اقتصاد ایران

چابهار و صعود ۱۰۰ درصدی شاخص‌های صادرات در عصر تحریم‌ها

ناظم نیوز : صادرات از چابهار از پایان سال ۱۳۹۹ در شرایطی رشد ۱۰۰ درصدی در وزن و ارزش کالا را تجربه کرد که از سال ۹۶ تا اواسط ۹۹ به دلایلی همچون تشدید تحریم‌ها، شاخص‌های اقتصادی کلان کشور نزولی بود اما طی چند ماه اخیر، آمارهای صادرات از چابهار رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار، در پایان سال ۱۳۹۹ بیش از یکصد و ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از مبدا چابهار صادر شده که این رقم نسبت به سال ۹۷ نزدیک به ۱۰۰درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۲ میلیون و ۱۰میلیون دلار صادرات از مبدا چابهار محقق شده است.
همچنین طی سال ۹۹ بیش از ۳۳۹ میلیون دلار کالا از چابهار وارد کشور شده که نسبت به سال ۹۷ رشدی قریب به ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.
مقاصد صادراتی و مبادی واردات
بیشتر مقاصد صادراتی کالای ایران از بندر چابهار کشورهای پاکستان، هند، عمان، امارات متحده عربی، تایلند، عراق، مالزی، سومالی، ارمنستان و چین بوده و بیشترین حجم کالای ورودی به کشور از بندر چابهار از کشورهای روسیه، آلمان، هند، سوئیس، انگلیس، برزیل، امارات متحده عربی، چین، اسپانیا و فرانسه است.
رشد در تحریم
مروری گذرا بر شاخص‌های تجاری کشور با محوریت چابهار نشان از آن دارد که طی سال‌های گذشته که حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر شده، خللی به روند رو به رشد شاخص‌های عملکردی چابهار وارد نشده است.
روند رو به رشد سهم چابهار در تجارت جهانی، به ظرفیت‌های ذاتیِ تنها بندر اقیانوسی ایران باز می‌گردد.
چابهار در چنان نقطه استراتژیکی از جهان قرار گرفته که می‌تواند پُل ارتباط شرق و غرب جهان باشد و منافع کشورهای متعددی به چابهار گره خورده است. به دلیل همین ظرفیت‌هاست که چابهار مشمول تحریم‌ها نشده و نخواهد شد.
زیرساخت‌های توسعه‌ای
در کنار ظرفیت‌ها ذاتی چابهار که به سهولت شرق آسیا را به شمال و غرب اروپا متصل می‌کند و کشورهای چین و هند را به کشورهای محصور در خشکی و حتی روسیه می‌رساند، توسعه زیرساخت‌ها و فراهم شدن مقدمات و زمینه توسعه، فاکتور مهم دیگری است که توجه جامعه جهانی را معطوف چابهار کرده است. اکنون توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار محقق و بندر و منطقه آزاد یکپارچه شده‌اند؛ راه‌آهن سراسری در آستانه رسیدن به چابهار بوده و فرودگاه بین‌المللی چابهار هم در دست احداث است. به ثمر رسیدن این زیرساخت‌ها، یک منطقه آزاد را به معنای واقعی محقق کرده و هاب و شبکه ترانزیتی مناسبی را به جامعه تجارت جهانی عرضه می‌کند.
برای پرهیز از نگارش طولانی، این یادداشت را به صورت خلاصه تحریر کردیم. در صورت تمایل می‌توانید جزئیات بیشتر را در قسمت اخبار مرتبط پایین صفحه مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا