راه و مسکن

گفت وگوهای وزیر راه با سفرای ۴ کشور/ قاسمی وارد جاده دیپلماسی شد

وزیر راه و شهرسازی پس از نشست دو روزه با وزیر خارجه ترکمنستان، با سفریا ۴ کشور الجزایر، رومانی، سوریه و ارمنستان دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش ناظم نیوز، رستم قاسمی در آخرین روز هفته گذشته جلسات کاری فشرده دیدار با سفرای خارجی در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی داشت.

دیدار سفیر سوریه با وزیر راه و شهرسازی

در جریان یکی از این نشست‌ها، شفیق علی دیوب، سفیر جمهوری عربی سوریه با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قاسمی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر سوریه گفت: دولت دوست و برادر سوریه، همواره کارآمدترین دیپلمات‌های خود را در ایران مأمور می‌کند و این برای ما مایه مباهات است. امیدواریم دوران سفارت شما جز یکی از بهترین دوران همکاری‌های ما به ویژه در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: اراده دولت جدید ایران تداوم و تحکیم همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیش از پیش با دولت سوریه است و تمام تلاش خود را خواهم کرد که این مأموریت را به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک به نحو احسن به انجام برسانم. مهم‌ترین چالش ما در حوزه اقتصادی دو موضوع تبادلات بانکی و حمل‌ونقل است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در موضوع تبادلات بانکی، اقداماتی در حال پیگیری است، گفت: در حوزه حمل‌ونقل نیز که مشکل همیشگی دو کشور بوده، تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا پویاتر از گذشته راه‌اندازی شود.

وی افزود: احتمالاً آذرماه امسال پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در ایران برگزار شود که تشکیل کمیته پیگیری ضرورت دارد تا فوراً در دستور کار دبیرخانه کمیسیون مشترک قرار بگیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: روابط ایران و سوریه فراتر از یک رابطه دیپلماتیک و برآمده از حس همدلی بین دو ملت بزرگ ایران و سوریه است.

وی ادامه داد: هرچند از لحاظ سیاسی و راهبردی این دو ملت بزرگ با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند اما این رابطه در عرصه اقتصادی هویدا نیست و در واقع یک تعامل نامتوازن در دو حوزه اقتصادی و سیاسی به وجود آمده است. تمام سعی ما این است که این توازن را به وجود بیاوریم.

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی در این نشست به سابقه همکاری‌های دو کشور از جمله امضای موافقتنامه همکاری‌های راهبردی اقتصادی دو کشور و هشت یادداشت تفاهم، دو برنامه اجرایی و دو تفاهم‌نامه و فعال کردن اتاق مشترک دو کشور نیز اشاره کرد.

دیدار سفیر رومانی با وزیر راه و شهرسازی

میرلا کارمن کرگو سفیر جمهوری رومانی در ایران با وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رستم قاسمی در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری ۱۲۰ ساله بین دو کشور به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای تداوم و تقویت روابط آینده، بر اصول سیاست خارجی دولت ایران مبنی بر احترام متقابل و صلح و دوستی میان ملت‌ها و تعامل سازنده و مؤثر با کشورهای جهان به ویژه با کشور دوست، رومانی در منطقه مهم بالکان و حوزه دریای سیاه تاکید کرد.

قاسمی با اشاره به قرار داشتن دیپلماسی اقتصادی در اولویت سیاست خارجی ایران و فراهم بودن شرایط برای تقویت همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگردی در بخش‌های دولتی و خصوصی، برای برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و رومانی بعد از یک وقفه طولانی اعلام آمادگی کرد.

لزوم انجام هماهنگی‌های لازم برای تشکیل کارگروه‌های جداگانه در حوزه‌های مختلف کشاورزی، حمل‌ونقل. انرژی، سرمایه‌گذاری و صنایع، بررسی امکان استفاده از ارزهای محلی دو کشور و گسترش خطوط اعتباری و روابط کارگزاری بین بانک‌های خصوصی و دولتی دو کشور برای تأمین مالی صادرات و واردات کالا از جمله مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این دیدار، موارد دیگری همچون استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیای دو کشور برای ایجاد کریدورهای ترانزیتی و انرژی، دعوت از شرکت‌های بزرگ رومانی برای سرمایه‌گذاری مشترک و حضور فعال در بازار ایران و کشورهای همسایه و آسیای میانه، پیشنهاد صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به منطقه بالکان، پیشنهاد عضویت ایران در کریدور ابتکاری رومانی با عنوان دریای سیاه-دریای خزر (متشکل از کشورهای آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و رومانی)، پیشنهاد عضویت رومانی در کریدور ابتکاری ایران با عنوان خلیج فارس-دریای سیاه (متشکل از کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان) به بحث و مذاکره گذاشته شد.

دیدار سفیر ارمنستان با وزیر راه و شهرسازی

در دیدار آرتاشس تومانینان سفیر جمهوری ارمنستان با وزیر راه و شهرسازی موضوعات مرتبط با ترانزیت و حمل‌ونقل بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ترانزیت و تردد جاده‌ای و مواردی چون تضمین امنیت و جریان روان ترانزیتی ایران به ارمنستان و اتصال مستقیم راه‌آهن دو کشور، موافقتنامه تأسیس کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج-فارس-دریای سیاه و تاکید بر ضرورت تسریع نهایی کردن و امضای آن، پروژه بزرگراهی شمالی-جنوبی ارمنستان و آمادگی ایران برای مشارکت در این طرح، توسعه و تسهیل پرواز میان دو کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان، از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

لازم به ذکر است که این جلسه آخرین حضور سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی بود که توسط وزیر راه و شهرسازی از اقدامات سازنده ایشان در طول مدت خدمت در کشورمان تشکر شد.

دیدار سفیر الجزایر با وزیر راه و شهرسازی

عبدالمنعم احریز سفیر جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

قاسمی در این دیدار ضمن ابراز خشنودی از تداوم روابط دیرینه. تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر و تاکید بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها با این کشور در تمام زمینه‌های اقتصادی. سیاسی و فرهنگی گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور با توجه به وجود بسترهای سیاسی متناسب با سطح مناسبات و همکاری‌های اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: با توجه بر تاکید رئیس جمهور ایران برای توسعه همکاری‌های بدون محدودیت با الجزایر، امیدواریم با تلاش‌های متقابل مسئولین و بخش‌های دولتی و خصوصی شاهد افزایش سطح تبادل و همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها و به ویژه در حوزه اقتصاد میان دو کشور باشیم.

این عضو کابینه سیزدهم افزود: خوشبختانه در دوره سفارت شما در تهران شاهد برگزاری کمیسیون عالی مشترک و کمیته سیاسی و تبادل متعدد هیأت‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی بوده‌ایم. البته در سال‌های اخیر به دلیل تحولات داخلی و شیوع ویروس کرونا سطح مبادلات هیأت‌ها به شدت کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمادگی این وزارت برای برگزاری چهارمین کمیته پیگیری همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور به نفع دو طرف است و بهترین بهره از مناسبات حسنه سیاسی دو کشور، اتخاذ مواضع مشترک در قبال مسائل منطقه و از همه مهم‌تر اهتمام مسئولین عالی‌رتبه دو کشور برای نیل به این هدف خواهد بود.

وی در انتها ضمن تقدیر و تشکر از سفیر الجزایر گفت: امیدواریم با انتقال تجربیات ارزشمند شما در خلال سال‌های گذشته به سفیر بعدی شاهد تداوم روند ارتقای مناسبات دو جانبه در تمام زمینه‌ها به ویژه اقتصاد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا