اقتصادی

آخرین وضعیت سدهای استان اصفهان در پایان سال آبی

اصفهان- مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای اصفهان وضعیت ذخیره آبی سدهای این استان را در پایان سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ تشریح کرد.

احسان الله امینی در گفت‌وگو با ناظم نیوز با تشریح آخرین وضعیت سدهای استان اصفهان در پایان سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، اظهار داشت: ذخیره سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب امروز سی ام شهریور ماه به ۲۲۹ میلیون مترمکعب رسید.

او با اشاره به اینکه حجم سد زاینده رود سال گذشته در چنین روزی ۱۹۷ میلیون مترمکعب بود، افزود: ذخیره کنونی سد نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و در مقایسه با بلند مدت (۵۱ ساله) ۶۹ درصد کاهش حجم دارد.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی های هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های کمتر از نرمال در پاییز پیش رو و اولویت تأمین آب آشامیدنی مردم، از شهروندان و هم استانی‌ها تقاضا دارم نهایت صرفه جویی را در مصرف آب داشته باشند.

امینی با بیان اینکه سد گلپایگان با ظرفیت ۳۶.۶ میلیون مترمکعب هم اکنون ۵.۸ میلیون مترمکعب آب دارد، ابراز داشت: این حجم آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵.۶ میلیون مترمکعب بود، تقریباً بدون تغییر است اما ذخیره سد گلپایگان نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او اضافه کرد: سد قره آقاچ سمیرم با گنجایش ۲۱ میلیون مترمکعب هم اکنون ۱۴.۶ میلیون مترمکعب آب دارد که این حجم در مقایسه با سال گذشته که ۱۷.۵ میلیون مترمکعب بود ۱۶ درصد کاهش حجم نشان می‌دهد.

کاهش ۲۰ درصدی آب سد حنا

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به وضعیت سد حنای سمیرم اشاره و خاطرنشان کرد: ذخیره این سد با ظرفیت ۵۱ میلیون مترمکعب در حال حاضر ۴.۳ میلیون مترمکعب است در حالی که حجم آن سال گذشته ۵.۴ میلیون مترمکعب آب بود؛ مقایسه ذخیره کنونی این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد و در بلند مدت ۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

امینی همچنین به وضعیت سد خمیران در مجاورت شهر تیران اشاره کرد و گفت: این سد با گنجایش ۷.۱ میلیون مترمکعب اکنون ۲.۳ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که نسبت به سال گذشته که حجم سد ۱.۲ میلیون مترمکعب بود وضعیت مناسبی دارد.

ذخیره آب سد خمیران نسبت به بلند مدت خوب است

او ذخیره کنونی سد خمیران را نسبت به بلندمدت نیز خوب ارزیابی کرد و افزود: افزایش ذخیره سد در شرایط فعلی به این دلیل است که سال‌های گذشته آب بصورت مستمر از اردیبهشت تا شهریور ماه جاری بود اما امسال به علت خشکسالی برنامه بنش بندی (تقسیم بندی) در شبکه اجرا شد که آب نیمی از این مدت در شبکه جاری بود و در نهایت حجم سد را به این مقدار رساندیم که اگر سال آینده خشکسالی ادامه داشت در ابتدای سال شمسی آینده آب ذخیره داشته باشیم.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به وضعیت سد باغکل خوانسار، ادامه داد: این سد با ظرفیت ۵.۸ میلیون مترمکعب هم اکنون هفت دهم میلیون مترمکعب آب دارد در حالی که مدت مشابه سال گذشته ذخیره سد ۲.۵ میلیون مترمکعب بود، از این رو حجم کنونی نسبت به سال پیش حدود ۷۰ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۵۵ درصد کاهش یافته است.

امینی با اشاره به اینکه ظرفیت سدهای استان یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب است، ابراز داشت: مجموع حجم آب مخازن سدهای استان در پایان سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، ۲۵۵ میلیون مترمکعب آب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا