اقتصادی

افتتاح مراکز نوآوری و توسعه تعاون در چهار استان کشور

چهار مرکز نوآوری تعاون و توسعه بخش تعاون ایران« منتا» در استان های سیستان و بلوچستان، گیلان، سمنان و خوزستان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به صورت ویدیو کنفرانس راه اندازی شد.

به گزارش بازرگانی ناظم نیوز، عصر روز گذشته ۳۰ شهریورماه حجت ‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همراهی محمدجعفر کبیری «معاون امور تعاون» و همچنین مدیرعامل بانک توسعه تعاون و مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، چهار مرکز نوآوری تعاون و توسعه بخش تعاون ایران «منتا» را افتتاح کردند.

همچنین حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مراکز شتاب دهنده کوورک، آی بی سی، اگزه و شرکت های تعاونی‌ «طعم و عطر ماگنولیا»، «فولاد هرمس»، «آذین پلاست»، «الوان» و «پیشگامان» بازدید کرد.

توسعه شفافیت و نوآوری محور کار ما در بخش تعاون بوده است

محمدجعفر کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین افتتاحیه مراکز نوآوری و توسعه ایران در استان های کشور با بیان اینکه ما برای اولین بار در بخش تعاون توانستیم زیست بوم نوآوری و فناوری بخش تعاون را پیوند دهیم، عنوان کرد: اگر همدلی و جسارت همکاران ما در این بخش نبود قطعا این مهم محقق نمی شد. از مدیران خود در معاونت امور تعاون صمیمانه تشکر می کنیم که علاوه بر وظایف سازمانی خود، در کنار مدیران استانی تلاش کردند تا شاهد این اتفاق مهم باشیم.

وی افزود: با توجه به رویکردی که جناب وزیر نسبت به توسعه نوآوری و فناوری مخصوصا در بخش تعاون دارند قطعا می توانیم اتفاقات خوبی را با سرعت بیشتری رقم بزنیم.

کبیری با اشاره به اینکه لزوما تعداد تعاونی ها در دنیا منجر به افزایش سهم تعاونی ها در کشورها نشده و رابطه خطی بین این دو وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش سال ۲۰۱۵ ایران رتبه هفتم را در بین کشورهای جهان با ۷۴ هزار تعاونی فعال داشت که در حال حاضر به ۹۷ هزار تعاونی فعال رسیده است. در واقع در بین ۱۰ کشور برتر که سهم بخش تعاون آنها از GDP (تولید ناخالص داخلی) تعداد تعاونی های فعال این کشورها غالبا زیر ۱۰ هزار است. یعنی ارزش افزوده اقتصادی را اشتغال تعاونی ها، تعداد اعضا و فناوری تعاونی ها تشکیل می دهد نه لزوما تعداد تعاونی ها.

افتتاح مراکز نوآوری و توسعه تعاون در چهار استان کشور

معاون امور تعاون تصریح کرد: رویکردی که ما طی دو سال گذشته دنبال کردیم این بوده است که از کمی گرایی به سمت توسعه کیفی حرکت کرده ایم و توسعه شفافیت و دولت الکترونیک و همچنین توسعه نوآوری محور آنها بوده است. امیدواریم بتوانیم در ادامه مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران را برای تحکیم پیوند زیست بوم نوآوری با شبکه تعاون داشته باشیم. همچنین در کنار آن نیز بتوانیم با حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی های دانش بنیان سهم بخش تعاون را از این نظر افزایش بدهیم.

وی در پایان گفت: در تلاش هستیم با افزایش سهم های بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و تخصیص ردیف ۱۰۱ هزار بخش تعاون، سرمایه گذاری نهایی نهادهای دولتی را در توسعه نوآوری کشور در بخش تعاون افزایش بدهیم.

ادغام حوزه نوآوری و دانش بنیان یک راهبرد اساسی در بخش تعاون است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دیدار با ابراز خوشحالی از روند رو به رشد توسعه نوآروی و مشارکت شرکت های دانش بنیان در بخش تعاون گفت: ما در یک فضای بسیار خوب هستیم و من بابت اتفاقی که توسعه زیست بوم نوآوری در حوزه تعاون کشور رقم خورد خوشحالم.

وی با اشاره به دو بند از بندهای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۱۳۹۲ ابلاغ کرده اند، خاطرنشان کرد: بند اول بر ایجاد زمینه مشارکت آحاد مردم مخصوصا خانواده ها و افراد دارای درآمد متوسط و کم برای ایفای نقش در اقتصاد ملی تاکید دارد. بنابراین یکی از بسترهای بسیار خوب این اتفاق محفل و الگوی تعاونی است. همچنین بند دوم اقتصاد مقاومتی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید دارد. به نوعی که متولیان همه بخش های کشور را موظف می داند که در تقویت بخش دانش بنیان کمک کنند. این دو بند در واقع وقتی با همدیگر جمع شوند یکی از مصادیق آن نوآروی و فعالیت های دانش بنیان در بخش تعاون است. خوشبختانه این اتفاقی است که امروز ما شاهد آن بودیم و چهار مرکز نوآوری و توسعه تعاون در استان های مختلف کشور راه اندازی شد. امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ همه استان ها دارای یک مرکز نوآوری و توسعه تعاون باشند.

ورود حوزه دانش بنیان یک شوک احیا به بخش تعاون بود

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم حوزه نوآوری و توسعه تعاون کشور به داد بخش تعاون کشور برسد، تصریح کرد: به نظر من هر جسم نیمه جانی احتیاج به یک شوک احیا دارد. در بخش تعاون که دائما مورد بی مهری قرار گرفته است شوک احیا همان ورود حوزه دانش بنیان و نوآورانه خواهد بود که می تواند این بخش بسیار مهم و مظلوم را احیا و زنده کند. ادغام حوزه نوآوری و دانش بنیان برای ما یک راهبرد اساسی در بخش تعاون است.

اختصاص خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای تعاونی ها

در پایان این برنامه تفاهم نامه «اختصاص خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی» به امضای «محمدجعفر کبیری» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حجت الله مهدیان» مدیرعامل بانک‌ توسعه تعاون و«مهدی حسین نژاد» مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره به این تفاهم نامه گفت: باید توجه داشت که این تفاهم نامه ای که برای خط اعتباری ۲هزار میلیارد تومانی برای بخش تعاون انعقاد شده رقم بالایی نیست و برای کشور ما که در سال گذشته بیش از ۲هزار میلیارد تومان شبکه بانکی تسهیلات پرداخت کرده به معنی یک هزارم کل تسهیلات کشور است. البته تسهیلات و منابع دیگری در اختیار بخش تعاون قرار گرفته است. من معاونت امور تعاون را مامور می کنم که گزارشی در ارتباط با اینکه نظام مالی کشور در سال ۹۹ و شش ماهه اول چه مقدار و نسبتی از تسهیلات خود را در اختیار بخش تعاون قرار داده، گزارش تهیه کند. این موضوع در واقع برای ما یک شاخص خواهد بود که بخش های اقتصادی کشور تا چه اندازه به حوزه تعاون اهمیت می دهند و قطعا در هیئت دولت این گزارش را ارائه خواهیم کرد. طبیعتاً در سال ۱۴۰۱ بخش تعاون سهم بیشتری از منابع مالی کشور به خود اختصاص خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا