تجارت

ظرفیت تولید کاغذ داخلی را بالا ببریم/غفلت ازعرضه دیجیتال و پرینتی

مدیرعامل انتشارات سروش معتقد است تقویت ظرفیت تولید کاخل در داخل و دیجیتال‌وپرینتی‌کردن کتاب‌ها می‌کند کمک بزرگی به بازار کاغذ و ناشران باشد.

سعید کرمی مدیرعامل انتشارات سروش در گفتگو با ناظم نیوز گفت:‌ نوسانات شدید قیمت کاغذ و مقوا، که چندی است گریبانگیر بازار کاغذ و به تبع آن ناشران و تولیدکنندگان کتاب شده، تاثیر زیادی روی قیمت این‌کالا داشته است؛ به‌ویژه کاغذ نشر که به‌خاطر آن تولید کتاب و مسائل فرهنگی تاثیر می‌پذیرد.

وی افزود: لازم است که دولت به این‌مقوله نگاه حمایتی داشته باشد. بخشی از این‌نگاه حمایتی، این است که به رفع موانع تولید داخلی کاغذ توجه شود. این‌موانع، هم سخت‌افزاری هستند هم موانع حمایتی. مساله حمایتی، این است که وام‌هایی به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها داده شوند که البته با نظارت همراه باشند. در نتیجه دستگاه‌ها و ماشین‌های تولید داخلی شروع به کار کنند. متاسفانه شرایط فعلی باعث شده کارخانه‌های معدود تولید کاغذ در داخل، به‌جای کاغذ به‌سمت تولید مقول بروند چون شاید به قیمت راحت‌تری نسبت به کاغذ، فروش می‌رود و در صنعت چاپ و بسته‌بندی هم خواهان دارد. همچنین تولید کاغذ تکنیک‌ها و ظرافت‌های خود را می‌طلبد.

این‌مدیر نشر در ادامه گفت:‌ برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، ۵ کار لازم است. اول تقویت ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی کاغذ است. دوم، توسعه کار و کارخانه‌هاست. چون در حال حاضر چندکارخانه تولید کاغذ بیشتر نداریم و باید تعداد این‌کارخانه‌ها افزایش پیدا کند. این‌کار به دیده‌شدن کاغذ به‌عنوان یک‌کالای مهم فرهنگی کمک می‌کند. سوم، این است که به‌سمت خدمات حمایتی برویم. یعنی کالاهایی که کاغذ هم جزو یکی از کالاهایی باشد که دولت از آن‌ها حمایت می‌کند. این‌حمایت اگر هدفمند و با نظارت باشد، آسیب‌ کمتری هم خواهد دید. چه‌ درباره ناشرهای خصوصی و چه ناشرهای غیرخصوصی اگر حمایت دولت از کاغذ نظام‌مند باشد، بخشی از مشکلات حل می‌شود. با تضمین دولت می‌توان کاغذهای ارزان‌تر را در اختیار ناشرهای بزرگسال و کودک و نوجوانی قرار داد که درگیر بحران شده‌اند. و یا آن‌ناشران کودک و نوجوان و خردسالانی که به کاغذهای خاص نیاز دارند. در مجموع اگر دولت با نظام مشخصی به این‌مقوله نگاه کند، می‌تواند آن را مدیریت و به ناشران کمک کند.

کرمی گفت: چهارمین پیشنهاد، این است که خود ناشرها هم به این سمت و سو بروند که بخشی از تولیدات خود را به‌صورت دیجیتال و پرینتی ارائه کنند. یکی شرایط طوری شود که اگر فردی به ۱۵ صفحه از یک‌کتاب نیاز دارد، بتواند همان‌بخش از کتاب را بخرد. این‌مساله هم قابل مدیریت است که در نتیجه آن، هم نشر حمایت شود هم خواسته مخاطب تامین شود، هم بازار از کالای فرهنگی و فکری خالی نباشد. پنجمین راهکار هم این است که وزارت ارشاد از چاپ و عرضه کتاب‌های مرجع حمایت کند تا ناشرها ناچار به چاپ چنین‌کتاب‌هایی نباشند. یعنی هزینه چاپ این‌گونه کتاب‌ها از دوش‌شان برداشته شود. همچنین اگر این‌آثار مرجع به‌صورت الکترونیکی در دسترس مخاطبان باشند، باز هم بار دیگری از دوش ناشران برداشته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا