تجارت

مرمت گر ساعت تجلیل شد/ احیای نخستین برج ساعت منطقه شمیران

مراسم پاسداشت استاد ساعتچی پیشکسوت حوزه مرمت ساعت برگزار شد احیای ساعت های مهم و معروف در ایران از جمله ساعت شمس العماره حاصل تلاش وی است.

به گزارش ناظم نیوز، مراسم نکوداشت حافظان زمان، با حضور جمعی از اساتید حوزه مطالعات شهری، پیشکسوتان حوزه ساعت، هیأت مدیره اتحادیه ساعت تهران و نمایندگان مجموعه‌های میراث فرهنگی از جمله مجموعه ثبت جهانی کاخ گلستان و نهادهای اجرایی و خدماتی به همت گروه هنربان آپادانا در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد و از محمد ساعتچی با قریب به نه دهه عمر، همچنان به مرمت ساعت می‌پردازد.

وی حافظه زنده ساعت در ایران است که از کودکی به این حرفه ورود کرده است و در حال حاضر بخش زیادی از تداوم نبض زمان در ساعت‌های شهری، مدیون دستان اوست.

مرمت گر ساعت تجلیل شد/ احیای نخستین برج ساعت منطقه شمیران

در این مراسم احمد مسجد جامعی، به سخنرانی در باب اهمیت مرمت و احیای نمادهای تاریخی و با هویت شهر پرداخت و از استاد محمد ساعتچی به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه ساعت سازی و مرمت ساعت به پاس یک عمر فعالیت فرهنگی در حوزه مرمت آثار میراثی، تقدیر به عمل آورد.

احمد مسجدجامعی، با اشاره به تاریخ زمان و زمان سنجی در ایران و حضور دانشمندان ایرانی در تراز جهانی، به معرفی برخی نمادهای ساعت در مقیاس شهری پرداخت.

وی با اشاره به روند و تاریخچه محاسبات و نحوه ساخت ساعت‌های آفتابی و نحوه محاسبه اوقات شرعی و تحویل سال متذکر شد که علمای ایرانی مهارت بسیاری در این امر داشته اند. همچنین روایتی از نحوه ورود ساعت‌های مدرن به ایران و تهران ارائه کرد.

وی با معرفی برخی از ساعت سازان بنام تهران، استاد ساعتچی را از معدود بازماندگان آن نسل نامید که حافظه زنده تاریخ ساعت در ایران معاصر است و این حرکت را در پاسداشت این امر، شایسته تقدیر و تداوم دانست.

در این مراسم عبدالرحیم احمدی، رئیس اتحادیه ساعت تهران، نیز از اعلام آمادگی اتحادیه ساعت سازان تهران به منظور تداوم و همکاری با استاد ساعتچی در راستای احیا ساعت‌های از کار افتاده در سطح شهر خبر داد.

در این مراسم، پیشکسوتانی از جمله سید محمد تقی پورجواهریان، به ذکر خاطرات خود در حوزه مرمت و احیای ساعت پرداختند.

در انتهای مراسم، بازدید از برج ساعت مرکز بزرگ دایره المعارف اسلامی به عنوان نخستین برج ساعت منطقه شمیران، انجام و مقرر شد با همکاری هنربان و حضور محمد ساعتچی، تعمیر و کارکرد زمان در این مرکز که مدتی است متوقف مانده بود، احیا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا