تجارت

اولین لوح ویژه فرهنگستان هنر به مجید مجیدی

رئیس فرهنگستان هنر در مراسم اکران فیلم سینمایی خورشید، و تجلیل از دست‌اندرکاران فیلم، اولین لوح ویژه فرهنگستان هنر را به مجید مجیدی اهدا کرد.

ناظم نیوز: مراسم اکران فیلم سینمایی خورشید و تجلیل از عوامل فیلم، عصر روز گذشته، در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. در این مراسم بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مجید مجیدی کارگردان فیلم، علی نصیریان بازیگر فیلم، تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعضی از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر و جمعی از دست‌اندرکاران فیلم حضور داشتند.
بهمن نامورمطلق رئیس فرهنگستان هنر، پس از اکران فیلم در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از حضور مهمانان گرامی و دست‌اندرکاران تولید فیلم گفت: با فیلمی خوب و استثنایی روبرو بودیم و از دیدن آن لذت بردیم. این فیلم نشان داد که کودکان کار گنج واقعی شهرند، همان‌هایی که وقتی به چهارراه می‌رسیم شیشه‌ها را بالا می‌دهیم که به ما نزدیک نشوند و دست تکان می‌دهیم که به شیشه دست نزنند و متاسفانه به آنها بی‌توجهی می‌کنیم. آقای مجید مجیدی گنج‌یاب و گنج‌شناس است. او یکی از آسیب‌های جامعه را به بهترین شکل مطرح کرد و کار اصلی هنرمند نیز بیان زشتی‌ها به بهترین شیوه‌هاست. بنا به گفته آقای مجیدی، او ۳ هزار نفر از کودکان کار را دیده است تا این بچه‌ها را برای فیلم انتخاب کند.
رئیس فرهنگستان هنر، مجید مجیدی را صاحب مکتب شرقی و معنوی خاص خود دانست که برخاسته از انقلاب اسلامی است و در ویژگی این مکتب گفت: این مکتب به محرومان و کودکان کار متعهد است و این تعهد را همیشه حفظ کرده است. به‌عنوان منتقدی باتجربه مطمئنم در آینده راجع به مجید مجیدی صحبت خواهد شد و کتاب‌ها نوشته خواهد شد، نه فقط از سوی ایرانی‌ها، راجع به ایشان هندی‌ها، چینی‌ها و غربی‌ها نیز صحبت خواهند کرد. فرهنگستان هنر حتما جلساتی برای نقد این فیلم و دیگر فیلم‌های مجید مجیدی برگزار خواهد کرد. یکی از وظایف اصلی و اساسنامه‌ای فرهنگستان هنر ترویج الگوهاست و اگر به فرهنگستان امکانات داده شود و از آن حمایت شود، الگوهایی مانند فیلم‌های آقای مجیدی را، که در ژانر خود واقعاً بی‌نظیر است، در سطح جهان ترویج خواهیم کرد.
سپس مجید مجیدی، کارگردان این فیلم، در سخنانی هدف ساخت فیلم را ایجاد پویشی برای ساخت مدارس کودکان کار در سراسر کشور بیان کرد و گفت: متاسفانه شرایط کرونایی اکران فیلم را با محدودیت مواجه کرده و امیدوارم برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ما را به هدف این فیلم نزدیک‌تر کند.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر تولید این فیلم را ادای دِین به جوانان گمنامی دانست که با وجود سن کم و در نهایتِ گمنامی کارهایی بزرگ انجام داده‌اند.
رئیس گروه سینمای فرهنگستان هنر این فیلم را پیروی از کار آقای داوودی دانست که با دوستان خود 4-5 سال است که مدرسه کودکان کار را راه‌اندازی کرده‌اند و بیش از ۱۲۰۰ نفر از این کودکان و در واقع گنج‌ها را کشف کرده‌اند. او سپس از آقای داوودی، مدیر مدارس صبح رویش، دعوت کرد که به‌روی صحنه بیاید.
در ادامه سیدمحمدحسن داوودی، مدیر مدارس صبح رویش، نیز در سخنان کوتاهی گفت: موسسه نسیم صبح رویش در سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از هزار نفر از کودکان کار در مدارس آن مشغول تحصیل و مهارت‌آموزی بوده‌اند. هيچ چیزی برای من و یاران صبح رویش جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از دیدن بچه‌ها در این فیلم و همچنین موفقیت‌های سایر بچه‌ها در رشته‌های دیگر نیست، بچه‌هایی که از کارهای خلاف و مسائل پیرامون مواد مخدر و جرم و جنایت فاصله گرفته‌اند و الان روی پای خود ایستاده‌اند و دست بچه‌های کوچکتر از خودشان را می‌گیرند.
داوودی در انتها با تشکر از مجید مجیدی و امیر بنان برای راه‌اندازی پویش بی‌نظیر ساخت مدارس کودکان کار گفت: منتظرم با این پویش صدها مدرسه خورشید در سطح کشور راه‌اندازی شود و امیدوارم جامعه با کودکان کار مهربان‌تر باشد و شرایط آنها را بهتر درک کند.
در این مراسم همچنین با حضور بهمن نامورمطلق، غلامعلی حدادعادل، سیدمحمد بهشتی‌شیرازی و علیرضا اسماعیلی از ۱۵ نفر از عوامل و دست‌اندرکاران فیلم خورشید: مجید مجیدی (کارگردان)، علی نصیریان (بازیگر)، امیر بنان (تهیه‌کننده)، نیما جاویدی (نویسنده)، جواد عزتی (بازیگر)، روح‌الله زمانی، ابوالفضل شیرزاد، شمیلا شیرزاد، مانی غفوری و محمدمهدی موسوی (بازیگران نوجوان)، طناز طباطبایی (بازیگر)، علی غابشی (بازیگر)، صفر محمدی (بازیگر)، کیوان مقدم (طراح صحنه) و هومن بهمنش (مدیر فیلم‌برداری) با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا