آموزش و پرورش

کودکان کار موضوع بیلبورد های تبلیغاتی تهران می شوند

قایم مقام سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: با نصب بیلبوردهای شهری، موضوع ملی حمایت از کودکان کار در سطح شهر برای شهروندان یادآوری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز؛ نشست خبری نخستین رویداد ملی گرافیک با عنوان ورود کودکان ممنوع با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابان با همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، سازمان بهزیستی کشور و سازمان زیباسازی شهر تهران در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

آثار شرکت داده شده در رویداد ملی گرافیک در بخش‌های پوستر و تصویرسازی کارتون و کاریکاتور به نمایش در آمدند.

محمود علی گو سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این نشست خبری با بیان اینکه معضل کودکان کار در تمام شهرها وجود دارد؛ گفت: مسئله کار کودک مسئله‌ای بسیار قدیمی است و باید به این موضوع توجه کنیم که مسئله کار کودک تنها چیزی نیست که ما در سطح خیابان و چهارراه‌ها می‌بینیم؛ بخش عمده‌ای از این کودکان کار، در کارگاه‌های زیرزمینی و زمین‌های کشاورزی فعال هستند؛ در جاهایی که مدافعینی ندارد و کسی هم نمی بیند.

وی با بیان اینکه موضوع کار کودک در حقیقت چهار راه آسیب‌های اجتماعی است؛ گفت: پدیده کودکان کار برآمده از مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی است و ما برای حل موضوع کودک کار باید به همه آسیب‌ها توجه کنیم.

علی گو با طرح این سوال که چرا گرافیک برای نشان دادن مشکل کودکان کار انتخاب شده است؛ گفت: نه فقط گرافیک، که از هر راهی برای تولید محتوا در زمینه‌ی نشان دادن مشکلات کودکان کار باید استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی محصول کم کارهای فرهنگی خود ماست؛ گفت: ما باید به همه آسیب‌های اجتماعی توجه کنیم ولی معضل کودکان کار تنها قدم اول این رویداد ملی در این زمینه است.

علی گو با بیان اینکه این آثار در سه بخش پوستر، تصویر سازی و کاریکاتور شرکت داده می‌شوند؛ قرار است سازنده ۱۵ اثر برتر در کارگاه‌های آموزشی شرکت داده شوند. شهرداری نیز متعهد شده است تا آثار برتر را در بیلبوردهای سطح شهر به نمایش بگذارد.

مجید قادری قائم مقام سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این نشست خبری با بیان اینکه ما ملزم هستیم موضوع و پدیده کار کودک را در سطح جامعه یادآوری کنیم. گفت: علاوه بر شهرداری تهران که در ارتباط با سمن‌ها از کودکان کار به نحو دیگری حمایت می‌کنند؛ سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم با نصب بیلبوردهای شهری این موضوع ملی را در سطح شهر برای شهروندان یادآوری می‌کند.

علی فروزانفر ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران با بیان اینکه در این رویداد، مجموعه‌ای از حرفه‌ای ترین ها گرد هم آمدند؛ بر لزوم پوشش رسانه‌ای آثار برگزیده و تداوم این فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: مخاطب اصلی این آثار مردم هستند.

داود ضامنی مدیر کل ارزیابی و پایش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم در این نشست گفت: پدیده کودکان کار یک ابر چالش است و ما نمی‌توانیم این موضوع را به کودکان چهارراه‌ها یا تنها مشکلات اقتصادی تقلیل دهیم.

وی مشکلات ساختاری، عدم دخالت مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی و نقص در ساختار اداری را از جمله عوامل رشد پدیده کودکان کار دانست و گفت: به اعتقاد من هنرمندان فهم بهتری از مشکلات اجتماعی دارند و می‌توانند این مشکلات را در قالب‌های هنری بیان کنند.

وی با بیان اینکه هنوز توافقی در خصوص اینکه به چه کودکی کودک کار گفته می‌شود نداریم؛ اظهار کرد: تنها راهکار حل پدیده کودکان کار سرمایه‌گذاری روی فرهنگ عمومی است؛ هنرمندان می‌توانند در این زمینه نقش جدی داشته باشند. از ظرفیت فیلم کوتاه هم استفاده خواهیم کرد و با مجموعه عوامل سازمان سینمایی هم تعاملاتی داشتیم و به زودی مشابه چنین نشستی را با فیلمسازان که دغدغه این موضوع را دارند برگزار می‌کنیم.

ضامنی در خصوص میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این رویداد گفت: میانگین ۲۵۰ میلیون تومان هزینه برای جوایز در نظر گرفته شده است که همراه با هزینه‌های برگزاری حدود ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

همچنین در ادامه این نشست خبری علی گو سازمان بهزیستی ۱۴ هزار کودک را ساماندهی نموده است؛ موضوع کار کردن کودک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مربوط است. کودکان کار نتیجه اتفاق و رخدادهایی است که اگر حل نشود؛ پدیده کودکان کار هم برطرف نمی‌شود.

همچنین ضامنی با بیان اینکه رقیب هیچ نهاد و سازمانی در این زمینه نیستیم؛ گفت: ما دست یاری به سوی همه سازمان‌ها دراز می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا