تجارت

ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟

کمتر از یک ماه دیگر ارزیابان ژئوپارک‌های یونسکو برای بررسی اقدامات ژئوپارک ارس به ایران می آیند تا در صورت رضایت از اقدامات، این ژئوپارک برای جهانی شدن در شبکه ژئوپارک های یونسکو ثبت شود.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، تکمیل زیرساخت برخی از ژئوسایت ها، ایجاد مرکز اطلاعات گردشگری و تولید محتوا برای ژئوسایت های ژئوپارک ارس از جمله برنامه‌هایی بود که می‌بایست منطقه آزاد ارس به عنوان متولی ژئوپارک تا کنون انجام می‌داد تا بتواند آن را نیمه‌های خرداد ماه به بازرسان یونسکو ارائه دهند.

هر چند که ژئوپارک ارس در مرحله اول تاییدیه یونسکو را گرفته اما ارزیابی میدانی این بازرسان و ارزیابان نیز حائر اهمیت است. منتها هنوز بخش گردشگری این منطقه در تکمیل و ارائه این اقدامات نواقصی دارد. از جمله هنوز زیرساخت برخی از این ژئوسایت ها تکمیل نیست. ضمن اینکه در فضای مجازی محتوایی تولید نشده است تنها اقدام راه اندازی سایت ژئوپارک است که در آن نیز محتوای تکمیلی وجود ندارد.

همچنین اقدامات ترویجی در این خصوص در آن حد که بتوان مردم منطقه آزاد، شهر استان و ایران را با این ژئوسایت آشنا کرد انجام نشده است. تهیه بروشورهای مختلف، تولید محتواهای مجازی و مکتوب، محتوای آموزشی، علمی و تبلیغاتی بخشی از این فعالیت‌ها می‌توانست باشد.

ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟

مرکز اطلاعات گردشگری این ژئوپارک نیز تکمیل نشده است. در هر ژئوپارک جهانی یونسکو، ویزیتورسنتر یا مرکز بازدیدکنندگان ژئوپارک نقش کلیدی ایفا می‌کند. در واقع ویزیتورسنتر هر ژئوپارک نقش ویترین آن ژئوپارک را دارد که در آن اطلاعات ژئوسایت ها با استفاده از تصاویر، نمونه سنگ‌ها و فسیل‌ها و اطلاعات مکتوب به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

به نظر می‌رسد این اقدامات در چند روز باقی مانده تا ورود بازرسان تکمیل نشود. این در حالی است که فرصتی برای راه یافتن ژئوپارک ارس به شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو نیست و در صورتی که ارزیابان میدانی از این اقدامات قانع نشود، خطر عدم ثبت جهانی ارس وجود دارد.

این پرونده تا به حال دو بار برگشته است که علت آن رعایت نکردن شاخص‌ها و یا آسیب‌های زیست محیطی نبوده، بلکه یا مسیر نگاه متفاوت بوده یا برخی کارها انجام نشده و یا کم‌توجهی‌هایی به جامعه محلی شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا