تجارت

سرخپوستانی که به پیاده‌روی اربعین رفتند/ از انسانیت بگو

روح‌الله اسدی کارگردان مستند «روز چهلم» بیان کرد که این مستند روایتگر سفر چند سرخپوست به پیاده‌روی اربعین است.

روح‌الله اسدی کیادهی کارگردان مستند «روز چهلم» که به صورت اینترنتی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند گفت: ما در سال ۹۶ مهمانانی از کشورهای دیگر دعوت کردیم تا در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنند در این مستند هم سه شخصیت اصلی حضور دارند که یکی از آنها زمانی که از او دعوت کرده بودیم سفیر کشور اکوادور در بولیوی بود که من با او در بولیوی آشنا شدم، سپس به کشور اکوادور رفتم و رفاقت‌هایی برقرار شد، او در حال حاضر یکی از نمایندگان مجلس اکوادور است.

وی ادامه داد: دیگر شخصیتی که ما را در این سفر همراهی کرد خانمی بود که زمانی که از او دعوت کردیم مدیر شبکه بولیوی بود و حالا هم در وزارت فرهنگ بولیوی سمت دارد. سومی هم خانمی بود که آن زمان مدیر خبر یکی از شبکه‌های بولیوی بود و الان معاون وزیر فرهنگ همان کشور است. این سه نفر را در کنار افرادی از کشور شیلی، ونزوئلا، آرژانتین برای پیاده‌روی اربعین دعوت کرده بودیم. این سه نفر چون هر سه در بولیوی متمرکز بودند با هم همسفر شدند و به پیاده‌روی اربعین آمدند. بعد از اینکه فیلمبرداری در عراق را به اتمام رساندیم من به کشورهای این سه نفر رفتم و از تفکرات و زندگی آنها هم فیلم تهیه کردم.

وی افزود: در ابتدای این مستند می‌بینیم که این سه نفر می‌گویند که آنچه برای ما سرخ‌پوست‌ها بسیار مهم است نهاد خانواده است و همه به نحوی به موضوع خانواده می‌پردازند. بعد از اینکه این افراد به پیاده‌روی اربعین می‌روند و با داستان شهادت امام حسین (ع) آشنا می‌شوند می‌بینیم که می‌گویند امام حسین برای اهداف بلند انسانی خود به قدری ارزش قایل بود که حاضر می‌شود از کوچک‌ترین عضو خانواده خود هم دست بکشد، به خانواده او ظلم می‌شود اما او محکم و استوار می‌ایستد و یک حماسه تاریخی را رقم می‌زند.

این کارگردان با بیان اینکه «سرخپوست‌ها» هم در جریان این سفر شیفته حماسه امام حسین (ع) می‌شوند، اظهار کرد: گرچه آنها می‌گویند مسیحی هستیم ولی آنقدر هم پایبندی به این دین ندارند، این افراد با مذهب، زبان و فرهنگ متفاوت به پیاده‌روی اربعین آمدند این در حالی است که تنها چیزی که از ما شنیده بودند این بود که تروریست هستیم، در عراق هم مدام کشت و کشتار وجود دارد با این حال آمدند و دیدند میلیون‌ها آدم در این مسیر با این محبت با هم قدم برمی‌دارند.

اسدی مطرح کرد: این اجتماع بزرگ انسان‌ها به شدت برایشان عجیب بود، جالب است که بعدها پیاده‌روی اربعین را از شبکه تلویزیونی خود پخش کردند و درباره این حماسه حضور مستند ساختند. حتی گاهی از من تصاویر مربوط به اربعین می‌گیرند تا در این ایام پخش کنند. در «روز چهلم» هم می‌بینیم که در مواجهه با صحن امام حسین و این اجتماع چقدر احساساتی می‌شوند.

وی توضیح داد: شاید یکی از اشتباهات راهبردی ما این است که امام حسین را تنها به خودمان محدود کرده‌ایم در حالی که آن حضرت برای تمام انسان‌ها و انسانیت است. آن چیزی که آنها در حرم امام حسین می‌بینید دقیقاً همان حسی است که ما به عنوان شیعه داریم این نشان می‌دهد که ما خیلی از داشته‌هایمان را به درستی به دیگران معرفی نکرده‌ایم یا با ذهنیت کاملاً محدود خودمان عمل کرده‌ایم.

این کارگردان اضافه کرد: در طول این سفر چند خانم با ما همراه بودند. نمی‌دانم چقدر اهالی آمریکای لاتین را می‌شناسید اما آنها افراد بسیار احساساتی و پر نشاطی هستند، فضای کاملاً بازی دارند و هیچی چیزی نمی‌تواند آنها را محدود کند بنابراین تنها نگرانی من درباره نوع پوشش آنها در پیاده‌روی اربعین بود اما بدون اینکه حتی کلمه‌ای به آنها بگویم جذبه رفتار انسانی و محبت زائران به قدری روی آنها تأثیر گذاشته بود که خود به خود همه چیز را رعایت کردند، خودشان گفتند برویم و لباس مناسب بخریم! لباسی همانند لباس آنهایی که به پیاده‌روی اربعین آمده بودند. به هر حال این افراد هم انسان هستند و وقتی میلیون‌ها آدم را آن‌چنان می‌بییند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: آنها از امنیت عراق هم تعجب کرده بودند، می‌گفتند این حجم آب جمعیت اینجا حضور پیدا کرده‌اند اما اتفاقی نیفتاده است و زندگی جریان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا