تجارت

گنجمان؛ طرحی برای ماندگار شدن میراث مکتوب و مستند است

ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اشاره به طرح گنجمان، آن را راهی برای ماندگار شدن میراث مکتوب و مستند فارسی دانست.

ناظم نیوز: اشرف بروجردی، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در نشست رونمایی طرح گنجمان (تبدیل نسخ خطی و میراث مکتوب به نسخه دیجیتال و تبدیل به توکن) با اشاره به اهمیت میراث مکتوب گفت: ما نسلی از این سرزمین هستیم که میراث دار آنچه در طول سالیان به وجود آمده هستیم و باید آن را حفظ کنیم و به دیگران ببخشیم، آن طور که دیگران بودند، ما هم باید حافظ و رساننده آن به نسل های بعدی باشیم.
وی از بنیاد میراث مکتوب ایران زمین، یاد کرد و گفت: با همت و تلاش این عزیزان می خواهیم این گام را برداریم. ما در ایران افرادی را داریم که می خواهند میراث مکتوب را نگه دارند و از آن استفاده کنند و آن را به مرکز اسناد نمی سپارند.
وی دلیل اهمیت یافتن این طرح را تشویق مشارکت مردمی در حفظ اسناد دانست و گفت: در سفری به تبریز، دیدم که خانواده ای همه اسناد و تصاویر و کتاب ها را نگه داشته بودند، به ما گفتند که میراث اجداد ماست و آن را با دیگران به اشتراک نمی گذاریم. آن اسناد، متعلق به همه این مردم است و باید به آن توجه کنیم که سهم هر یک از ما در یک رویداد های چقدر است، خود این کار می تواند ما را راهنمایی کند که گامی ماندگار در تاریخ ایران را داشته باشیم، نه فقط یک اثربخشی مقطعی در بخشی از تاریخ.
بروجردی افزود: اگر این دیجیتال سازی به عنوان سرفصل اقدامات ما تلقی شود. ما با طرح مسأله دیگران را تشویق می کنیم که اسناد و آثار را با دیگران شریک شوند، و در ساختار شخصیتی افراد تأثیرگذار است. در اقدامی که در حال روی دادن است بخشی از میراث این سرزمین که به عنوان گنجینه از آن نگهداری می شود، به سرمایه های این کشور تبدیل می شوند.
رییس کتابخانه ملی ادامه داد: ما به فرهنگ و تاریخ خود که از آن بهره مند شده ایم، می بالیم، دولت ها نمی توانند همه کارها را خود بر عهده بگیرند و باید همکاری و خرد جمعی وجود داشته باشد. شرکت کردن در هر یک از تلاش های اجتماعی حسنی دارد که اندیشه ها را بارور می کند و کار را پیش می برد.
بروجردی با بیان این که ما در کتابخانه ملی فقط ۴۰ هزار نسخه خطی داریم، افزود: آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و خاندان ها، بخش بزرگی را در اختیار دارند و بسیار خوب است که در اختیار مردم قرار بگیرد. اینگونه تعلق خاطری شکل می گیرد که مردم میراث مکتوب و مستند را متعلق به خود بدانند.
وی از طرح های آینده کتابخانه ملی صحبت کرد و گفت ثبت های خاندانی با ایده پرویز تناولی انجام خواهد شد که فصل جدیدی در فعالیت های کتابخانه ملی است.
بروجردی در پایان ابراز امیدواری کرد، نسل های بعدی از این برنامه ها بهره ببرند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا