آب و انرژی

چالش آب یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ایران خواهد بود

ناظم نیوز: رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید امروز مساله آب و کشاورزی برای ایران یک مساله بسیار مهم و کلیدی است و با توجه به مشکلاتی که در این حوزه داشتیمف فرصت چندانی برای حل این بحران نداریم.

به گزارش ناظم نیوز، غلامحسین شافعی در اجلاس تجارت محصولات کشاورزی اظهار کرد: ما باید امروز این سوال را پاسخ دهیم که آیا روندی که امروز کشاورزی ایران در چارچوب آن در حال حرکت است، مثبت بوده و ما را به اهداف‌مان می‌رساند یا در آینده برای کشور مشکل‌ساز خواهد شد. حقیقت این است که چالش‌های حوزه کشاورزی بسیار عمیق هستند اما ما کمتر از آنها صحبت کردیم.
وی با بیان این‌ که چالش آب یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ایران در سال‌های گذشته بوده و خواهد بود بیان کرد: براساس برآوردها ما تا سال ۱۳۹۸ در کشور حدود ۸۵۰ هزار حلقه چاه داشته‌ایم و اگر برای این معضل امروز فکری نکنیم، در ۲۰ سال آینده شرایط آب به شکلی خواهد شد که تصور زندگی انسان در بخش‌هایی از خاک ایران عملا ممکن نیست. ما شاید در این حالت تنها ۱۰ سال زمان داریم تا برای چالش آب راه‌حل پیدا کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ما از سال‌های قبل بارها از لزوم تغییر در الگوی کشت، توسعه روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای صحبت کرده‌ایم اما آیا در واقعیت این تحولات رخ داده است؟ با کدام منطق ما امروز در اردبیل زعفران می‌کاریم یا در مناطق شرقی کشور هندوانه کشت می‌کنیم.
شافعی با اشاره به معضلات مربوط به صنایع وابسته به کشاورزی در ایران تاکید کرد: برای مثال در ایران سالانه شش میلیون تن گوجه فرنگی تولید می‌شود که ۳.۵ میلیون تن آن مصرف شده و ۲.۵ میلیون تن به صنایع تبدیلی واگذار می‌شود. این در حالی است که در نهایت فقط ۷۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود. از سوی دیگر الگوی مصرف ما نیز مشکل دارد و الگوی مصرف سالم در زندگی ایرانی‌ها کمتر مورد توجه محوری بوده است.
وی خاطر نشان کرد: ما در چارچوب این نشست‌ها باید تاکید کنیم که زنگ خطر به صدا درآمده و در صورتی که مسئولان برای آینده حوزه کشاورزی و مساله آب برنامه ‌ریزی دقیق نداشته باشند، در آینده چالش‌های بیشتری نیز خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا