تجارت

پیگیر ارسال پرونده دیوار گرگان تا مهرماه به یونسکو باشید

نماینده مردم گرگان گفت: قدیمی‌ترین دیوار تاریخی جهان بعد از دیوار چین در گرگان است. این بنا برای ثبت جهانی مهیا شده و باید تا مهرماه به یونسکو ارسال شود این موضوع را پیگیری کنید.

به گزارش ناظم نیوز، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل وزارتخانه پای صحبت‌های جمعی از نمایندگان سه استان شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی نشست.‌

در ابتدای این جلسه رحمت‌الله نوروزی رئیس فراکسیون نمایندگان استان‌های شمالی کشور گفت: با توجه به اینکه رویکرد دنیا در راستای تولید مولد حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی است، درخواست داریم که به ظرفیت‌های استان در هر سه حوزه توجه داشته باشید و در کنار آن به استعداد نیروهای انسانی موجود در سه استان داشته باشید.

جنگل‌ها مغفول مانده‌اند

در ادامه غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدوارم مانند دوران طلایی در صدا و سیما در این مسئولیت هم منشأ تحول و نوآوری باشید.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: امامزاده‌ها و چشمه‌ها متولی دارند، اما جنگل‌ها مغفول مانده‌اند و سامان‌دهی برای آن‌ها انجام نشده است.

شریعتی با تاکید بر اینکه جنگل‌ها می‌توانند منشأ اثر در اشتغال و درآمدزایی باشند، تصریح کرد: طی این سال‌ها جنگل‌ها بدون ضابطه مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و از کم‌ترین امکانات خدماتی بی‌بهره‌اند.

او با پیشنهاد امضای تفاهمنامه با منابع طبیعی گفت: با کمک و ورود وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهالی محلی می‌توانند در این امر سرمایه‌گذاری کنند.

آمل بنای تاریخی ۲۰۰ ساله دارد که در حال از بین رفتن است

در ادامه رضا حاجی‌پور نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هر کدام از این حوزه‌ها جایگاه خود را در بحث مولد بودن دارند که بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

حاجی‌پور بیان کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی تاکنون چقدر برای قله دماوند کار انجام داده است؟ مردم آب گرم لاریجان را چقدر می‌شناسند؟ همچنین شهر آمل بنای تاریخی ۲۰۰ ساله دارد که در حال از بین رفتن است، سامان‌دهی و معرفی بناهای تاریخی و آثار طبیعی باید انجام شود.

گردشگری تنها راه رهایی از نفت است

در ادامه عبدالجلال ای ری نماینده کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرغامی موضوع خوبی را در ارتباط با توسعه گردشگری در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. ظرفیت‌های ویژه‌ای در سه استان به ویژه سواحل داریم. ابزار برای توسعه گردشگری در استان‌های گیلان و مازندران داریم اما به تناسب سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

او افزود: شاید نیازی به سرمایه‌گذاری دولتی نداشته باشیم. در استان گلستان عقب‌افتادگی زیادی طی سالیان سال اتفاق افتاده است. از بندر گز تا نوار مرز ترکمنستان هیچ زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری انجام نشده است. شرکت‌های مختلفی در بندر ترکمن و شهرستان گمیشان سرمایه‌گذاری کردند ولی رها کردند و به سرانجام نرسید. از جنبه نظارتی در بخش گردشگری سوءاستفاده شده، مجوز به این شرکت‌ها داده شده و بر این اساس زمین و وام گرفته‌اند اما منافع آن برای مردم نبوده است.

ای ری تصریح کرد: متأسفانه نظارتی بر مجوزی که برای گردشگری ساحل بندر گز صادر شده است، انجام نشده است.

نماینده بندرگز گفت: موضوع اصلی جزیره آشوراده است که مصوبات آن انجام شده اما زمینه‌سازی برای ایجاد زیرساخت در ساحل شرقی انجام نشده و ما از مهندس ضرغامی انتظار داریم در این زمینه کمک کنند.

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق‌قلا در ادامه با تاکید بر اینکه باید برای تبدیل صنعت گردشگری به‌عنوان اولویت تلاش جدی صورت گیرد، افزود: قدیمی‌ترین دیوار تاریخی جهان بعد از دیوار چین در استان گلستان و گرگان قرار دارد. این بنا برای ثبت جهانی مهیا شده است و باید تا مهرماه به یونسکو ارسال شود و از آقای مهندس ضرغامی می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کنید.

درخواست می‌کنم به سه استان شمالی سفر کنید

حجت الاسلام و المسلمین محمد صفری نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: سه حوزه مأموریتی این وزارتخانه حوزه مولدی است که ایجاد ثروت نیز می‌کند اما متأسفانه به این حوزه در کشور ما به صورت خاص توجه نشده است.

او افزود: دو حوزه کشاورزی و گردشگری مزیت‌های اصلی سه استان شمالی کشور است و در حوزه دریا، ساحل، جلگه، جنگل، کوهستان و… ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و در کنار آن حضور امامزاده‌های متعدد در استان‌های شمالی مزیت دیگری است که باید به آن توجه کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این نشست جای مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه استان شمالی کشور خالی است که گزارشی از وضعیت این استان‌ها ارائه کنند بنابراین درخواست من این است که حتماً به این سه استان سفر کنید و به بررسی میدانی ظرفیت‌ها بپردازید.

صفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برخی افراد استان‌های شمالی را با کیش مقایسه می‌کنند، در حالی که این مقایسه درست نیست. ظرفیت‌های بی‌نظیری در استان‌های شمالی داریم که نیازمند سرمایه‌گذاری است و اگر در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند به رونق گردشگری در این سه استان کمک کند.

برای حفظ ثروت‌های ملی باید حوزه گردشگری را تفکیک کنیم

احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به فرادستگاهی بودن گردشگری گفت: این وزارتخانه باید بتواند همکاری‌های خود را با سایر بخش‌ها تقویت کند و از ظرفیت‌های سایر حوزه‌ها و دستگاه‌ها در سه حوزه مأموریتی وزارتخانه کمک بگیرد.

او یادآور شد: به عنوان مثال تأمین تسهیلات برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری تنها از طریق صندوق دولت امکانپذیر نیست و باید از ظرفیت‌های بانک‌های دولتی و خصوصی استفاده کرد.

نماینده بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیرساخت‌ها در این وزارتخانه فراهم نیست که باید تمام این زیرساخت‌ها تأمین شود و در کنار آن به تأمین و تقویت نیروی انسانی توجه ویژه شود.

این نماینده مجلس در ادامه به مشکل جنگل‌خواری و قطع درختان در سه استان شمالی کشور اشاره کرد و ادامه داد: باید بتوانیم حوزه گردشگری را تفکیک کنیم تا شاهد حفظ ثروت‌های ملی باشیم.

کیوان مرادیان نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی در هر سه استان شمالی کشور داریم که توجه به آن‌ها می‌تواند به رونق تولید و اشتغال کمک کند. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارتخانه شاهد راه‌اندازی پایگاه پژوهشی در قائمشهر هستیم اما این پایگاه نیازمند بودجه و حمایت بیشتری است.

در استان‌های شمالی گردشگری به معنای واقعی نداریم

رمضان‌علی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا در ادامه گفت: سرانه درآمد و اشتغال بستگی به نفت و گاز و صنعت و گردشگری و کشاورزی دارد، در استان‌های شمالی گردشگری به معنای واقعی نداریم، مردم خودشان به شکل سنتی گردشگری را راه اندازی کردند.

سنگدوینی تصریح کرد: از ضرغامی تقاضا داریم کارگروه و کمیته ویژه برای استان‌های شمالی در نظر گرفته و تشکیل شود.

عرصه گردشگری نیازمند تحول است

مهدی سعادتی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی به تغییر در نگرش نظام درباره گردشگری اشاره کرد و گفت: همان‌طور که شما در صداوسیما تحول ایجاد کردید عرصه گردشگری نیز به چنین تحولی نیاز دارد.

او افزود: تمام ایران ظرفیت دارد و کار وسیعی باید انجام شود. در همه بخش‌ها باید تحول اساسی انجام شود و در برنامه پنج‌ساله باید به موضوع گردشگری توجه جدی شود.

سعادتی با اشاره به اهمیت اکسپو دبی گفت: از این ظرفیت و موقعیت باید نهایت استفاده را ببریم. زمینه ساخت فیلم برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌ها باید مهیا شود.

جدا بودن صنعت فرش و صنایع‌دستی، مشکلات بیمه، حمایت از صنایع‌دستی، استفاده از ظرفیت ساحلی، دریایی و اسکله‌ها، سامان‌دهی بوم‌گردی‌ها، سامان‌دهی رشته‌ها و ابنیه‌های تاریخی، حمایت از هنرمندان، یگان حفاظت و میراث از دیگر نکات مورد اشاره سعادتی بود.

رسول فرخی نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اگرچه همه ایران سرای من است اما سه استان شمالی کشور دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی است و سرمایه‌گذاری در این سه استان در حوزه گردشگری می‌تواند باعث ایجاد اشتغال، تولید ثروت و جلوگیری از مهاجرت روستاییان شود.

غلامعلی کوهساری نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حداقل سه وزارتخانه است. برنامه‌ریزی درستی در استان‌های شمالی انجام نشده در حالی که از نظر افزایش درآمد می‌تواند به درآمدزایی کمک کند.

او افزود: اکثر قریب به اتفاق مؤلفه‌های گردشگری در استان‌های شمالی وجود دارد اما باید به آن توجه ویژه شود. راه‌های خوبی دارد اما آنچه مهم است بحث تبلیغات است. مردم نمی‌دانند به کجا بروند، باید تبلیغات شود و مناطق مختلف کامل معرفی شود.

کوهساری تصریح کرد: تقاضا دارم صدا و سیما برای تبلیغ و معرفی استان‌های شمالی کمک کند. هنوز مردم به خوبی این مناطق را نمی‌شناسند.

او ادامه داد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر ورود کند تا کار به مردم واگذار شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان گلستان مانند گیلان و مازندران شناخته شده نیست؛ یک سوم کویر دارد و باید به مردم معرفی شود.

مهم‌ترین مشکل گردشگری کشور خلل در اسناد بالادستی است

محمدعلی محسنی بندپی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی این سال‌ها قاتل توسعه کشور نفت بوده که موجب غفلت ما نسبت به دیگر مزایای کشور شده است.

او خلل در اسناد بالادستی را مهم‌ترین مشکل گردشگری کشور عنوان کرد و افزود: در اسناد بالادستی، قانون اساسی و سند چشم‌انداز ردپای غنی برای گردشگری وجود ندارد. فراکسیون گردشگری برای تدوین برنامه هفتم آمادگی هر نوع کمکی را دارد.

محسنی بندپی از تعارض بین محیط زیست و منابع طبیعی به‌عنوان دیگر موضوع جدی در گردشگری اشاره کرد و گفت: این تعارض تنها با قانون و قانونگذاری قابل حل است. همچنین ایجاد باور جدی به موضوع گردشگری مهم‌ترین نکته برای رونق این حوزه است. با ایجاد یک باور جمعی و مدیریت منابع تغییر در این حوزه ایجاد می‌شود و با جذب توریست نتیجه آن را خواهیم دید.

رضا آریان‌پور نماینده مینودشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به ظرفیت‌های گردشگری در این جلسه اشاره شد اما از میراث‌فرهنگی گفته نشد.

او تصریح کرد: میراث‌فرهنگی در استان‌های شمالی به جای اینکه ظرفیت باشد به مشکل تبدیل شده است و به معیشت مردم تسری پیدا کرده است.

او با بیان اینکه حفاظت از میراث‌فرهنگی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: مردم بومی به دلیل پیدا شدن اشیا و سفال‌های تاریخی برای ساخت و ساز دچار مشکل هستند و باید از اداره میراث‌فرهنگی مجوز بگیرند. این موضوع باید سامان‌دهی شود یا مردم کوچ داده شوند و یا اجازه ساخت به آن‌ها داده شود. آیا مردم باید بهای حفاظت از میراث‌فرهنگی را پرداخت کنند. برای این موضوع باید برنامه جدی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا