اجتماعیسلامت

بیشتر مرگ و میرها سیستان و بلوچستان مربوط به جوانان است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر همه مملکت به خاطر توجهی که به استان سیستان و بلوچستان می‌شود، برای رفع مشکلات این استان بسیج شده‌اند.

ناظم نیوز: حسینعلی شهریاری، درباره آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان در خصوص وضعیت تامین آب گفت: مشکل آب به صورت جدی در استان وجود دارد؛ در شهر زاهدان ۳۰ درصد مردم آب ندارند و مشکلات زیادی در رابطه بی‌آبی وجود دارد، مخصوصاً امسال که هم خشکسالی شدید است و هم اینکه متاسفانه افغانستان سهمیه آب سیستان را نداده است.
وی یادآور شد: یک مقداری از آب استان سیستان و بلوچستان از افغانستان می‌آید که آن هم جلویش را گرفته‌اند، بنابراین هنگامی که به خود زابل آب نیاید نمی‌شود به زاهدان آب بدهند چراکه اولویت با مردم سیستان است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان که گفته می‌شود در شهرهای قرمز پیک پنجم وارد شده است، اظهار داشت: خیرین وارد عمل شده‌اند، آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام کمک‌های خوبی را فرستاده‌اند، وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است هر نیازی لازم باشد اعم از تجهیزات و دارو در اسرع وقت خواهند فرستاد و وزیر بهداشت هم یک نماینده ویژه فرستاده است که تا پایان فروکش کردن این پیک در استان سیستان و بلوچستان مستقر شود.
وی درباره اینکه گفته می‌شود تجهیزات پزشکی در استان با کمبود مواجه است، اظهار داشت: با همین وضعیت فعلی خداراشکر می‌توان کارهایی انجام داد اما اگر تعداد بیماران افزایش پیدا کند و چند برابر شوند، قطعا مشکل خواهیم داشت.
شهریاری ادامه داد: آمادگی‌هایی اعلام شده است که اگر احتیاج به تخت اضافه باشد، تامین خواهد شد. یک بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی بن ابیطالب در زاهدان آماده است تا اگر نیاز باشد فوری تجهیز شود و نیروی انتظامی اعلام کرده است اگر لازم باشد یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی آماده می‌کند؛ سپاه، بسیج و ارتش همه اعلام آمادگی کردند البته ان‌شاالله احتیاج نشود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر همه مملکت به خاطر توجهی که به استان سیستان و بلوچستان شده است، بسیج شدند و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها آن مشکل برطرف شود.
نماینده زاهدان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این بود که در این مدت تردد در مرز مدیریت نشد، من در تاریخ ۶ اردیبهشت به رئیس‌جمهور نامه نوشتم که مرزها به طور جدی بسته شود ولی این اتفاق نیفتاد.
وی با بیان اینکه متاسفانه پروتکل‌ها به طور جدی رعایت نمی‌شود، عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد از مردم از ماسک استفاده می‌کنند که شاید یکی از علت‌هایش این باشد که مردم ما مستضعف هستند و توان خرید ماسک ندارند البته بعضی هم اعتقادی به ماسکی ندارند، فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و شستشوی مرتب دست‌ها را انجام نمی‌دهند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یعنی در حال حاضر اعتقاد کلی بر این است که اگر ما بخواهیم مشکل را نه فقط در استان سیستان و بلوچستان بلکه در کشور برطرف کنیم، راهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، عملا غیر از این باشد مشکل است. مخصوصاً با کرونا دلتا که متاسفانه سرایت بسیار شدیدی دارد.
وی درباره اینکه گفته می‌شود تعداد مرگ و میر در استان سیستان و بلوچستان از کشور پاکستان با یک جمعیت چند صد میلیونی بیشتر است؛ گفت: اخباری منتشر می‌شود که درست نیست، پاکستان یک کشور است و این کشور کجا آمار ارائه داده است؟ متاسفانه در برخی موارد یکسری بی‌انصافی‌ها می‌شود.
این نماینده مجلس گفت: پاکستان کنار هندوستان است و هنگامی که ویروس هندی می‌آید، قطعاً در پاکستان هم وجود دارد اما آن‌ها اصلاً آمار ارائه نمی‌دهند، ملت می‌میرند فوری دفع می‌شوند. شهریاری بیان کرد: شاید تنها کشوری که در منطقه آمار را روزانه و به طور دقیق اعلام می‌کند جمهوری اسلامی است و اینکه بگویند میزان مرگ و میر در استان سیستان و بلوچستان از پاکستان به عنوان یک کشور با جمعیت ۲۰۰ میلیونی، بیشتر است، به هیچ عنوان درست نیست؛ و اصلا هم مقایسه یک استان با یک کشور درست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا