اقتصادی

پیش بینی توسعه ۴ هزارهکتاری باغات زیتون در سال جاری

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه احداث ۴ هزار هکتار باغ زیتون در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

به گزارش ناظم نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جواد میرعرب رضی افزود: در صورت تخصیص بودجه های در نظر گرفته شده با توجه به تقاضا و وجود زیرساخت های لازم، توسعه ۴ هزار هکتار باغ زیتون در سال جاری اجرایی می شود.

وی، متوسط تسهیلات مورد نیاز برای احداث هر هکتار باغ زیتون را ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد این تسهیلات منابع بانکی و ۲۰ درصد منابع شخصی است.

میرعرب رضی در همین حال اعطای تسهیلات احداث باغات با اولویت توسعه ارقام روغنی را از برنامه ها به منظور افزایش دانه های روغنی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: ترویج ارقام روغنی زیتون با استفاده از پیوند ارقام روغنی و حذف و جایگزینی ارقام کم بازده و نابارور، ترغیب باغداران در کشت ارقام روغنی و توسعه ارقام روغنی نسبت به ارقام کنسروی با تولید نهال سالم و استاتدارد را از دیگر برنامه های دفتر زیتون برشمرد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات روغن زیتون نیز اعلام کرد: از سال ۱۳۹۰ به دلایل فنی و کارشناسی واردات دانه زیتون ممنوع شده است.

وی ادامه داد: ممنوعیت واردات دانه زیتون به کشور همچنان ادامه دارد.

میرعرب رضی، میزان واردات روغن زیتون به کشور را ۱۱۲۸ تن در سال گذشته بیان کرد.

وی گفت: عمده واردات روغن زیتون از کشورهای ترکیه، اسپانیا، سوریه و ایتالیا صورت می گیرد.

مجری طرح زیتون با بیان این که مصرف روغن زیتون در کشور به علت کاهش واردات ناشی از تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت این محصول به دلیل افزایش سایر هزینه ها در سال جاری کاهش یافته است، اذعان داشت: سرانه مصرف روغن زیتون برای هر فرد امسال به ۱۴۰ گرم رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ سرانه مصرف روغن زیتون برای هر فرد ۲۰۰ گرم بود.

میرعرب رضی، سرانه مصرف سالانه جهانی روغن زیتون را ۴۰۰ گرم برای هر فرد عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا