اجتماعیسلامت

تزریق واکسن از مهمترین ابزارهای مقابله با کرونا

ناظم نیوز: اکنون با وفور واردات واکسن کرونا و دعوت عموم مردم بر تزریق این واکسن، قطار واکسیناسیون بر ریل سرعت قرار گرفته و درهای امید به روی مهار کرونا و کنترل موج ششم این بیماری که متخصصان وقوع آن را در آبان ماه هشدار داده‌اند، گشوده شده است.

به گزارش ناظم نیوز، افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون طی یک ماه اخیر در کاهش تلفات کرونا تاثیر بسزایی داشته است.
به هر حال واردات واکسن همچنان ادامه دارد و روز یکشنبه هفته گذشته، شصت ودومین محموله وارداتی واکسن کرونا با برند آسترازنکا شامل ۳۵۰ هزار دز از اتریش وارد کشور شد.
همچنین شصت ویکمین محموله واکسن کرونا شامل ۱۵۰ هزار دز آسترازنکا روز جمعه ۹ مهر ماه به کشور وارد شد.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران پیشتر گفته بود، روز پنجشنبه هشتم مهر ماه با ورود شصتمین محموله واکسن کرونا شامل ۶ میلیون دز از نوع سینوفارم، میزان واکسن‌های وارداتی از مرز ۷۹ میلیون دز گذشت.
این در حالیست که روز چهارشنبه ۱۴ مهر ماه و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن های تزریقی شده در کشور در مرز ۶۰ میلیون دز گذشت.
خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و روز جمعه ۹ مهر ماه و بر اساس اعلام وزارت از کشور عبور کرد.
حسین قاسمی‌ دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه می گوید: ما در ایران دستاورد بزرگی در تولید واکسن داخلی داریم که نباید آن را نادیده گرفت.
وی اظهار داشت: به هر حال، در کنار واردات واکسن، تولید داخل هم فعال شده و این دو در کنار هم نیاز کشور را تامین خواهند کرد؛ هرکدام به سهم و اندازه خودشان. اما نکته اینجاست که شیوع کرونا، تنها با یک دور واکسیناسیون پایان نمی‌یابد و به‌ احتمال زیاد برای قطع زنجیره، ما به چندین دوره واکسیناسیون نیاز داریم.
قاسمی تصریح می کند: پیش‌بینی شده با توجه به ایجاد سویه‌های جدید کرونا و واکسن‌گریزی برخی‌ گونه‌ها، با ادامه‌دار بودن شیوع کرونا، پاندمی تا دو سه سال آینده برقرار است، به همین دلیل تا رسیدن به ایمنی جمعی، جمعیت کشورها، نیاز به چندین دور واکسیناسیون و ورود و تولید محموله‌های بیشتری از واکسن دارند. وی ادامه می دهد: پس از یک دوره کمبود، روند واردات واکسن در کشور، سرعت بیشتری به‌خود گرفته، اما این موضوع برای نزدیک‌ شدن به قطع زنجیره کرونا کفایت نمی‌کند. از این‌رو، برای رسیدن به ایمنی جمعی، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. حالا که روند واردات واکسن سرعت گرفته، باید در کنار آن تقویت تولید واکسن داخلی هم مورد توجه قرار گیرد.
قاسمی می افزاید: به هر حال یکی از ابزارهای مقابله با کرونا تزریق واکسن است، اما با توجه به تقاضای بالای واکسن در دنیا، تامین آن کار آسانی نیست. هرچند که حوزه دیپلماسی خارجی، وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها در تلاش برای واردات واکسن هستند تا بتوانند نیاز کشور را تامین کنند، اما در کنار آن تولید داخل هم باید مورد توجه قرار گیرد تا در یک زمانی، نیاز به بازار واکسن خارجی کمتر شود. ثابت شده که واکسن، آمار مرگ‌ومیر را کم می‌کند اما نکته مهم‌تر تزریق واکسن بدون وقفه و همچنین تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
این کارشناس می افزاید: این موضوع یک مسئولیت اجتماعی است که نباید از آن غافل ماند، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، مسئله‌ای است که حتی پس از واکسیناسیون باید رعایت شود؛ چراکه ثابت شده در کنترل شیوع بسیار تأثیرگذار است.
وی می گوید: تصور این است که با ورود واکسن، تمام مشکلات حل می‌شود، اما مسئله مهم‌تر فرهنگسازی برای بالابردن تمایل مردم به تزریق واکسن ‌بی‌توجه به نوع واکسن است. کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده است، باید بپذیریم که درصورت رعایت‌نکردن پروتکل‌ها و تزریق نکردن واکسن، ممکن است جان خود یا عزیزانمان به خطر بیفتد.
فاطمه عابدینی عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: زمانی می توانیم به یک اطمینان نسبی بعد از دز دوم واکسن برسیم که میزان واکسیناسیون در جامعه به بالای ۸۰ درصد برسد. برای این کار باید همه مردم به ترغیب دوستان و اعضای خانواده خود برای واکسن زدن اقدام کنند، کشور ایران با کشورهای دیگری که با خرافات و حرف های غیرعلمی مردم را از واکسن زدن دور می کنند، فرق دارد.
وی ادامه می دهد:مطمئن هستیم با افزایش واردات و تامین واکسن، با توجه به فرهنگ بالای مردم، حتما با استقبال انبوه مردم از واکسیناسیون مواجه می شویم. این تجربه در واکسیناسیون های قبلی و در همه استانها از جمله سیستان و بلوچستان مشاهده شده و مشکلی از نظر استقبال نکردن مردم از واکسیناسیون نخواهیم داشت.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره آینده کرونا در ایران توضیح می دهد: سویه های جدید مختلفی از کرونا در دنیا دیده شده است که ممکن است همه آنها مهم نباشند. سویه ای از این ویروس مهم است که به واریات یا نوع غالب در جامعه تبدیل شود مثل دلتا و گر نه همزمان با دلتا سویه های دیگری مثل آفریقای جنوبی نیز در دنیا دیده شد که در ایران چندان مهم نبودند، بنابراین آینده کرونا در ایران خیلی قابل پیش بینی نیست. امیدواریم با گسترش واکسیناسیون شاهد شیوع انواع جدید ویروس کرونا در کشور نباشیم.
وی می افزاید: هنوز دقیق نمی دانیم در ماههای آینده چه اتفاقاتی می افتد اما ممکن است یک یا دو ماه آیند با شیوع یک نوع ویروس جهش یافته دیگر در کشور مواجه شویم و وارد موج ششم شویم بنابراین باید آماده باشیم و یکی دو ماه فرصت داریم تا واکسیناسیون را در کشور گسترده کنیم.
آنچه مسلم است اصل اول این بوده که بپذیریم با ویروس خطرناکی مواجه هستیم و اصل دوم، ضرورت تزریق واکسن است. ما هم‌اکنون شرایط اضطرار را تجربه می‌کنیم، سازمان بهداشت جهانی همواره تأکید کرده که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، هرچند که دربرخی مقالات بر تأثیر بیشتر برخی ‌واکسن‌ها تأکید می‌شود اما در نهایت گفته می‌شود که تمام واکسن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند و مانع مرگ و شدت‌گرفتن بیماری می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا