تجارت

ارتباط کم گردشگری ایرانی‌ها و تاجیک‌ها جبران می‌شود

ضرغامی موضوع سفرش به تاجیکستان را تشریح کرد و نوشت: ارتباط مردم دو کشور از طریق گردشگری بسیار ضعیف و در پایین‌ترین سطح است که باید جبران شود.

به گزارش ناظم نیوز، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روایت مجازی خود از سفرش به تاجیکستان همراه با رئیس‌جمهور نوشت: در سفر رئیس‌جمهور همراه ایشان بودم و به طور فشرده ملاقات‌ها و بازدیدهای متعددی را برای رونق گردشگری بین دو کشور انجام دادم. بازدید از موزه ملی، قلعه‌حصار، آرامگاه مشاهیر، مراکز تفریحی و پارک‌های اصلی، مراکز خرید سنتی و جدید، دیدار با همتای تاجیک و گفتگوی طولانی با جامعه ایرانیان و اطلاع از مشکلات آنان، از جمله برنامه‌های من بود.

وی در روایت خود مطرح کرد: در طول سفر به طور متناوب نتایج ارزیابی‌ها را با جناب آقای رئیسی، وزرا و سفیر محترم در میان می‌گذاشتم تا منشأ تصمیم‌گیری شود به نسبت اشتراکات فراوان و سابقه تمدنی به ویژه زبان فارسی و مصادیق گسترده فرهنگ ناملموس. متأسفانه ارتباط مردم دو کشور از طریق گردشگری بسیار ضعیف و در پایین‌ترین سطح است. ترک‌ها بخش مهمی از بازار غذا (فست‌فود) و پوشاک (برندهای ترک) را در تاجیکستان در اختیار دارند و چینی هم به نوعی دیگر. تاجیک‌ها عاشق ایرانی‌ها هستند و به وضوح و صراحت این علاقه را به ما ابراز می‌کردند. در سال‌های گذشته دچار عقب‌ماندگی فراوانی در این عرصه بودیم که باید جبران کنیم.

نوشته‌های ضرغامی در فضای مجازی با واکنش‌های متعددی روبرو بود. یکی از این واکنش‌ها از سوی فعالان موزه‌داری و میراث فرهنگی بود که نوشته بودند: «خوب است از موزه‌های خودمان نیز بازدید کنیم. موزه‌داران سه هفته در حالت آماده‌باش هستند تا شما به آنها سر بزنید. موزه‌ها را ببینید و از تجربه کارشناسان متخصص این حوزه بدون واسطه بهره ببرید. ما تضمین می‌دهیم اگر اهل گفتگو و تعامل باشید، هم گردشگری ایران رونق پیدا می‌کند و هم ارز بین‌الملل در موزه‌های بی‌کیفیت تاجیکستان هدر نمی‌رود».

وی همچنین تصاویری از دیدارهای خود و امضای تفاهمنامه‌ها منتشر کرده است.

ضرغامی پیش از این هم در توئیترش نوشته بود: امروز همراه رئیس‌جمهور به تاجیکستان آمده‌ام. گردشگری بین ما و آن‌ها به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها بسیار عقب مانده است. باید زیر میز ایران‌هراسی بزنیم و ایران‌دوستی را جایگزین کنیم. تاجیک‌ها خیلی خوبن! تندیس‌های بزرگ رودکی و اسماعیل سامانی در میادین بزرگ شهر دوشنبه خاطره‌انگیز است.

در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تاجیکستان، ضرغامی با تاج‌الدین جوره‌زاده رئیس کمیته گردشگری تاجیکستان یادداشت تفاهم همکاری در حوزه گردشگری امضا کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا