تجارت

نمایش ۱۵۰ اثر میناکاری در نمایشگاه «نقش و آتش»

نمایشگاه نقش و آتش به همت گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد.



به‌گزارش ناظم نیوز به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، افسانه کسمایی مسئول نمایشگاه نقش و آتش، در حاشیه مراسم افتتاحیه که با حضور مصیب امیری رئیس پژوهشگاه و سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی همراه بود، گفت: این نمایشگاه متشکل از آثار اساتید و هنرمندان گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی و حاصل ۵۰ سال هنر میناسازی است.

مسئول نمایشگاه نقش و آتش تصریح کرد: برای نخستین بار ۱۵۰ اثر از هنرمندان و استادان کارگاه میناسازی این مرکز به نمایش درآمده که برخی از آنها فانی را وداع گفته‌اند و امروز آثار آنها در این گنجینه نگهداری و در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کسمایی در ادامه از احمد رائض، جلالی سوسن آبادی، فکری، اسلامیان، پروانه نراقی، مریم شیخ مهدی، مصطفی اخواص، غلامحسین فیض الهی و استاد تقوی نام برد که آثار آنها در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

این هنرمند افزود: همچنین آثاری از هنرمندان کارگاه میناسازی گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی، نسترن برجیان، شهلا اسدیانی، فاطمه سادات هوریابند، سحر حسنخانی، ندا خلعت آبادی، مریم مسگریان در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کسمایی، میناسازی را در فرهنگ و هنر ایرانی ساخت اشیا فلزی و تزئین آن با لعاب شیشه‌ای متنوع یعنی مینا که عامل اسمی این هنر است خواند و گفت: پیوند این دو ماده (فلز و لعاب شیشه‌ای) متفاوت توسط حرارت بالا انجام می‌شود که باعث تثبیت اثر رنگ و لعاب بر روی سطح فلز می‏‌شود.

مسئول نمایشگاه نقش و آتش گفت: در این هنر دو شیوه اجرایی وجود دارد که یکی نقاشی مینایی و دیگر ی مینای خانه‌بندی است.

نمایشگاه نقش و آتش از امروز تا ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ در محل گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی واقع در وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پذیرای علاقه‌مندان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا