اقتصادی

پروژه بزرگ ۲۰۰۰ هکتاری زراعت چوب در خوزستان آغاز شد

اهواز- پروژه بزرگ دو هزار هکتاری زراعت چوب در خوزستان با حضور معاون اقتصادی استاندار آغاز شد.

به گزارش ناظم نیوز، ظهر امروز یکشنبه پروژه های ۲ هزار هکتاری زراعت چوب، ۴۲۰ هکتاری آبیاری تحت فشار شرکت میان آب و نهالستان اکالیپتوس به وسعت ۳۰ هکتار در بخش میان آب شهرستان کرخه با حضور معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان افتتاح شدند.

رضا فتوحی در این ایین در جمع خبرنگاران گفت: کاشت درختچه و درختکاری یکی از اولویت های مهمی است که در خوزستان باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به سابقه نهالکاری در خوزستان تاکید کرد: اولویت اول با طرح جامع توسعه نخیلات استان است که به دولت ارائه شده و تا کنون شامل حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار شده است.

فتوحی بیان کرد: حدود ۶.۴ میلیون هکتار از استان خوزستان شامل بخشهای منابع طبیعی، زراعی، باغی، جنگلی و… بوده که از این میزان نیز حدود ۴.۹ هکتار آن به صورت منابع طبیعی، مرتع، ملی و بخشهای دیگر است.

وی افزود: با همکاری جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بخشهای فنی- تخصصی دستگاههای اجرایی و… همچنین با کاشت نهال و درختکاری می توان باعث توسعه فضای سبز، کاهش ریزگردها، و تلطیف هوا در استان خوزستان شد و با تامین چوب مورد نیاز استان از واردات چوب جلوگیری کرد.

معاون استاندار گفت: با این طرح تا پایان سال آینده ۲ هزار هکتار کاشت اوکالیپتوس را در اراضی کم بازده انجام می شود و با این طرح به کاهش ریزگردهایی که منشا داخلی دارند، کمک شایان ذکری خواهد شد.

فتوحی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص طرحها و اعتبارات مقابله با ریزگردها در سال ۱۴۰۱ گفت: ریزگردها در خوزستان دارای دو منشا داخلی و خارجی هستند که در خصوص منشا خارجی مکاتبه ای با وزارت امور خارجه در خصوص تشکیل دبیرخانه مرکزی بین المللی بین کشورهای عراق، سوریه و عربستان صورت گرفته تا بتوان با همفکری باعث کنترل نسبی ریزگردها در خوزستان بشویم.

وی افزود: در خصوص منشا داخلی نیز همانطور که پیشتر گفته شد با توسعه ی فضای سبز، محیط زیست و کاشت انواع درخت ها می توان کمک زیادی به کاهش ریزگردهایی که منشا داخلی در خوزستان دارند، داشته باشیم.

فتوحی در خصوص افتتاح پروژه ۴۲۰ هکتاری آبیاری تحت فشار شرکت میان آب گفت: مهمترین فاکتوری که در توسعه کشور نقش دارد علاوه بر حوزه منابع معدنی، نفت و گاز، بحث منابع آبی است چون افزایش راندمان مصرف آب می تواند در بهبود اقتصاد کشور نقش اساسی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک سوم منابع آبی کشور در خوزستان هستند، گفت: از کشاورزان خوزستانی درخواست می شود که با کمک و همراهی و با استفاده از روشهای مختلف مثلاً آبیاری قطره ای، آبیاری تحت فشار و…. در مصرف بهینه ی این منبع خدادادی بیش از پیش کوشا باشند.

فتوحی افزود: این پروژه در راستای رسیدن به این امر مهم با اعتباری حدود ۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی گفت: امیدوار هستیم که مصرف بهینه ی منابع آبی سرلوحه کار همه کشاورزان قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا