اقتصادی

چگونه از افزایش غیر معمول قیمت‌ها در نظام توزیع جلوگیری کنیم

امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم، کنترل قیمتهای کالاهای مصرفی خانوار است. وزارت صمت با تدوین «طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا» به مبارزه با گرانفروشی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم، کنترل قیمتهای کالاهای مصرفی خانوار است. وزارت صمت با تدوین «طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا» یا همان «پویش خرید شفاف» به مبارزه با گرانفروشی و تخفیفات اغواکننده پرداخته است.

با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تورم سال‌های اخیر کشور، دولت سیزدهم وظیفه خود دانست از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت معیشت مردم و ثبات اقتصادی کشور فروگذاری نکند.

در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش ساخت و بازرگانی ایران، که دارای تعامل گسترده با سایر بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه است می‌تواند با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح نقش قابل توجهی در بهبود معیشت مردم ایفا نماید.

سبد پروژه‌های مدیریت بازار یکی از موضوعاتی است که در دوره جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و در آن ۱۶ پروژه تعریف شده که «درج قیمت تأمین‌کننده» یکی از این پروژه‌ها است که اجرای آن شروع شده است.

جلوگیری از افزایش غیر معمول قیمت‌ها در نظام توزیع

در اجرای این طرح مهم، حل چند مسئله اساسی مورد تاکید بوده است. افزایش غیر معمول قیمت‌ها در نظام توزیع، ارائه تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه‌ها و عدم وجود فاکتور مشخص برای محاسبه قیمت واقعی کالاها، عدم بهره‌مندی مصرف‌کننده از تخفیفات تولیدکنندگان و بهره‌مندی شبکه توزیع از این تخفیف‌ها و همچنین اجبار مصرف‌کننده به پرداخت بیشترین هزینه هحمل در همه شهرها، عمده ترین مسائل برای پرداختن به این موضوع و اهمیت آن بوده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای سبد پروژه‌های تحولی و بازآفرینی خود، پروژه «درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا» را به عنوان یک راه حل برای این موضوعات ارائه داده است.

حذف تخفیفات اغواکننده دروغین

حذف حاشیه سودهای غیر متعارف، حذف درج قیمت غیر واقعی روی کالا، حذف تخفیفات اغواکننده دروغین و واقعی شدن قیمت تولیدکنندگان در جهت کاهش مالیات از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح است.

در مرحله اول طرح، درج قیمت تولیدکننده روی چند گروه کالایی از کالاهای مصرفی و کالاهای سرمایه‌ای صورت گرفت و فروشگاه‌ها موظف شدند با سودهای اعلام شده، قیمت مصرف کننده را تعیین کنند.

حذف گرانفروشی با نظارت مردم بر بازار

اکنون مردم می‌توانند روی قیمت تولیدکننده محاسبه کلی داشته باشد، به قیمت تولید کننده کالاهای مصرفی تا ۳۰ درصد و به کالاهای سرمایه‌ای تا ۲۰ درصد هزینه توزیع اضافه می‌شود، به این ترتیب به راحتی گرانفروشی مشخص می‌شود و با نخریدن مردم خود به خود حذف خواهد شد.

آب معدنی، آبمیوه‌ها، نوشابه گازدار، دستمال کاغذی، ماءالشعیر، پودر لباس شویی و پوشک‌بچه نمونه‌هایی از کالاهای مصرفی و همچنین غذاساز، نوشیدنی‌ساز، تلویزیون، چرخ گوشت، یخچال فریزر، مایکروویو و ماشین لباسشویی نیز نمونه‌هایی از کالاهای سرمایه‌ای مشمول فاز اول این طرح هستند.

بهره مندی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از نرخ‌های رقابتی

درج قیمت تولید کننده بر روی کالا اهداف مهمی از جمله مقابله با گرانفروشی و شفاف سازی قیمت‌ها، بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان و بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را دنبال می‌کند.

اعمال مدیریت فروش، کوتاه شدن دست واسطه‌ها و از بین رفتن قیمت‌های کاذب، روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار، روان‌سازی نظام قیمت گذاری و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان نیز از دیگر اهداف این طرح است.

همچنین با توجه به اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده در سراسر کشور و اهمیت این فعالیت در ساماندهی نظام توزیع و کاهش قیمت مصرف کننده، حسب تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحدهای فعال در این پروژه در اولویت دریافت خدمات از بخش‌های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت (به ویژه سازمان‌های استانی) قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا