اقتصادیتولید و تجارت

۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی پارسال در استان تهران تولید شد

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه ۶ محصول تهران دارای رتبه برتر کشوری است، اعلام کرد: تولید محصولات کشاورزی این استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رشد ۵.۶ درصدی را تجربه کرد و به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن رسید.

ناظم نیوز- ایوب فصاحت» تشریح کرد: محصولات زراعی شامل گندم، جو، ذرت، کُلزا و صیفی‌جات با آمار ۳ میلیون و ۱۶۶ هزار تنی بیشترین میزان تولیدات استان تهران را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن، آمار تولید سالانه محصولات باغی، گلخانه‌ای و قارچ استان تهران است. محصولاتی که هر ساله چند نوع از آن‌ها در کشور رتبه برتر را به خود اختصاص می‌دهند.
به گفته فصاحت، از مجموع تولیدات استان تهران، یک میلیون ۵۱۲ هزار تن را محصولات بخش دام و طیور، آبزیان و عسل تشکیل می دهد.
این مقام مسئول اظهار داشت: در این میان نباید از جایگاه کشوری تهران در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی غافل شویم که عمدتاٌ تولید شهرستان‌های دماوند، فیروزکوه، اسلامشهر، تهران و ری بوده و رو به افزایش است.
به گفته فصاحت، سبزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای با تولید سالانه ۷۸۲ هزار و ۲۰۰ تن، قارچ خوراکی با ۴۲ هزار و ۳۰۰ تن، گیلاس با ۷۸ هزار تن، تخم مرغ با ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ تن، ذرت علوفه‌ای با یکهزار و ۵۲۲ هزار تن و گل‌های شاخه بریده با یکهزار و ۳۰۰ میلیون شاخه در جایگاه اول تولیدات استان تهران در سطح کشور قرار دارند.
وی افزود: همچنین محصولاتی نظیر شیر با تولید یکهزار و ۱۹۸ تن و ماهی زینتی با ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیون قطعه رتبه‌ دوم و سیب درختی با ۳۳۲ هزار و ۵۰۰ تن رتبه سوم را کسب می‌کنند.

ارتباط مستقیم رشد کشاورزی با تولید ثروت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان داشت: بخش کشاورزی در جهان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که مستقیماً با امنیت غذایی و سالم‌ترین جامعه در ارتباط بوده و نقش برجسته‌ای در توسعه و استقلال کشورها دارد.
فصاحت خاطرنشان کرد: خوداتکایی در تأمین امنیت غذایی از طریق ارتقا تولید محصولات کشاورزی است و اینکه از نگاه کشورهای جهان سلطه، غذا به یکی از اهرم‌ها و حربه‌های اعمال فشار بر سایر کشورها برای پیشبرد سیاست خارجی و اغراض سلطه‌گرایانه بدل شده است به خوبی نشانگر اهمیت دوچندان بخش کشاورزی و ضرورت عدم وابستگی و استقلال حداکثری در تولید غذا و تأمین امنیت غذایی کشور است.
وی اظهار داشت: بخش کشاورزی به علت ارتباطات گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد می‌تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار، ارزآوری، اشتغال و رشد صنعت را فراهم کند البته در این میان توجه ویژه به هرکدام از اجزاء و عوامل دخیل در تولید غذا اعم از آب، خاک، نیروی انسانی متخصص، دانش و تکنولوژی و سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این مقام مسئول افزود: ارتقای امنیت غذایی، تولید کالاهای اساسی برای جمعیت رو به رشد کشور و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولید داخلی و استفاده بهینه از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع، از اولویت‌های بخش کشاورزی به شمار می‌رود.
فصاحت ابراز داشت: با تکیه بر همین اصول، استان تهران به عنوان یکی از استان‌های پیشرو کشور در حوزه کشاورزی موفق به تولید سالانه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول شده و رتبه اول کشور را در تولید و سطح طی چند سال متوالی کسب کرده است.
به گزارش ناظم نیوز، از ۱۳ هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع مساحت استان تهران ۱۸۷ هزار هکتار معادل ۱۳/۵ درصد مساحت استان را اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) شامل می‌شود و از جمعیت ۱۳ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۹۲۸ نفری، ۱۶ شهرستان تهران، ۵۲ هزار و ۶۷۷ نفر بهره‌بردار حوزه کشاورزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا