اقتصادینفت و انرژی

کرونای هندی مانع افزایش قیمت جهانی نفت

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هند تقاضای نفت در این کشور را کاهش داده و این موضوع باعث افت حدود سه درصدی قیمت در معاملات هفته گذشته شده است.

ناظم نیوز: واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در اکثر کشورهای جهان آغاز شده است. با این حال، روند واکسیناسیون در همه جهان با سرعت برابر انجام نمی‌شود و این موضوع باعث شده تا تقاضا برای انرژی همچنان نامشخص باشد.
این موضوع با توجه به شیوع گسترده کرونا در هند به عنوان چهارمین واردکننده نفت جهان بیشتر بوده و قیمت نفت را کاهش داده است.
برآوردهای مؤسسه پلتس نشان از این دارد که تقاضای نفت هند در سال ۲۰۲۱، ۲۸ درصد کاهش می‌یابد.
مؤسسه پلتس اعلام کرده که موج دوم شیوع ویروس کرونا در هند طی هفته‌های اخیر که سبب اعمال محدودیت‌های گسترده‌ای در ایالت‌های کلیدی این کشور شده است، کاهش تقاضای نفت و گاز هند را در پی خواهد داشت.
افزون بر هند، برآورد تقاضای نفت سال ۲۰۲۱ در غرب اروپا و آمریکای جنوبی هم به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار موج دوم و سوم ویروس کرونا کاهش یافته است که همین امر مانع از رشد قیمت ها در بازار طلای سیاه است.
این موضوع باعث شده تا قیمت نفت شاخص آمریکا در معاملات هفته گذشته با کاهشی ۲.۸ درصدی از ۶۵ دلار و ۳۷ سنت در روز دوشنبه به ۶۳ دلار و ۵۸ سنت در پایان روز جمعه برسد.
نفت برنت نیز ۳.۴ درصد کاهش را در هفته گذشته تجربه کرد و از ۶۸ دلار و ۷۱ سنت به ۶۶ دلار و ۴۴ سنت کاهش داشت.
به نظر می رسد در ماه های آینده با افزایش واکسیناسیون در جهان و کنترل نسبی کرونا، می توان انتظار داشت تا قیمت نفت در میانه کانال ۷۰ دلاری تثبیت شود.
پیش از این نیز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که بهبود تقاضای نفت در حال سبقت از افزایش عرضه آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا