اقتصادی

کشورهای جهان به جای گاز به ذغال سنگ روی می‌آورند

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می‌کند تقاضا برای گاز طبیعی در این قاره در سال جاری ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز به نقل از راشاتودی، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین نسخه گزارش فصلی بازار گاز خود اعلام کرد که تقاضای گاز طبیعی اروپا در سال جاری کاهش می‌یابد زیرا خریداران از زغال سنگ با قیمت پایین‌تر به جای گاز استفاده می‌کنند.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای گاز در این قاره پس از افزایش بیش از ۵ درصدی در سال گذشته، در سال جاری ۴ درصد کاهش یافته است.

این آژانس می‌گوید که این کاهش مصرف تا حدی ناشی از کاهش گاز سوزی در نیروگاههای برقی خواهد بود که در سال جاری ۶ درصد مصرف خود را کاهش داده‌اند.

با این حال به گفته آژانس بین المللی انرژی، این کاهش تا حدی توسط انرژی‌های تجدید پذیر دیگر جبران می‌شود، که باید در سال جاری باید شاهد افزایش استفاده از آنها باشیم، از طرف دیگر «قیمت‌های بالای گاز برای تولید کنندگان سبب شده است که آنها به سمت استفاده از ذغال سنگ روی آورند.

این آژانس هشدار داد: «قیمت‌های فوق‌العاده بالای گاز – و همچنین برق – به مصرف‌کنندگان، شرکت‌های آب و برق و عمده‌فروشان آسیب رسانده است و احتمالاً تأثیر منفی بیشتری برای اروپاییان خواهد داشت و صرفاً مربوط به تنش‌های یک فصل نیست.

این گزارش خاطرنشان کرد که بازارهای در حال توسعه جهانی به ویژه در برابر شوک‌های عرضه انرژی که قبلاً نیز تجربه می‌کردند، آسیب‌پذیر شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین می‌گوید: علاوه بر این، نگرانی‌هایی برای تأمین مواد غذایی به دلیل عدم دسترسی بیشتر به کودهای که به گاز برای تولیدشان نیاز است، وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به توقف تولید، تأخیر در پروژه‌ها و سرعت آهسته سرمایه‌گذاری جدید برای راه اندازی تولید جدید، گفت: عرضه جهانی گاز همچنان محدود باقی خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا