را یکی از ستاره‌های مهم سینما در سال‌های آینده معرفی می‌کردند. اما این اتفاق رخ نداد. شاید به این دلیل که او نخواست در یک رشته و زمینه هنری ماندگار شود.

ناظم نیوز: فرهاد جم علاقمند به تجربه کردن حوزه‌های دیگر چون اجرا، نویسندگی و کارگردانی بود و در این سال‌ها برای حضور در آن زمینه‌ها نیز تلاش کرده است. او که تجربه بازی در سریال‌های خوش‌رکاب، پول کثیف، ماه و پلنگ و ستایش را دارد، معتقد است باید روی فیلمنامه‌ها و کیفیت سریال‌‌های تلویزیونی بازنگری جدی شود تا در ادامه شاهد آثار بهتری باشیم. به بهانه پخش مجدد سریال تولدی دیگر، به کارگردانی داریوش فرهنگ از شبکه آی‌فیلم با بازي فرهاد جم، با او به گفتگويي جذاب داشتيم…

-شما مدت‌هاست به ویژه در عرصه بازیگری کم‌کار شده‌اید! این یک تصمیم خودخواسته بوده است؟
*علاقمندم حوزه‌های مختلف را تجربه کنم. شخصا دلم نمی‌‌خواهد در یک رشته هنری ماندگار شوم و آنقدر بمانم تا شورش را دربیاورم. دوست دارم تجربه‌های جدید داشته باشم. فیلم و سریال‌هایی بوده که در آنها حضور داشته‌ام اما کوچکترین اهمیتی برایم نداشته‌اند. مثلا تماس می‌‌گیرند و می‌گویند درباره نقش‌تان در فلان سریال صحبت می‌کنی؟ با تعجب پاسخ می‌‌دهم مگر من هم در آن سریال بوده‌ام!؟ علتش این است که برایم اصلا اهمیت نداشته است. به همین دلیل اکنون این راه را پیش گرفته‌ام.

-فکر می‌کنید دلیل استقبال از سریال تولدی دیگر، چه در زمان پخش اولیه چه در بازپخش‌های بعدی چه بود؟ چرا سریال‌های حال حاضر تلویزیون مانند قبل مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد؟
*معتقدم در سریال‌‌سازی ما یک سیر نزولی اتفاق افتاده و سبب شده سریال‌های قدیمی با استقبال بیشتری حتی از سوی مخاطبان امروزی تلویزیون مواجه شوند. سریال‌هایی که به ۲۵ سال پیش تعلق دارند، امروز بیش از همیشه دیده می‌شوند. به نظرم باید موشکافی انجام دهیم تا علت افت کیفیت برخی سریال‌ها مشخص شود. باید در فیلمنامه، سرعت در ساخت و کمیت و کیفیت سریال‌ها بازنگری شود. مثلا ۲۷ سال پیش سریال همسران، خیلی ساده و با 4 بازیگر در یک آپارتمان توانست برای مخاطبان زیادی جذاب باشد. انگار که آن زمان چیزی بوده که حالا نیست. مخاطب سال ۱۴۰۰ هم دوست دارد از لحظاتش لذت ببرد. نمی‌دانم چرا با وجود سرمایه و هزینه بیشتر، کیفیت بعضی سریال‌های امروزی پایین آمده است.

-شما به عنوان بازیگر معمولا گزیده‌کار بودید و هستید… برای پذیرفتن نقش در سریال تولدی دیگر چه مولفه‌هایی داشتید؟
*راستش سال‌ها از پخش این سریال می‌گذارد و چیز زیادی در خاطرم نیست. الان هم که به ذهنم فشار می‌‌آورم، پاسخی برای پرسش شما پیدا نمی‌‌کنم اما به احتمال زیاد دلیلش حضور داریوش فرهنگ، مسعود رسام و بیژن بیرنگ در این پروژه بوده است.

-با این تفاسیر از همکاری با داریوش فرهنگ به عنوان کارگردان سریال راضی بودید؟
*تولدی دیگر، دومین همکاری‌ام با آقای فرهنگ بود و اتفاقا تجربه خوبی بود و دوستش داشتم. فکر می‌کنم خود سریال هم مجموعه خوبی بود و شخص اآن را دوست داشتم. جدا از این نیز همیشه مایل بوده‌ام با آقای فرهنگ کار کنم. روزهای خیلی خوبی با ایشان داشتم و از همکاری‌هایی که داشتیم لذت بردم. شکر خدا سریال هم در مجموع، به خوبی دیده شد و بازخوردهای خیلی مثبتی از مردم و مخاطبان گرفت.

-نقشی که شما در این سریال برعهده دارید، جوانی به نام مهدی و به شدت مثبت است. به صورتی که حتی در مقابل کارهای غیرقانونی شوهر خواهر خود می‌ایستد. از آنجا که نقش‌‌های مثبت معمولا جای مانور کمتری برای بازیگر دارند، چه کردید تا شخصیت مهدی از حالت خنثی بودن بیرون بیاید و دیده شود؟
*خاطرم هست من به عنوان مهندس ناظر در شهرداری کار می‌‌کردم و جلوی شوهر خواهرم که به عنوان بساز و بفروش کارهای غیرقانونی می‌کرد می‌ایستادم. 3 بازیگر کودک سریال را هم به خوبی به یاد می‌آورم. بیشتر مواقع را در ماشین برادر مسعود رسام که یک استیشن آبی‌رنگ بود بازی می‌‌کردند. اما در کل زمان زیادی از زمان ساخت این سریال گذشته و جزییات را به خاطر نمی‌آورم.

-با توجه به اینکه اکنون در عرصه نویسندگی و کارگردانی فعال هستید آیا تغییر صدای فروغ پس از عمل جراحی صورت برای مخاطب باورپذیر بود؟ به عنوان بازیگر مجموعه مخالفتی با این اتفاق داستان نداشتید؟
*به نکته درستی اشاره کردید. همان زمان هم یکی از ایرادات در فیلمنامه همین بود. ممکن است یک چهره سوخته با کارهای ظریف پزشکی ترمیم و درست شود اما حنجره و صدای شخص که تغییر نمی‌کند. همان زمان پیشنهاد هم دادیم که خانم متخصص کار دوبله برای شخصیت فروغ جدید را برعهده بگیرند اما نظر نهایی چیز دیگری بود.

-چه مدت درگیر بازی در سریال تولدی دیگر بودید؟
*تصویربرداری سکانس‌هایی که من حضور داشتم 3 ماه طول کشید. برای فیلمبرداری کل سریال هم در مجموع ۷ ماه زمان صرف شد. آخرین پلان سریال هم در خانه‌‌ای که متعلق به دکتر جراح (محمود عزیزی) بود و در جاده فشم قرار داشت، تصویربرداری شد. در این پلان آخر، دوربین روی تک تک بازیگران می‌چرخید.

-اکنون که تولدی دیگر از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود، آیا به تماشای این سریال نشستید؟
*خیر. چون هم مشغول كارهاي مختلف هستم و هم راستش اصلا تلویزیون نمی‌بینم.

-این روزها چه می‌کنید و به چه کاری مشغول هستید؟
*واقعیت درگیر کارهایی هستم که به ویروس کرونا هم مرتبط است. اما فعلا بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا