تجارت

هیچ منعی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل وجود ندارد

مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به اخباری مبنی بر افت کیفیت اینترنت به دلیل مخالفت این مرکز با توسعه پهنای باند اینترنت زیرساخت، اعلام کرد که هیچ منعی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ناظم، در هفته‌های اخیر کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز باعث انتقاد بسیاری از سوی کاربران و کسب و کارها شده است به نحوی که ۱۲ مهرماه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با اشاره به دریافت گزارشات نارضایتی مردمی از کندی شبکه به ویژه در ساعات پیک مصرف، دستور پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به این موضوع را داد.

برخی رسانه‌ها این افت کیفیت را ناشی از کاهش دستوری پهنای باند اینترنت و نیز عدم صدور مجوز خرید پهنای باند بین‌الملل به شرکت ارتباطات زیرساخت از سوی مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرده‌اند.

در این زمینه ابوالفضل روحانی معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر حمایت از ترافیک و پهنای باند داخلی، بر توسعه آن توسط اپراتورها برای دستیابی به سرعت مناسب و با کیفیت اینترنت در کشور تاکید کرد.

وی درباره اخبار منتشره مبنی بر مخالفت این مرکز با افزایش پهنای باند در کشور گفت: پهنای باند اینترنت در کشور نه کاهش داشته و نه منعی برای توسعه آن وجود دارد. مسئله اینجا است که به دلیل بی‌توجهی چند سال گذشته به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت و عقب‌ماندگی جدی کشور در این بخش، هر میزان از توسعه پهنای باند اینترنت پس از مدتی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهد بود.

روحانی در پاسخ به چرایی اختلالات اخیر در کشور گفت: تنظیم‌گری وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر به نحوی بوده که مزیت رقابتی توسعه ارتباطات ثابت در کشور از بین رفته و عمده توسعه کشور بر مبنای ارتباطات سیار بوده است. در چنین شرایطی خواه ناخواه افزایش تقاضا برای دسترسی به محتوا یا خدمات داخلی و خارجی موجب اختلال و کاهش کیفیت دسترسی خواهد شد. مخصوصاً اینکه در دو سال گذشته با فراگیری بیماری کرونا، میزان استفاده از خدمات پرترافیک مثل VODها و آموزش آنلاین به شدت افزایش یافته است. این مسئله کمبودها و توسعه نیافتگی‌ها در زیرساخت ارتباطی کشور را به طور ملموس و به صورت عمومی هویدا کرده است.

وی در پاسخ به چرایی عدم ورود مرکز ملی فضای مجازی به این شکل از توسعه در شبکه ارتباطی کشور توضیح داد: ما از سال ۹۶ توسعه زیرساخت ارتباطی ثابت و تغییر معماری شبکه ارتباطی کشور را به عنوان اولین نیازمندی و مهمترین مطالبه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می‌کردیم ولی همراهی مناسبی در این خصوص صورت نمی‌گرفت.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: البته خوشحالیم که جناب آقای دکتر زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، توجه و توسعه به ارتباطات ثابت در کشور را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده‌اند. ارائه دهندگان خدمات ارتباطی کشور هم باید با ایشان همراهی کنند. چون همه از توسعه ارتباطات ثابت منتفع می‌شوند. امیدواریم که با یک همکاری ملی، هرچه سریع‌تر این عقب‌ماندگی جبران شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا