تجارت

تئاتر براي من عشق است و زندگي…

ناظم نیوز: در سال‌هاي اخير تئاتري‌هاي زيادي به سمت تلويزيون و سينما آمده‌اند و البته كه حالا برخي از آنها به ستاره‌هاي بي‌چون‌وچراي اين عرصه تبديل شده‌اند و گوي سبقت را از سوپراستارهاي سينما ربوده‌اند. با اين حال برخي از همين تئاتري‌ها شايد عمده‌دليل حضورشان در عرصه تصوير، به لحاظ افتصادي باشد چرا كه معمولا درآمد تئاتري‌ها چندان جالب نيست و آنها براي گذران زندگي ناچار مي‌شوند به عرصه تصوير كوچ كنند… شيوا خسرومهر يكي از اين تئاتري‌هاست كه در سال‌هاي اخير علاوه بر تئاتر در برخي از آثار سينمايي و تلويزيوني هم حضور داشته است ولي همواره سعي كرده حضورش در تئاتر را ثابت نگه دارد.
شیوا خسرومهر در گفتگويي پیرامون آخرین فعالیت‌های تئاتری خود گفت: آخرین کار تئاتری که اجرا داشتم پشت دیوار عمارت، به نویسندگی و کارگردانی حمید ابراهیمی بود که در تماشاخانه سرو روی صحنه رفت و جالب است بدانید همزمان پس از این نمایش با همان گریم تئاتر در سریال بچه مهندس۴ نیز حاضر می‌شدم. با شیوع ویرس کرونا نتوانستیم هیچ کار تئاتری را انجام دهیم و تئاتر عملا تعطیل بود. تنها یک ماهی است که سالن‌های تئاتر باز شده و گروه‌ها نمایش اجرا می‌کنند. قرار بود افتتاحیه نمایش جدید من با نام ماه شرف، و محوریت زندگی امام هشتم در سالروز ولادت امام رضا(ع) برگزار شود اما متاسفانه با شرایط نامناسب کرونایی نتوانستیم این نمایش را به سالروز ولادت امام رضا(ع) برسانیم. خدارا شکر نمایشنامه ماه شرف، تایید شده و قطعا در سالروز شهادت امام رضا(ع) این نمایش را با حدود ۱۳ بازیگر روی صحنه خواهیم برد. نویسنده نمایش ماه شرف، پیمان دانشمند و کارگردانی آن بر عهده من است که به دلیل کارگردانی این نمایش در آن بازی نخواهم داشت. این تئاتر قصه جالبی دارد که در دهه 30 اتفاق می‌افتد یعنی زمانی که مردم با شتر و کاروان به مشهد می‌رفتند.
وی پیرامون نمایش ماه شرف، ابراز کرد: 5 سال پیش متن اين نمایش را دوبار در قالب نمایشنامه‌خوانی روی صحنه بردم و آن زمان زیروبم کار را درآوردم و تحقیقات زیادی انجام دادم. در آن زمان تهیه‌کننده‌ای پیدا نکردم و خودم با هزینه شخصی هم نمی‌توانستم آن را اجرا کنم بنابراین در حد نمایشنامه‌خوانی پرونده این نمایش بسته شد تا اینکه الان دوباره پرونده آن را باز کردم. ماه شرف، کار جالبی است و تاریخ مصرف آن نمی‌گذرد. به طور کلی کار‌های مذهبی تاریخ مصرف ندارند. بازیگران خیلی متن را دوست دارند و کل گروه هم منتظرند تا هرچه زودتر تمرین‌ها را شروع کنیم.
این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به استقبال بالای مردم از تئاتر بیان کرد: با اینکه سالن‌های تئاتر با ظرفیت ۵۰ درصدی مشغول نمایش آثار هستند، ولی مخاطبان از باز شدن سالن‌ها خیلی خوشحال و راضی هستند. شما نمی‌دانید بچه‌هایی که کار تصویر نمی‌کنند و تنها فعالیت آنها تئاتر است چقدر از تمرین و بازگشایی سالن‌ها خوشحالند و چقدر انرژی برای ادامه کار می‌گیرند. اگر امثال من کمتر در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنیم به این دلیل است که تئاتر عملا پولی ندارد و فقط عشق است و همه هم در این عرصه تنها با عشق فعالیت می‌کنند.
شيوا خسرومهر با اشاره به اینکه خیلی‌ها مجبور هستند یک سال کار تئاتری انجام بدهند تا دوماه مشغول فعالیت در تئاتر شوند اظهار کرد: خوشحالم بعد از یک سال و نیم و با فراز و فرود‌های زیاد و روز‌های سخت دوستان من به فعالیت تئاتر خود برگشتند. اگر تئاتر پول داشت من هیچوقت جلوی دوربین نمی‌رفتم. تئاتر عشق است و زندگی، اما دوربین صنعت است و نمی‌توان این 2 را با هم مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه باید واکسیناسیون گروه‌های تئاتری بدون نوبت و سریع‌تر انجام شود اضافه کرد: به نظر من باید واکسیناسیون گروه‌های تئاتری در اولویت اصلی قرار بگیرد. در این زمینه باید ساختارشکنی کنند و همانند کادر درمان و پزشکان که رنج سنی برای آنها در نظر نگرفتند برای بچه‌های تئاتر هم این اتفاق بیفتد و فارغ از سن و سال همه را واکسن بزنند.
این بازیگر تلویزیون همچنین درباره وضعیت سینما بیان کرد: سینما در این شرایط به حاشیه رفته و مردم استقبالی از فیلم‌ها نمی‌کنند. طبیعی است که نه فیلم‌های جدیدی برای سینما ساخته شده و نه اکران شده‌ها جذابیتی برای مخاطبین دارند. شبکه نمایش خانگی رونق خیلی زیادی دارد و فکر می‌کنم معادلات سینما در دوران پس از کرونا به کلی عوض شود و انتظارات مخاطبین بالاتر باشد. قطعا با واکسیناسیون سراسری تولیدات سینمایی بیشتر و ترس مردم هم از بین می‌رود و می‌توان با نمایش آثار خوب به گیشه سینما رونق خوبی داد. بعد از سریال ممنوعه، در شبکه نمایش خانگی کار نکردم و امیدوارم فرصت کنم باز هم در این مدیوم فعالیتی داشته باشم. البته باید بگویم برای من خیلی مدیوم مهم نیست و اگر نقش، فیلمنامه و کارگردان را دوست داشته باشم قبول می‌کنم. آن چیزی که مهم است کیفیت اثر و دیده شدن کار و رضایت مخاطبان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا