امتحانات نهایی تهران زیر ذرهبین پروتکلهای بهداشتی
امتحانات پایان سال تحصیلی پایههای نهم و دوازدهم به دلیل اهمیت و تأثیر آنها در سرنوشت دانشآموزان با وجود محدودیتهای کرونایی با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا حضوری برگزار میشود، در این شرایط رعایت پروتکلهای بهداشتی و نظارت بر اجرای آنها از سوی مسئولان آموزش و پرورش مورد تاکید است.

ناظم نیوز: با تداوم شیوع کرونا در کشور امسال دومین سالی است که دانشآموزان آموزش مجازی و غیرحضوری را تجربه میکنند و به تبع روند ارزشیابی پایان سال تحصیلی نیز متفاوت است، با تصمیم وزارت آموزش و پرورش ارزشیابی پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تمامی پایههای تحصیلی به جز پایههای نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری و با تفویض اختیار به شورای مدارس و معلمان با بهرهمندی از روشهایی همچون ارزشیابیهای مستمر، مشارکت دانشآموزان، پرسش و پاسخ، حل تمرین، انجام پروژه، آزمونهای آنلاین و آفلاین تعیین خواهد شد.
با توجه به اهمیت و تاثیر نمرات امتحانات پایان سال تحصیلی پایههای نهم و دوازدهم در سرنوشت دانشآموزان با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا این امتحانات از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد به صورت حضوری و طبق مقررات برگزار میشود.
به گفته غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی، پایه نهم، پایان دوره متوسطه اول است و دانشآموزان باید بر اساس نمرهای که در آزمونهای پایه نهم دریافت میکنند، تعیین سطح شوند و هدایت تحصیلی و انتخاب رشته کنند و با توجه به اینکه نمره دانشآموزان پایه دوازدهم هم تا ۳۰ درصد در نتایج کنکور آنان تأثیر خواهد داشت، بنابراین برای اینکه در این دو پایه حق دانشآموزان ضایع نشود، باید آزمونهای استاندارد و کشوری داشته باشیم.
همچنین سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرده است: با توجه به شرایط کرونایی و وضعیت خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه و رفع نگرانی والدین این دانشآموزان، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پایه نهم دوره اول متوسطه دانشآموزان با نیازهای ویژه در خرداد به صورت مجازی و غیرحضوری و آزمونهای نهایی دانشآموزان با نیازهای ویژه پایه دوازدهم مانند سایر دانشآموزان عادی به صورت حضوری برگزار میشود.
مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت «دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزهها و کانونهای برگزاری امتحانات» را به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد که این پروتکل با هدف ایجاد محیطی ایمن برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا بر پایه اصل فاصلهگذاری اجتماعی، با تأکید بر اقدامات هوشمند و نسخه ۰۵ دستورالعمل بازگشایی مدارس در شرایط فاصلهگذاری اجتماعی، تنظیم و تصویب شده است.
برگزاری ایمن امتحانهای حضوری شامل امتحانات نهایی، المپیادهای علمی، امتحان ورودی مدارس استعداد درخشان و هر گونه امتحانی که نیاز به تجمع دانشآموزان، معلمان و کارکنان در مدت کوتاهی در مدارس یا محلهای پیشبینیشده دارد، میشود.
در بخشی از این دستورالعمل تاکید شده که از تجمع دانشآموزان و همراهان در محلهای مختلف حوزه برگزاری امتحانات جلوگیری شود، دانشآموزان در تمام طول حضور در شهر محل امتحان با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد، آبی حتما از ماسک استفاده کرده و رعایت اصول بهداشت فردی را نیز مورد توجه قرار دهند.
چینش صندلیها در حوزههای امتحانی باید به گونهای باشد که فاصله ۲ متر بین امتحاندهندگان و چهار متر فضا برای هر دانشآموز رعایت شود، قرار گرفتن مواد ضدعفونی کننده برای استفاده به خصوص ورودیها و خروجیها الزامی است و تمامی دانشآموزان قبل از ورود دستهای خود را ضدعفونی کنند، ثبت وضعیت سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت ww.salamat.gov.ir و… از دیگر موارد ذکر شده در این دستورالعمل است.
فعالیت حدود ۱۶۰۰ حوزه امتحانی در تهران
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی رعایت پروتکلهای بهداشتی در حوزههای امتحانی به خبرنگار ایرنا گفت: در شهر تهران یکهزار و ۱۱۸ واحد آموزشی مجری برگزاری امتحانات هماهنگ استانی برای حدود ۹۵ هزار دانشآموز پایه نهم و حدود ۵۰۰ حوزه امتحانات نهایی مجری برگزاری امتحانات دانشآموزان پایه دوازدهم هستند.
حمیدرضا کلاهی افزود: تلاش ما این بوده که تراکم جمعیت دانشآموزی در حوزههای امتحانی کاهش داشته باشد، فاصله صندلیها از یک متر به ۲ متر افزایش پیدا کرده است و علاوه بر ناظران ثابت برای صیانت از امنیت سوالات، در هر حوزه امتحانی مراقبان بهداشت و سلامت آموزش دیده حضور دارند.
وی با اشاره به تجهیز حوزههای امتحانی به تبسنج و راکت موبایل یاب اظهارداشت: مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای تمامی حوزه ها تدارک دیده شده و اگر دانشآموزی ماسک نداشت، در اختیار او قرار داده شود، علاوه بر نصب تابلوهای اطلاعرسانی درباره رعایت نکات بهداشتی تلاش شده است که از تجمع اولیا و دانشآموزان در هنگام ورود به حوزه جلوگیری شود.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: یک ساعت قبل از شروع امتحانات درب حوزهها باز میشود و به محض ورود دانشآموزان در محوطه مدرسه، تبسنجی انجام و دستهای دانشآموزان ضدعفونی میشود و بعضا کف کفشهای آنان با موکتهای آغشته به مواد ضدعفونی کننده در ورودی، ضدعفونی میشود.
وی افزود: هر روز در شهر تهران نظارت بالینی و گروهی از حوزههای امتحانی در سه محور کنترل پروتکلهای بهداشتی، فرایندهای قبل و بعد از آزمون انجام میشود، یک روز قبل از آزمون، گندزدایی و ضدعفونی حوزهها باید انجام شود، بعد از پایان آزمون این روند دوباره انجام میشود.
کلاهی بیان کرد: برای آمادگی برگزاری امتحانات، جلساتی با اعضای ستاد امتحانات، روسای حوزههای اجرا، تصحیح، کارشناس مسئولان سنجش و حراست و بهداشت و سلامت مناطق برگزار شده است، برای نخستین بار کلیپ آموزشی رعایت پروتکلهای بهداشتی در قبل، حین و بعد آزمون توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تهیه و برای استفاده سایر استانهای کشور هم در گروه سنجش کشور در بستر شبکه «شاد» قرار داده شده است.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: اگر اولیا و دانشآموزان مواردی در حوزههای امتحانی برخلاف دستورالعملهای ابلاغی مشاهده کردند، موارد را به اداره ارزیابی عملکرد مناطق اطلاع دهند که موضوع همان روز توسط اداره ارزیابی و عملکرد و سنجش رسیدگی و نظارتهای بالینی از حوزه انجام میشود.
وی تاکید کرد: دغدغه و اولویت آموزش و پرورش، رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ امنیت و سلامت دانشآموزان در اجرای امتحانات نهایی و هماهنگ استانی است، خانوادهها سرمایه اجتماعی ما هستند و آنها را ارج مینهیم، همچنین مدرسه، خانه امن دانشآموزان است و همان طور که در خانهها مراقب فرزندان خود هستیم در حوزههای امتحانی و در مدارس سعی میکنیم مراقب سلامت و امنیت دانشآموزان باشیم.
کلاهی افزود: در سه دوره برگزاری امتحانات نهایی در سال گذشته(خرداد، شهریور و دی) هیچ گونه گزارشی مبنی بر ابتلای دانشآموزی در حوزههای امتحانی به کرونا یا اینکه منجر به فوت شود، نداشتیم که قدردان زحمات عوامل اجرایی و مراقبان سلامت در این حوزهها هستیم، هر چند که نیروهای بهداشت و سلامت جهادگران این عرصه هستند اما ایثار، فداکاری و جهاد همکاران آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت کمتر از نیروهای بهداشت و درمان نیست.