اقتصادی

کارگروه مشترک کشاورزی بین ایران و روسیه تشکیل می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:برای ارتقای سطح روابط بین دو کشور ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشاوزی روسیه تفاهم کردند که کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شود.

محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز، با اشاره به ظرفیت‌های صادرات محصولات باغبانی به روسیه اظهار داشت: کشور روسیه از همسایگان ما و بازار بسیار خوبی برای محصولات کشاورزی ایران است و در صورتی که از ظرفیت‌های خود در این بخش استفاده کنیم روسیه می‌تواند بازار پایداری برای محصولات ایرانی باشد.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران گفت: علاوه بر کیفیت ما در همه فصول سال می‌توانیم محصولات متنوعی را تولید و به بازارهای هدف صادر کنیم.

برومندی با اشاره به تنوع تولید محصولات کشاورزی و کیفیت بالای آنها در ایران اضافه کرد: به عنوان مثال فلفل دلمه‌ای که کشورهای دیگر صادر می‌کنند به ازای هر ۱۰۰ گرم ۸۰ میلی گرم ویتامین C دارد اما فلفل دلمه‌ای صادراتی ایرانی به ازای هر ۱۰۰ گرم حدود ۲۵۰ میلی گرم ویتامین C دارد.

اذعان روس‌ها به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سفر اخیری که به مسکو داشتم اتاق بازرگانی آنها به کیفیت بالای محصولات ایرانی اذعان داشت و عنوان کرد از نظر قیمت نیز تولیدات ایرانی از سایر نقاط جهان ارزان‌تر است.

برومندی با بیان اینکه سال گذشته ایران ۱۴۵ هزار تن فلفل دلمه‌ای به روسیه صادر کرده است، گفت: ۸۵ درصد بازار کیوی روسیه در اختیار ایران است.

وی با اشاره به اینکه ایران بعد از چین، نیوزلند و ایتالیا چهارمین تولیدکننده کیوی جهان است، گفت: ما در سال جاری ۳۹۰ هزار تن کیوی تولید و ۱۷۷ هزار تن از آن را صادر کردیم که ۶۰ هزار تن این میزان به روسیه صادر شده است. همچنین تا پایان آذر ماه ۲۷ هزار و ۴۰۰ تن کیوی به کشور هندوستان صادر کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید سیب درختی در کشور را ۴.۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ۸۸۵ هزار تن از این رقم امسال صادر شده که بخش قابل ملاحظه‌ای از این صادرات به کشور روسیه بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین مسکو یکی از بازارهای مهم برای صادرات خشکبار ایرانی است.

صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری محصولات باغی به روسیه

برومندی با بیان اینکه ما در حوزه‌های دیگر از جمله لبنیات نیز به روسیه صادرات داریم، گفت: با این حال عمده صادرات ما به روسیه در حوزه میوه و سبزی و صیفی است و حدود ۲۵۰ میلیون دلار صادرات محصولات باغی به روسیه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه عنوان کرد: مذاکرات دو کشور در سطح رؤسای جمهور راه را برای مذاکره و تفاهم در سایر زمینه‌ها فراهم می‌کند و منجر به ارتقا سطح روابط دو کشور خواهد شد.

برومندی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشاوزی روسیه تفاهم کردند که کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شود که در این زمینه روس‌ها یک معاون وزیر و تیم همراه او را معرفی کردند. ما نیز در وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام دادیم. بنابراین پیش بینی می‌کنیم در اردیبهشت ماه جلسه مشترک بین دو کشور در این زمینه برگزار شود ودر حوزه کشاورزی صادرات محصولات کشاورزی و تکنولوژی‌های مربوط به آن اتفاقات خوبی بین دو کشور رخ خواهد داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که در روسیه و در ایران رایزن‌های مشترک کشاورزی داشته باشیم که این مساله به دلیل سطح بالای همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی است.

تشکیل قرارگاه دیپلماسی کشاورزی در وزارت جهاد

برومندی با اشاره به تشریح قرارگاه دیپلماسی کشاورزی در وزارت جهاد اضافه کرد: ذیل این قرارگاه هر هفته در وزارت جهاد کشاورزی میز کشورهای مختلف و همچنین محصولات مختلف کشاورزی تشکیل می‌شود که مباحث مربوط به هر محصول، چالش‌ها، ظرفیت‌ها و موانع صادرات آن بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در کشور برای تولید محصولات کشاورزی یک استاندارد ملی و یک استاندارد بین المللی داریم گفت: تا پیش از این عمده تولیدات ما به صورت تجاری نبوده اما در حال حاضر تلاش ما این است که تمام محصولات تجاری سازی شود و ما در قالب کشاورزی قراردادی این مساله را به جد دنبال می‌کنیم.

پیشنهاد ایران به روسیه برای استفاده از سموم کشاورزی روس

برومندی اضافه کرد: در همین راستا در جلساتی که با روس‌ها داشتیم عنوان کردیم که ایران حدود ۸۵ درصد سموم و تکنیکال های خود را وارد می‌کند و به همین جهت برای محصولاتی که در کشور ما برای روسیه تولید می‌شود بهتر است که از خود روسیه سموم مورد نیاز را تأمین و وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه گسترش صادرات محصولات کشاورزی نه تنها به روسیه بلکه به تمام کشورهای همسایه مورد توجه است، گفت: به عنوان مثال پیش از این میزان صادرات سیب ایران به پاکستان ۷۳۰ تن بوده اما با جلسه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی با مقامات پاکستان داشته میزان صادرات سیب درختی به این کشور ۵۰ هزار تن رسیده که رقم بسیار قابل توجهی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا