اجتماعی

حسینی خبر داد: ابتلای 93 نفر از نیروهای سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران به ویروس کرونا

به گزارش ناظم نیوز ، سید مالک حسینی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ابتلای بیش از ۹۳ نفر از کارکنان این سازمان به ویروس کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ گفت: از ستاد کرونا درخواست می‌کنیم که واکسیناسیون مددکاران بعد از کادر درمان در اولویت قرار بگیرد.
‎وی در خصوص واکسیناسیون مددکاران و مددجویان گرمخانه‌ها اظهارداشت: در بحث واکسن از زمانی که موضوع آنفلوانزا مطرح شد، پیش از بحث واکسن کرونا، مکاتبات متعددی را با وزارت بهداشت، ستاد کرونای استان تهران و یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادیم و شرایط را برای آنها توضیح دادیم که مددکارن و مددجویان بسیار آسیب‌پذیر هستند، متاسفانه هنوز اهمیت و سختی کار مددکارها به خوبی تبیین نشده است.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرد: زمانی که موضوع توزیع واکسن مطرح می‌شود، مددکاران هیچ اولویتی ندارند، ما در دوره جدید ۲ مکاتبه با ستاد کرونا استان تهران داشتیم، رایزنی‌هایی را با مسئولان وزارت بهداشت انجام شده، قول‌هایی را به ما داده اند که تاکنون محقق نشده، مددکاران در گرمخانه‌ها و همکاران ما در گشت‌ها روزانه با آسیب‌های متعددی روبه رو هستند و معتقدم بعد از کادر درمان، مددکاران ما در اولویت هستند اما متاسفانه نسبت به آنان کم‌لطفی شده است.
‎حسینی افزود: در پایان سال ۱۳۹۹، بیش از ۹۳ نفر از همکاران این سازمان؛ ستادی، گشت‌ها و گرمخانه‌ها درگیر ویروس کرونا شدند، طی۱۰ روز اخیر، موج جدید کرونا، ۳۴ نفر کرونا مثبت شدند که یک سوم کل مبتلایان سال گذشته است، از این تعداد برخی در گرمخانه‌ها و تعدادی در سازمان در حال خدمت‌رسانی هستند، متاسفانه تاکنون پیامی دال بر اینکه همکاران ما در نوبت چندم دریافت واکسن هستند و استاندارد توزیع چگونه است دریافت نکردیم.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره ابتلای مددجویان به کرونا در گرمخانه‌ها اظهارداشت: تا پایان سال ۱۳۹۹ موردی از کرونا مثبت در گرمخانه‌ها گزارش نشده است، اما یک مورد ابتلا در یکی از مراکز که زیرمجموعه شهرداری نبود اما این نهاد زیرساختش را فراهم کرده بود، گزارش شده است.
‎وی گفت: در موج جدید، در چند روز گذشته، ۲مورد کرونا مثبت در گرمخانه‌ها داشتیم، محل تقریبا قرنطینه شده است اما ایراد اساسی برای قرنطینه داریم، برخی از افراد مصرف کننده مواد مخدر هستند و امکان اینکه اتاق مصرف توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین نشود، مشکلاتی در پی خواهد داشت که سعی کردیم جداسازی‌هایی را انجام دهیم تا مراقبت نسبی صورت گیرد و حال این ۲نفر خوب است و مشکلی ندارند.
‎حسینی درباره سامان سراها افزود: در یکی از سامان سراها نیز ۶ نفر از مدکاران و چهار نفر از مددجویان کرونا مثبت شدند و خوشبختانه شرایط کنترل و از حالت بحرانی خارج شده است.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباه وضعیت پذیرش مددجویان در گرمخانه‌ها در شرایط ایپدمی کرونا گفت: مراقبت‌ها در این مراکز همچون اواخر سال ۱۳۹۸ و آغاز شیوع کرونا ادامه دارد، همچنان مراکز یک بار شست و شو و سطوح آنها روزی سه بار ضدعفونی می‌شوند، ماسک و مواد شوینده بین مددجویان توزیع و جلسات آموزشی به صورت گروهی توسط مددکاران برگزار می‌شود.
‎وی تاکید کرد: اتاق‌های قرنطینه هم همچنان در گرمخانه‌ها فعال است، ارتباط مستمر با اورژانس داریم و همه آن چیزی که باید برای مراقبت از یک فرد در یک خانه باشد، در گرمخانه فراهم کردیم اما دو یا سه زیرساخت از گرمخانه‌ها چالش جدی‌تری داشته و امکانات کافی ندارند که با شهرداران آن مناطق مکاتبه کردیم تا در خصوص فضای جایگزین اقدام کنند.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوال تعداد مراجعات به گرمخانه ها در سال گذشته چقدر بوده است اظهار داشت : طرح «زمستان گرم» در سال ۱۳۹۹ و وضعیت اسکان افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب در گرمخانه‌ها در زمستان سال گذشته، حدود ۸۹ هزار و ۶۸ مددجو بوده (محاسبه به صورت نفر شب است) که در سطح شهر شناسایی و تعدادی به گرمخانه‌ها و تعدادی به سامانسراها منتقل شدند.
‎حسینی بیان داشت: از این تعداد، یک هراز و ۹۰۰ زن(نفر شب) و بیش از ۸۷ هزار مرد(نفر شب) در گرمخانه‌ها جذب شدند که به نسبت سال گذشته در جذب مردان ۳۴ درصد افزایش و در میان زنان ۲۵ درصد کاهش داشته‌ که در مجموع حدود ۳۲ درصد در جذب افراد بی‌سرپناه افزایش داشتیم، تراکم در زمستان بیشتر بوده و در مجموع بیش از ۴۰هزار نفر در فاصله آبان تا اسفند جذب شدند.
‎وی درباره گرمخانه‌های سیار گفت: این گرمخانه‌ها برای روزهای سرد سال راه‌اندازی می‌شوند که سال گذشته در گرمخانه‌های سیار به حدود ۶ هزار نفرشب خدمات ارائه شد و دومین سال متوالی بود که مرگ ناشی از سرما نداشتیم، به سطحی از استاندارد خدمات رسیدیم که هیچ فرد بی‌سرپناهی داوطلب حضور در گرمخانه باشد، پشت در بماند و خدمات دریافت نکند.
‎حسینی در پاسخ به این سوال که وضعیت احداث سه گرمخانه فرا منطقه‌ای به کجا رسیده است، تصریح کرد: در بودجه سال ۱۳۹۹، احداث این گرمخانه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ نفر(۲گرمخانه برای آقایان و یک گرمخانه برای زنان) در مناطق ۴، ۱۶ و ۱۹ پیش‌بینی شده بود که بزرگترین چالش پیدا کردن زمین مناسب بود که هم باید در دسترس مددجویان باشد و هم بافت محله را بر هم نزند و برای ساکنان آن نیز مشکلاتی ایجاد نکند.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرد: زمین‌ها در سه منطقه تعیین شدند اما زمین مورد نظر در منطقه ۴ معارض شخصی پیدا کرد، در منطقه ۱۶ پیمانکار محل را به ما تحویل نمی‌داد و در منطقه ۱۹ موضوع حریم پیش آمد و زمینی که در اختیار داشتیم در حریم اتوبان قرار داشت و امیدواریم با همه این مشکلات امسال حداقل یک گرمخانه احداث و به بهره‌برداری برسد.
‎وی درباره غیرفعال شدن همراه‌سراها گفت: هیچ گزارشی در خصوص تعطیلی این مراکز نداشتیم و فعال هستند، در منطقه ۱۸ یک همراه سرا و منطقه ۱۱ یک همراه سرای دیگر نیز فعال شدند.
‎حسینی در ادامه گفت: تا پیش از این همراه سراها ردیف بودجه نداشتند و برای بودجه سال آینده، ردیف بودجه پیش‌بینی شده و شورای شهر هم همکاری خوبی داشته است و ۶ میلیارد تومان برای آن بودجه دیده شده است.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره وضعیت معتادان متجاهر در سطح شهر پس از شیوع کرونا گفت: شهرداری تهران هیچ مأموریتی در این باره ندارد و بعضاً همکاری‌هایی با نیروی انتظامی داشته‌ایم، درباره آمار نیز نمی‌توانیم نظر دهیم که کمتر یا بیشتر شده‌اند اما با توجه به اینکه مراکز ماده ۱۶ فعال است، تعداد معتادان متجاهر کمتر شده است و از سطح بزرگراه‌ها نیز جمع‌آوری شدند.
‎حسینی درباره ساماندهی کارگران فصلی همچنین عنوان کرد: براساس آمار مناطق تا پیش از این ۱۲هزار کارگر فصلی داشتیم و هر ساله بحثی برای ساماندهی آنان مطرح بود، از فروردین امسال این طرح با همکاری یک پلتفرم که خدمات در منزل می‌دهند، اجرا می‌شود و به صورت آزمایشی اولین مرکز در منطقه ١١ راه‌اندازی شده است.
‎وی افزود: روند به این صورت است؛ افرادی که در بانک اطلاعاتی ما هستند با آنان تماس گرفته می‌شود، افرادی که تخصص یا مدرک دارند، خود به خود جذب می‌شوند و از گروه کارگران فصلی خارج می‌شوند، افرادی که تخصص دارند و مدرک ندارند برای دریافت مدرک به مراکز فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند و افرادی که نه تخصص و نه مدرک دارند، در کارهای خدماتی دعوت به کار می‌شوند.
‎مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه قانون حضور کارگر فصلی در کنار خیابان را منع نکرده است، افزود: با اجرای این طرح می‌توانیم امیدوار باشیم که تا چند سال آینده کارگر فصلی نداشته باشیم و این افراد می‌توانند در خانه خود بنشیند تا به کار دعوت شوند که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است و سعی می‌کنیم این روند را مدیریت کنیم.
‎حسینی در خاتمه گفت: فاز اول در ساماندهی کارگران فصلی، ٣ هزار نفر بوده است، در این ایام برای حدود یکصد و ۱۹ کارگر فصلی که از کار افتاده شدند، بسته حمایتی داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا