تجارت

شگفتی آقای داور از پیانونوازی چند هنرمند/ انتقاد از مانع‌تراشی‌ها

یکی از اعضای هیات داوران پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از ارتقای کیفیت نوازندگی هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره قدردانی و آن را یکی از اتفاقات مثبت این رویداد قلمداد کرد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، رافائل میناسکانیان نوازنده شناخته شده پیانو که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را عهده دار بوده ضمن اینکه جشنواره موسیقی جوان را از مهمترین جشنواره‌های موسیقی و بسیار مفید و موثر ارزیابی می‌کند، معتقد است: این جشنواره همیشه با مانع‌تراشی‌هایی مواجه بوده است. با وجود همه کارشکنی‌ها در برگزاری جشنواره، روند آن همیشه رو به رشد بوده و هر سال بهتر از سال قبل برگزار شده و دستاوردهای خوبی داشته است. البته به جز امسال که به دلایلی تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کاهش داشته است.

این نوازنده و مدرس پیانو بیان داشت: ما هر سال رپرتوار برنامه را دشوارتر کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم برای شرکت‌کنندگان چالش ایجاد کنیم تا شرکت‌کنندگان بیشتر تلاش و بهتر عمل کنند. خوشبختانه همیشه جواب داده و تا امروز هم موفق بوده‌ایم.

این مدرس نوازندگی پیانو در پاسخ به این سوال که علاقمندان به این ساز و شرکت‌کنندگان این رشته در جشنواره معمولاً از چه قشری هستند، توضیح داد: از اقشار مختلف در این رشته شرکت‌کننده داریم. البته اکثریت با طبقه متوسط جامعه است اما کسانی هستند که از شهرستان‌های دور آمده‌اند و ما را با اجرای فوق‌العاده خوبشان، غافلگیر کرده‌اند. من در این جشنواره اجراهایی دیده‌ام که حیرت‌انگیز بوده‌اند و این در حالی است که هر سال رپرتوار جشنواره سخت‌تر شده است.

وی معتقد است همه دست‌اندرکاران جشنواره و حتی شرکت‌کنندگان نگران تداوم جشنواره هستند. او در این باره توضیح داد: همیشه شاهد مانع‌تراشی‌هایی برای برگزاری جشنواره بوده‌ایم و امسال بیشتر از قبل نگرانیم که مبادا جلوی برگزاری جشنواره گرفته شود. جشنواره موسیقی جوان بارها از همین بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها آسیب دیده است؛ مثلاً امسال خیلی دیر برای برگزاری آن تصمیم‌گیری شد.

به گفته میناسکانیان هر سال به طور متوسط تقریباً حدود ۶۰ نفر از گروه سنی الف در بخش نوازندگی پیانو شرکت می‌کردند، حدود ۴۰ نفر از گروه سنی ب در این بخش رقابت داشتند و از گروه سنی ج تقریباً ۳۰ نفر در جشنواره حضور داشتند اما امسال به جز شرکت‌کنندگان گروه الف که خیلی تغییر چشمگیری نداشتند، از گروه سنی ب فقط ۱۱ نفر و از گروه سنی ج فقط ۳ نفر در بخش نوازندگی پیانو حضور دارند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: این کاهش چشمگیر نتیجه بی‌برنامه‌گی مدیران دولت در برگزاری جشنواره است. اگر زودتر تصمیم می‌گرفتند که جشنواره برگزار شود، فرصت بیشتری برای ارائه رپرتوار جشنواره در اختیار بود و بچه‌ها می‌توانستند سر فرصت تمرین کنند و الآن تعداد بیشتری از آنها آماده حضور در جشنواره بودند. به هر حال شرایط کنونی کمی نگران‌کننده است اما دعا می‌کنم جشنواره ادامه داشته باشد چون مایه پیشرفت موسیقی در کشور است و به اعتلای موسیقی عمیق و فرهیخته کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا