اجتماعیجامعه،شهری

برق 30 میلیون مشترک کم مصرف رایگان شد!

شهریورماه پارسال با تصویب طرح «برق امید»، رییس جمهوری از رایگان شدن برق نزدیک به ۳۰ میلیون ایرانی خبر داد. اگرچه در آن زمان برخی این اتفاق را غیر ممکن می‌دانستند اما آمارها نشان می‌دهد که برق امید در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است.

ناظم نیوز: اوایل شهریورماه پارسال زمزمه اجرای طرحی به نام طرح برق امید از سوی متولیان صنعت برق و وزارت نیرو مطرح شد تا براساس این طرح برق خانوارهای کم مصرف رایگان شود.
طرح برق امید پس از تدوین از سوی وزارت نیرو برای تصویب به هیات دولت ارسال شد و در همان شهریورماه به تصویب هیات وزیران رسید.
بیست و ششم شهریور پارسال «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق درباره این طرح با بیان اینکه بررسی‌های اولیه و کارشناسی طرح برق امید از یک سال پیش آغاز شده بود، گفت: چنین طرح بزرگی نمی‌تواند خلق‌الساعه باشد و نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسی دارد.
رجبی مشهدی با بیان اینکه این طرح در ادامه سایر اقدام‌های مدیریت بار توسط صنعت برق اجرا می‌شود، خاطرنشان‌کرد: تا پیش از این شرایط و برنامه‌ها به گونه‌ای بود که هرچه نیاز مصرف وجود داشت، برای پاسخگویی به آن نیروگاه ساخته می‌شد، اما اکنون مدیریت عرضه و تقاضا به‌صورت توأمان پیگیری می‌شود؛ به این معنی که اکنون مقداری از مصرف هم مدیریت و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه بهینه می‌شود و از این پس پاسخگویی به این نیاز مصرف، به اندازه تقاضای مدیریت شده خواهد بود.
در طرح برق امید که با هدف اصلاح مصرف مشترکان خانگی کشور و حمایت از مشترکان کم مصرف برنامه‌ریزی شده، الگوی کم‌مصرفی برای مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی و ماه‌های گرم و غیرگرم تعیین شده است.
مشترکانی که میزان مصرف آنها کمتر از این الگو (کم مصرفی) باشد مشمول پاداش و تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند شد و برای سایر مشترکان نیز راهکارهای کاهش مصرف پیش‌بینی شده است تا با بهینه‌سازی مصرف یا نصب مولد خورشیدی کوچک در دسته مشترکان کم‌مصرف یا خوش‌مصرف قرار گیرند.
با اجرای این طرح دست‌کم ۱۰ درصد از میزان مصرف خانگی کشور کاسته شده و به همین میزان عرضه انرژی برق برای بخش مولد کشور فراهم خواهد شد.
۳۰ شهریورماه پارسال نیز «رضا اردکانیان» وزیر نیرو از عملیاتی شدن طرح برق امید از مهرماه ۹۹ خبر داد و گفت: مشترکان کم‌مصرف که دارای الگوی مصرف کمتری هستند، از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند.
پس از اعلام این طرح از سوی وزارت نیرو، دکتر «حسن روحانی» رییس‌جمهوری از رایگان شدن برق حدود ۳۰ میلیون ایرانی خبر داد.
اعلام این خبر مهم از سوی رییس‌جمهوری با واکنش‌های منفی عده ای و تشکیک در تعداد افراد اعلام شده روبه‌رو شد و همواره در مقابل آن جبهه گرفته و بر نادرستی آن اصرار داشتند.
اما اکنون و با گذشت حدود هشت ماه از این اعلام، همان‌ها که بر نادرستی این اعلام اصرار داشتند معترف شده‌اند که در اثر اجرای این طرح برق ۲۵ میلیون ایرانی رایگان شده است.
اصلاح الگوی مصرف حامل های انرژی در کشور در شرایط کنونی بسیار مهم است. ایران جزو پر مصرف‌ترین‌ها در حامل‌های انرژی است و این موضع علاوه بر آسیب به محیط زیست، سبب می‌شود تا ثروت ملی به باد برود.
در این میان، استفاده از ابزارهای قیمتی مانند گران کردن تعرفه برای پر مصرفان و تخفیف به مشترکان کم‌مصرف می‌تواند تاثیر مهمی در اصلاح مصرف داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا