تجارت

۲۰ شهر در صف پیمان خواهرخواندگی با یزد/ خواهرانه‌های بی‌سرانجام

یزد- یاسبرین مجارستان، پوتی گرجستان، خیوه ازبکستان، گیومری ارمنستان، لینز اتریش، براگا پرتغال و پینگ یائو چین، تعدادی از خواهرخوانده‌های یزد هستند، پیمانی که سرانجام برخی از آنها مشخص نیست.

به گزارش ناظم نیوز، یزد به عنوان مرکز استان تنها شهری است که دارای خواهرخوانده‌هایی است که برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به ویژه گردشگری هم‌پیمان شده اند. با توجه به ثبت جهانی یزد انتظار می‌رفت که تعاملات گردشگری بین این شهرها روز به روز افزایش پیدا کند اما آنچنان که باید از این ظرفیت‌ها بهره برداری لازم صورت نگرفت.

شهرداری عقیده دارد با عقد پیمان‌های خواهرخواندگی، بستر لازم برای بهره برداری بخش خصوصی از ظرفیت‌های خواهرخواندگی از جمله در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری را ایجاد کرده و اکنون نوبت بخش خصوصی است که وارد عمل شده و از این فرصت به بهترین نحو مناسب استفاده کنند.

۲۰ شهر در پیمان خواهرخواندگی با یزد/حکایت خواهرانه‌های بی‌سرانجام

البته اقداماتی از سوی اتاق بازرگانی استان یزد برای تعاملات اقتصادی با این کشورها برقرار شده اما آنچنان که باید و شاید موفق نبوده است. تنها نماد بیرونی خواهرخواندگی های یزد در مرکز استان، نماد شهر یاسبرین، اولین خواهر خوانده یزد است که در میدان آزادی شهر نصب شده و متناسب با آن نماد شهر یزد یعنی بادگیر نیز نصب شده است.

بعد از ثبت جهانی یزد، مسئولان استان به ویژه شهردار و اعضای شورای شهر در نظر دارند روابط شهر را با جهان بیش از پیش افزایش دهند از اینرو انعقاد پیمان خواهرخواندگی با بسیاری از شهرهای مطرح دنیا را دنبال می‌کنند اما تنها انعقاد پیمان کارساز نیست و باید از این پیمان‌ها بهره برداری لازم صورت گیرد.

خواهرخوانده‌های قدیمی یزد

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز درباره دستاوردهای این خواهرخواندگی‌ها برای یزد گفت: شهر یزد از قبل از سال ۱۳۹۸ تعداد محدودی پیمان خواهرخواندگی داشت که شاخص‌ترین آنها شهر یاسپرین مجارستان، شهری از عمان و شهری در کوبا بود که قدیمی ترین خواهرخوانده‌های یزد بودند.

۲۰ شهر در پیمان خواهرخواندگی با یزد/حکایت خواهرانه‌های بی‌سرانجام

محمدجواد عاشق طوس ادامه داد: اما اتفاقی که افتاده، همه اینها به جز شهر یاسپرین مجارستان به دلایل مختلف از جمله نبود امکان بهره برداری از پیمان به دلیل بعد مسافت، تغییر شهرداران و تمدید نشدن تفاهم نامه‌ها و…. منتفی شده و پیگیری نشدند از اینرو از سال ۱۳۹۸ دفتر امور بین الملل شهرداری به صورت مستقل افتتاح شد و به جز شهر یاسپرین که تقریباً سه نوبت تمدید شده بود، عملاً کار را از صفر شروع کردیم.

جهانی شدن یزد روال پیمان‌های خواهر خواندگی را بهبود بخشید

وی دلیل جدیت در این امر را اول جهانی شدن شهر یزد و تغییر جایگاه آن در جهان نسبت به قبل از سال ۱۳۹۶ عنوان کرد و افزود: با این نگاه جدید و با توجه و اتکا به تقسیم کار بین وزارت کشور و وزارت امور خارجه برای سیستماتیک شدن پیمان‌های خواهر خواندگی و تعریف دستورالعمل برای آن روند انعفاد پیمان‌ها بهبود یافت.

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اظهار داشت: بر اساس آن دستورالعمل‌ها و کانال‌های ارتباطی جدیدی که به وجود آمده بود سعی کردیم از پتانسیل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه هم بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در ادامه همزمان ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، تشکیل کمیسیون گردشگری و امور بین الملل شورای شهر آغاز فعالیت دفتر نمایندگی یونسکو در استان کشورها و شهرهای مورد نظر و یا متقاضی خواهرخواندگی هدفمندتر انتخاب شدند.

۲۰ شهر در پیمان خواهرخواندگی با یزد/حکایت خواهرانه‌های بی‌سرانجام

عاشق طوی گفت: یکی از اهداف خواهرخواندگی با شهرهای کشورهای شاخص در قاره آسیا و اروپا بود و در کنار آن سراغ تمدن‌های قدیمی رفتیم که با شهر یزد سنخیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: این کشورها، کشورهایی تاریخی، گردشگرپذیر بودند و در بین شهرهایشان شهرهای دانشگاهی صنعتی که مشابهت بیشتری با یزد داشتند را در ۱۰ کشور اصلی و ۱۰ کشور فرعی شناسایی کردیم.

روال انتخاب شهرهای نامزد خواهرخواندگی

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیان کرد: در مرحله بعد از هر کدام این کشورها هم معمولاً شهرهای دوم تا نهایت چهارم را با این شرایط که شهر یزد نمی‌تواند با پایتخت‌ها خواهرخوانده شود و تنها پایتخت‌ها با پایتخت‌ها خواهرخوانده می‌شوند، کار را شروع کردیم.

وی افزود: به این ترتیب که شهرهای بزرگ این کشورها را شناسایی کردیم و اینها عمدتاً شهرهایی بودند که از لحاظ تاریخی و فرهنگی با یزد غرابت داشتند و حتی درخواست‌های خواهرخواندگی که از برخی شهرهای این کشورها پیشنهاد شده بود را بررسی کردیم.

۲۰ شهر در پیمان خواهرخواندگی با یزد/حکایت خواهرانه‌های بی‌سرانجام

عاشق طوس از روند پیشرفت خواهرخواندگی ابراز رضایت کرد و افزود: از یک طرف هم اولویت ما در کشورهای همسایه و هم کشورهایی که ما به نوعی با آنها اشتراکات فرهنگی تاریخی داریم، مدنظر قرار گرفت و بر این اساس ما عملاً امروز تقریباً درباره بیش از ۲۰ شهر دنیا صحبت می‌کنیم و هفت شهر بجز یاسبرین رسماً در دو سال اخیر به خواهرخواندگی یزد درآمده اند.

وی یادآور شد: دقیقاً در دوران همه گیری کووید ۱۹ و زمانی که امکان اقدام متقابل زیادی نبود، خوشبختانه مقدمه سازی ها و زمینه چینی‌ها انجام شده و شهرها یک به یک در حال بستن پیمان خواهرخواندگی با یزد هستند.

خواهرخواندگی‌ها در ابتدای مسیر

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تاکید کرد: در حال حاضر در ابتدای مسیر بحث خواهرخواندگی هستیم و اینکه چه استفاده‌هایی می‌توان از این موضوع کرد و چه دستاوردهایی می‌توان داشت باید به بحث و بررسی نشست ضمن اینکه شهرداری فراهم کننده زمینه ارتباطات است و بهره برداران تنها به شهرداری محدود نمی‌شوند.

وی ادامه داد: برای مثال در پیمان خواهرخواندگی یاسپرین دستاوردهای مشخصی داشتیم، یاسپرین با اینکه یک شهر کوچک است باعث شده که استان یزد و شهر یزد در محور ارتباطات با کشور مجارستان قرار بگیرد.

۲۰ شهر در پیمان خواهرخواندگی با یزد/حکایت خواهرانه‌های بی‌سرانجام

عاشق طوس گفت: بر این اساس دانشگاه یزد قطب همکاری دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های مجارستان شده است و جدای از بحث‌های نمادین که به صورت نامگذاری خیابان مشترک، تبادل المان‌ها و کارهای فرهنگی که صورت گرفته، هیئت‌های فرهنگی و هنری را نیز به این کشور اعزام کردیم.

خواهرانگی با یاسبرین

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری از مشارکت یزد در رویدادهای یاسبرین مجارستان خبر داد و گفت: در حال حاضر عملاً تفاهم نامه‌هایی که اکنون به صورت تیپ شده و ۱۰ ساله بسته می‌شود و قابلیت تمدید در چهار محور اصلی اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، دانشگاهی یا آموزشی دارد.

وی با بیان اینکه تعاملات فرهنگی را معمولاً شهرداری‌ها بر عهده می‌گیرند، افزود: برای تحقق بخش‌هایی از پیمان خواهرخواندگی مانند بخش‌های فرهنگی و گردشگری شهرداری با ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد به رسالت خود عمل و نقش خود را ایفا می‌کند.

عاشق طوس در عین حال عنوان کرد: بخش بزرگ عمده پیمان‌های خواهرخواندگی، بخش اقتصادی و تجاری است و این در حالی است که پیمان‌ها به گونه‌ای تدوین شده که امکان گسترش روابط در همه زمینه‌ها ایجاد شود اما در این بخش‌ها بهره برداران باید وارد عمل شوند و شهرداری روند را تسهیل کرده است.

وی افزود: بخش خصوصی و تک تک شهروندها، نهادها، موسسه‌ها و سازمان‌ها باید نقش خودشان را در این پیمان‌ها پیدا کنند و در قالب این کانال ارتباطی که به وجود آمده یعنی بستری که شهرداری فراهم کرده، بهره برداری لازم صورت گیرد.

فزایش تعاملات دانشگاه‌های مجارستان با دانشگاه یزد

عاشق طوس اضافه کرد: برای مثال در زمینه استارت آپ ها و پارک‌های علم و فناوری می‌توان ورود کرد که البته فعالیت‌هایی آغاز شده و راه‌هایی برای همکاری ایجاد شده است.

۲۰ شهر در پیمان خواهرخواندگی با یزد/حکایت خواهرانه‌های بی‌سرانجام

وی از افزایش تعاملات دانشگاه‌های مجارستان با دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه اصلی استان خبر داد و گفت: به طور مشخص تفاهم نامه‌های همکاری و تفاهم نامه‌های علمی در حال انعقاد است.

آینده خواهرخواندگی ها

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اظهار داشت: نگاه ما به آینده این است که بتوانیم با همه شهرهایی که در دو سال اخیر تعداد آنها به تعداد قابل توجهی هم رسیده است، مسیرهای همکاری را تعریف کرده و بخش‌های دیگر شهر را بیشتر درگیر کنیم.

این آینده خوبی است که برای خواهر خواندگی های یزد متصور شده است اما به این شرط که همه با هم به تعامل برسند که خواهرخواندگی تنها به نام نیست و باید از شناسنامه شهر خارج شده و از ظرفیت‌هایی که در راستای تعاملات در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی گردشگری، درمانی، آموزشی و…. وجود دارد بهره برداری لازم صورت گیرد.

آن روز است که به خواهرخوانده هایمان هر چند تعدادشان هم محدود باشد، افتخار خواهیم کرد و به قرار گرفتن نام آنها در کنار شهر جهانی یزد به خود می‌بالیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا