گردشگری

خوشمزۀ های سنتی یزد

ناظم نیوز: شهر اصیل و تماشایی یزد انواع و اقسام غذاهای خوشمزه و دلبرانه را به نام خود ثبت کرده است. شاید تمام انواع این غذاها را نتوانید در رستوران‌های دایر در شهر یزد بچشید، اما بدون شک اگر دستور پخت این غذاها را بدانید در سوئیت در یزد امکان پخت این غذاهای وسوسه‌برانگیز را خواهید داشت.

البته شهر یزد در فهرست انواع و اقسام آش‌های محلی و سنتی نیز گوی سبقت را از سایر شهرها ربوده است.
اما اگر ترجیح می‌دهید به جای پخت و پز در یکی از رستوران‌های مرغوب در شهر یزد طعم مشهورترین غذاهای اصیل یزدی را بچشید، می‌توانید از میان غذاهایی که در ادامه فهرست‌وار به آن‌ها اشاره خواهد شد غذای محبوب خودتان را انتخاب کنید:
آش شولی یزد
این آش حیرت‌برانگیز است. به دو دلیل. اول اینکه آش شولی یزدی تقریباً می‌توان گفت از شهرتی جهانی برخوردار است. به این معنا که امکان ندارد قدم به شهر یزد بگذارید و از مردم عزیز این شهر نشانی از رستورانی برای ارائۀ آش شولی بپرسید و پاسخی درخور دریافت نکنید. به این ترتیب چشیدن طعم آش شولی یزدی کار دشواری به نظر نمی‌رسد. اما دلیل دوم در حیرت‌برانگیزبودن این آش محبوب، دوگانه بودن نوع پخت، ظاهر و حتی مواد اولیۀ آن در فصل گرما و در فصل سرما است. به این معنا که اگر شما در فصل تابستان در شهر یزد باشید و از آش شولی یزدی نوش جان کنید با طعم و حتی رنگ و رویی متفاوت با همین آش در فصل زمستان روبه‌رو خواهید شد. این تفاوت در رنگ و رو و در طعم به خاطر استفاده از مواد اولیۀ مختلف برای طبخ این آش در فصل تابستان در مقایسه با فصل زمستان است.
قیمه یزدی
یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه که در شهر اصیل و تماشایی یزد از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار است با نام قیمه یزدی شناخته می‌شود. این خورش سنتی و دیرینه، عنوان اصیل‌ترین غذای استان یزد را از آنِ خود کرده است و هیچ رستورانی در سراسر استان یزد نخواهید یافت که در منوی خود قیمه یزدی را لحاظ نکرده باشد. آنچه سبب ایجاد تمایز و تفاوت میان قیمه یزدی با قیمه‌ای که در سراسر ایران زمین طبخ می‌شود، استفاده از نخود به جای لپه است.
تاس کباب یزدی
یکی دیگر از غذاهای معروف و پرطرفدار در شهر یزد با نام تاس کباب شناخته می‌شود. این غذای دلچسب از سیب‌زمینی، پیاز، روغن، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی به همراه دارچین و شاید هرزگاهی اندکی هویج تهیه می‌شود. تاس کباب یزدی غذایی است که ساکنان شهر یزد در مهمانی‌ها و محافل خود بر سر سفره قرار می‌دهند. این غذای سنتی و خوشمزه نه تنها طعمی لذیذ و ناب بلکه عطری دل‌انگیز و وسوسه‌برانگیز دارد. میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر به شهر یزد حتماً از این غذای دلبرانه نوش جان کنید.
صبحانه‌های رایج در شهر یزد
در سفر به شهر اصیل و تماشایی یزد فرصت تجربۀ نوع متفاوتی از صبحانه را خواهید یافت. در سفرۀ صبحانۀ مردم عزیز استان و مخصوصاً شهر یزد، نان خاصی به نام کُپک به همراه لَتیر و همچنین نان خشک سنتی را خواهید دید. این نان‌ها هر کدام در طعم و مزه، متفاوت و منحصر به فرد خواهند بود و با نوش جان کردن هر کدام از انواع این نان‌ها زیر دندان خود طعمی دلپذیر، خاص و به یاد ماندنی را تجربه خواهید کرد. همچنین اگر در فصل سرما مهمان شهر یزد باشید و برای وعدۀ صبحانه به رستوران وارد شوید با ارده شیره و حلوا ارده از شما پذیرایی خواهد شد.
نان سوروک در شهر یزد
یکی از رسوم متداول در ایران زمین در هنگام صرف میان‌وعده نوشیدن چای است. این رسم دیرینه در شهر یزد نیز رایج است. در شهر اصیل و تماشایی یزد چای لب‌سوزِ لب‌دوزِ لبریز همراه با نبات زعفرانی سرو می‌شود. البته قند یزدی همیشه در کنار سینی چای قرار خواهد داشت و شما حق انتخاب خواهید داشت. ضمن اینکه مخصوصاً در هنگام سرو میان‌وعده نان سوروک که یکی از انواع نان‌های محلی و مخصوص شهر یزد است نیز همراه با چای سرو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا