تجارت

گروه های عراقی بار دیگر خواستار شمارش دستی آراء انتخابات شدند

رهبران گروه های سیاسی عراقی معترض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در جلسه ای که در منزل رهبر ائتلاف دولت قانون برگزار شد، بار دیگر بر لزوم بازشماری دستی آراء انتخابات تأکید کردند.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از شفق نیوز، جناح‌های معترض به نتایج انتخابات در جلسه‌ای که در منزل «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون تشکیل دادند، بار دیگر خواستار شمارش دستی آرا شدند.

بر اساس این گزارش، سران احزاب و ائتلاف‌های دولت قانون، النصر، جریان حکمت ملی و سایر جناح‌های عضو اتاق هماهنگی احزاب شیعی در کنار ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» و اتحادیه ملی کردستان به نتایج انتخابات معترض و خواستار شمارش آرا به صورت دستی هستند.

این احزاب از «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق خواسته‌اند که مستقیما به مسأله ورود کند و اجازه ندهد کشور به سمت وضعیت خطرناک‌تری پیش برود. اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای مداخله جویانه اعلام کرد که صحت انتخابات عراق مورد تأیید این شورا است! «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز از بیانیه شورای امنیت استقبال کرد. این بیانیه با اعتراض بسیاری از گروه‌های عراقی مواجه شده است.

شنبه نیز عراقی‌های معترض به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در نقاط مختلف این کشور دست به برگزاری تظاهرات زدند. روز گذشته کمیته سازماندهی تظاهرات علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق با صدور بیانیه‌ای، برای کمیساریای عالی انتخابات عراق ضرب‌الاجل تعیین کرد.

کمیته سازماندهی تظاهرات علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق در بیانیه مذکور اعلام کرده است که تنها ۷۲ ساعت به کمیساریای عالی انتخابات برای بازگرداندن آراء مسروقه مردم فرصت می‌دهد.

پیشتر اعلام شد که شورای کمیساریای عالی انتخابات عراق بازشماری دستی آرای شهروندان عراقی در استان‌های مختلف این کشور را نپذیرفته است. این در حالی است که چندی پیش کمیساریای عالی انتخابات وقوع ۷ تخلف در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی را تأیید کرده بود. شورای کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده است که به جز چند شعبه اخذ رأی در کرکوک، بازشماری آراء در هیچ یک از شعب اخذ رأی در استان‌های مختلف انجام نخواهد شد.

پیشتر کمیساریای عالی انتخابات این کشور بیانیه‌ای را در خصوص روند رسیدگی به اعتراضات و شکایات نسبت به فرایند اخذ رأی در انتخابات پارلمانی، صادر کرد. کمیساریای عالی انتخابات عراق در این زمینه اعلام کرده است: ۷ اعتراض در ارتباط با تخلفات در حوزه‌ها و شعب اخذ رأی در جریان انتخابات پارلمانی زودهنگام مورد تأیید است.

در بیانیه مذکور آمده است: ۱۸۱ اعتراض و شکایت به کمیساریای عالی انتخابات ارائه شد که از مجموع این شکایات ۱۷۴ مورد رد شد و ۷ شکایت مورد تأیید قرار گرفت. کمیساریای عالی انتخابات عراق اضافه کرد که ۲ مورد از اعتراض‌های پذیرفته شده مربوط به حوزه‌های انتخاباتی بغداد، یک مورد در بصره، یک مورد در اربیل و ۳ مورد در نینوا بوده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: صندوق‌های حوزه‌های انتخاباتی مذکور مطابق با ماده ۳۸ قانون انتخابات بازگشایی و با حضور نامزدهای رقیب در این شعب بازشماری خواهند شد. پیش از آن نیز «شیخ محمد الصهیود» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق گفته بود: حجم شکایات از تخلفات در انتخابات پارلمانی بی سابقه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا