اقتصادیقیمت ارز و طلا

بازار ارز چشم انتظار تحولات روزهای آتی

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش نرخ دلار و یورو و ورود دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی بود، اما این روند افزایشی بسیار آهسته پیش رفت و به نظر می‌رسد این بازار منتظر تحولات روزهای آتی است.

ناظم نیوز: بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان نگاه تردیدآمیز خود را حفظ کرد و در خصوص اعلام لیست نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، واکنش خاصی نشان نداد.
در این هفته به مانند دو هفته پیشین، قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی با روندی بسیار آرام و طی نوسان‌هایی محدود، شاهد افزایش قیمت بود. مهمترین اتفاق بازار ارز در این هفته در روز دوم اتفاق افتاد که قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد. این اتفاق که بدون مقاومت جدی رخ داد تا پایان هفته پایدار ماند و در آخرین معاملات روز پنج شنبه دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.
این روند آرام افزایشی در نرخ ارز در حالی رخ داده است که در روزهای پایان هفته پیشین و پس از انتشار اخباری مثبت در رابطه با مذاکرات وین که پنجمین دور آن در حال برگزاری بود، انتظارات کاهشی در بازار پدید آمد و بازار در برابر ورود قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی مقاومت نشان داده بود. با این وجود، ابهام در نتیجه مذاکرات نشست وین، منجر به این شد که همچنان نگاه تردید آمیز فعالان اقتصادی به نتیجه این مذاکرات به قوت خود باقی بماند و در روند بازار ارز تغییر جدی ایجاد نشود.
از سوی دیگر اعلام لیست نهایی افراد واجد شرایط برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان نیز اتفاق مهم دیگری بود که در این هفته اتفاق افتاد و برخی از تحلیلگران بازار ارز در انتظار واکنش بازار به این اقدام بودند. انتظاری که باز هم به مانند بسیاری از تحولات مهم دیگر محقق نشد و نشان داد که فعالان این بازار منتظر نتیجه تحولات حوزه سیاست داخلی و خارجی در روزهای آیند هستند؛ به همین دلیل کارشناسان بازار ارز معتقدند تا دریافت سیگنال بعدی از وین، بازار همچنان در وضعیت آرام به سر خواهد برد.
البته تحلیلگران نسبت به تداوم این وضعیت آرام تردید دارند. نتیجه مذاکرات وین برای احیای برجام و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از جمله مهمترین عواملی هستند که می‌توانند در کوتاه مدت بر روند حاکم بازار ارز تاثیر بگذارند. به همین دلیل برخی از کارشناسان وضعیت آرام این روزهای بازار را به آرامش پیش از طوفان تشبیه کرده‌اند. البته گروه دیگری از کارشناسان معتقد هستند که نباید منتظر تحول و نوسان شدیدی در بازار ارز بود، به نظر آنها وضعیت رکود و ثبات در بازار ارز همچنان تداوم خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا