اجتماعیبهداشتدرمانسلامتنظام سلامت

کاهش تلفات کرونا در کشور با پوشش خوب واکسیناسیون

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، کاهش تلفات روزانه کرونا را نتیجه پوشش خوب واکسیناسیون در کشور و رویکرد واکسیناسیون حداکثری دانست.

ناظم نیوز: مسعود مردانی افزود: تاکنون ۵۸ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۷۶۳ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۸۳ نفر نیز دُز دوم و دو میلیون و ۷۴۵ هزار و ۱۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و این واکسیناسیون ستودنی است.
وی اظهار داشت: به دلیل پوشش وسیع واکسینه شدن افراد و رعایت شیوه نامه های بهداشتی اکنون بسیاری از بخش های کرونایی بیمارستانهای کشور بیمار ندارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دانشمندان دنیا به این اتفاق نظر رسیده اند که پوشش بالای واکسیناسیون موارد مرگ و میر کرونا را کاهش می دهد و البته تا وقتی که ۸۰ تا ۸۵ درصد جمعیت جان در برابر این بیماری واکسینه نشوند، کرونا همچنان وجود دارد.
به گفته مردانی، برخی افراد با تزریق دز اول دچار عوارضی مانند تب و لرز و غیره شدند و تزریق دز دوم را انجام ندادند، در حالیکه آنتی بادی ایجاد شده با دریافت دز اول سریع از بین می رود. از آنها درخواست می شود نسبت به تزریق دز دوم اقدام کنند.
وی افزود: نوع واکسنی که تزریق می شود، مهم نیست. برخی از افراد به دنبال نوع برندی از واکسن هستند در حالیکه هر نوع واکسنی که در دسترس است باید دریافت کنند.
این متخصص بیماریهای عفونی تاکید کرد: افرادی که از دریافت واکسن به واسطه برخی شایعات خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و اومیکرون بوده و این ویروس نیز همانند کرونا است و اگر مردم واکسن های خود را به موقع زده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند هیچ جای نگرانی نیست.
بدون شک کاهش تلفات روزانه کرونا را باید مرهون رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن دانست که با واکسیناسیون حداکثری تکمیل شد.
واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما تا ۱۳ مرداد ماه زمان پایان دولت دوازدهم فقط ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دز تزریق انجام شده بود اما از همین تاریخ یعنی شروع کار دولت سیزدهم تا ۱۶ آذر ماه شمار واکسن های تزریق شده ۹۴ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۶ دز بوده است.
ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تا کنون پنج خیز را پشت سر گذاشته است.
خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.
این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد. همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا