تجارت

لزوم ورود وزارت میراث فرهنگی به سوءمدیریتها در میراث جهانی

انجمن های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی نوشتند که مجموعه‌های جهانی این استان مانند پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و پایگاه کلیساها دچار سو مدیریت هستند.

به گزارش ناظم نیوز، انجمن‌های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در نامه‌ای به ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نوشتند: آذربایجان یکی از مناطق مهم و استراتژیک ایران در تمامی حوزه‌های سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی، تاریخی، اجتماعی، طبیعی و به‌ویژه فرهنگی هست که در طول تاریخ نقش بی‌بدیلی در رخدادهای گوناگون کشور و منطقه من‌جمله انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ایفا کرده است.

همچنین به اذعان پژوهشگران ملی و بین‌المللی این استان از حیث وجود آثار تاریخی_ باستانی متعدد از دوره‌های مختلف تاریخی جایگاه بسیار ارزشمندی در منطقه و جهان داراست. چنان‌که مجموعه بازار بزرگ تاریخی تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

نظر به این جایگاه مهم و تمامی تلاش‌های صورت گرفته درگذشته و با تقدیر از مدیریت فعلی، متأسفانه موانعی وجود دارد که میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی جایگاه درخور خود را نیافته و همواره با مشکلات فراوانی مواجه است. ازجمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بودجه‌های اختصاص‌یافته به این استان نسبت به بودجه‌بندی استان‌های هم‌تراز با توجه به تعدد آثار و ابنیه تاریخی بسیار اندک بوده و درشان این استان نیستند.

۲- مجموعه‌های جهانی این استان (پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و پایگاه کلیساهای آذربایجان) دچار سو مدیریت شدید بوده و سالهاست در حالت سکون باقی مانده‌اند.

۳- روند رو به نابودی بافت تاریخی شهرهای مهم استان از جمله تبریز، مراغه، اهر، مرند، شبستر، هشترود و اسکو.

۴- علیرغم پتانسیل ثبت جهانی مجموعه برج مقبره‌های ایلخانی مراغه و ایجاد پایگاه پژوهشی رصدخانه مراغه هنوز این مهم انجام نیافته است.

۵- عدم توجه جدی وزارتخانه و سایر ارگان‌های دخیل به جایگاه مهم گردشگری استان.

۶- ضعف شدید بدنه کارشناسی میراث فرهنگی استان که نیازمند استفاده از کارشناسان و متخصصان مرتبط میراث فرهنگی است.

۷- لزوم ورود وزارت میراث فرهنگی به پروژه مقبره الشعراء تبریز که سال‌هاست به دلیل سو مدیریت، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه به‌صورت اسفناکی به حال خود رهاشده است.

۸- پروژه‌های مهم و نیمه‌تمام استان نظیر مجموعه ربع رشیدی، مجموعه شنب غازان، قلعه اوجان، قلعه بختک، محوطه گوی مسجد (مسجد کبود)،میدان صاحب‌الامر (حسن پادشاه) که نیازمند توجه جدیست.

۹- لزوم اقدام برای ثبت جهانی شدن باغ ائل گؤلی تبریز و باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری.

در خاتمه با آرزوی توفیق مجدد، از آن مقام عالی تقاضا داریم تا عنایت و توجه ویژه‌ای به این خطه انباشته از میراث کشورمان داشته باشید تا انشالله در زمان ریاست جنابعالی، کاستی‌های گذشته برطرف شوند.

انجمن‌های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی نیز ، به‌عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد (Ngo ، آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری با جنابعالی و سایر زحمت کشان وزارت میراث فرهنگی، جهت تعالی جایگاه میراث فرهنگی کشور و استان آذربایجان شرقی اعلام می‌دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا