تجارت

پیش نویس بسته اقدام فرهنگی در قطر تدوین شد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه رویداد جام جهانی فرصتی مغتنم برای معرفی تصویر شایسته ایران به جهان است گفت: این سازمان پیش نویس بسته اقدام فرهنگی در قطر را تدوین کرده است.

به گزارش ناظم نیوز، نخستین نشست کمیته هماهنگی حضور تیم‌های فرهنگی در جام جهانی قطر به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونین و مدیران این سازمان و دستگاه‌های فرهنگی در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل کمیته هماهنگی عملیات فرهنگی میدانی قطر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای این منظور اهتمام ویژه ای قائل است و پیش نویس بسته اقدام فرهنگی در قطر را تدوین و برای جلب مشارکت دستگاه‌ها این کمیته را فعال کرده است.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر تعامل با کشورهای همسایه و اسلامی بیان کرد: ما هم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر همکاری و دوستی با کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای همسایه تأکید داریم و لذا باید از فرصت همسایگی و برگزاری جام جهانی قطر برای معرفی فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی به جهانیان استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با بیان نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان تسهیل گر برای مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در جام جهانی قطر اظهار داشت: با توجه به اهمیت نقش ورزش در روابط بین کشورها به خصوص حضور در بحث المپیک و جام جهانی، در نظر گرفتیم تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی در ادامه، مطرح کرد: از این رو، لازم است برنامه عملیاتی زمان‌بندی شده هر دستگاه، مشخص و اجرایی شود و درصدد هستیم با همفکری یکدیگر این مهم را به سرانجام مطلوبی برسانیم.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در تشریح اهتمام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به موضوع جام جهانی به این مطلب اشاره کرد که علاوه بر حضور رایزن فرهنگی قوی، این سازمان، یک فرد قوی و مسلط به فضای فرهنگی قطر را هم به عنوان نماینده ویژه سازمان در امور جام جهانی قطر انتخاب کرد.

فرصت دیپلماسی فرهنگی در جام جهانی قطر

محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست، با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر گفت: اگرچه تصویر نمایان این رویداد، تصویر ورزشی است، اما در نهان خود از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و البته فرهنگی قابل توجه است. پدیده‌ای که فرصت بی‌نظیری برای مبادلات فرهنگی میان ملت‌ها را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: به جهت حضور میدانی سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه در قطر، به نوعی برای ایجاد پیوست فرهنگی بین دستگاه‌ها بر آن شدیم تا سلسله نشست‌هایی برای همفکری بیشتر با دستگاه‌های ذیربط برگزار کنیم و در این میان، بسته فرهنگی پیش بینی و تهیه کردیم.

بهمنی افزود: با توجه به امتداد مؤلفه فرهنگ در این فضا و با توجه به اینکه این دوره از جام جهانی در منطقه ما برگزار می‌شود، لذا به نوعی نیاز به پیوست فرهنگی حضور ایران در جام جهانی داریم.

وی در ادامه سخنانش، معرفی فرهنگ و هنر ایران، تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، ترویج اخلاق و میراث ورزشی ایرانی، پیوست رسانه و مدیریت روانی و معرفی میراث تمدنی و ظرفیت گردشگری ایران را از اهداف جمله اهداف این پیوست فرهنگی برشمرد.

ضرورت تمهید امکان خرید بلیط توسط علاقه مندان حضور در قطر

کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش نیز در این نشست، با اشاره به این که ما در سه بازی که خواهیم داشت، امکان زیادی برای خرید بلیط نداریم، در حالی که شرط ورود به قطر در ایام جام جهانی، داشتن بلیط است، محدودیت‌های خرید بلیط توسط علاقه مندان را یک مسئله جدی دانست و بر اهمیت حل این مسئله توسط دستگاه‌های مسئول تاکید کرد.

دلخوش، معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در این نشست با اشاره به این که برای هماهنگی بیشتر وزارت امور خارجه آمادگی دارد برای اجرایی شدن مصوبات این کمیته، برای هرگونه همکاری، آمادگی دارد. که البته باید به موقع از تصمیمات و هماهنگی این کمیته مطلع شویم.

ناصری، معاون کانون ایرانگردی و جهانگردی نیز با اشاره به تدارک ایجاد پاویون صنایع دستی و گردشگری در دوحه و نیز معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری، همچنین توسعه سایت ویزیت ایران در دستورکار مشترک این کانون و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است تا از این طریق زمینه حضور مؤثر فرهنگی در ایام جام جهانی فراهم شود.

دیپلماسی هنر، کار ویژه مؤثر در ایام جام جهانی می‌تواند باشد

افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این نشست بر اهمیت حضور هنرمندان و گروه‌های هنری تأکید کرد.

وی بر اهمیت هویت سازی در ساخت و اجرای برنامه‌های هنری و نیز تدارک اجراهای مشترک با هنرمندان سایر کشورها تأکید کرد.

در این نشست مقرر شد؛ طی جلسات بعدی، نقش دستگاه‌ها فرهنگی و نیز کار ویژه‌های قابل اجرا توسط مؤسسات بخش خصوصی تعیین و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

همچنین، سید محمدحسین هاشمی، نماینده ویژه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در موضوع جام جهانی برای هماهنگی‌های لازم در دوحه اعلام آمادگی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا