تجارت

پایدارسازی فرآیند تولید از اهداف اصلی فولاد مباركه

سعید عابدی، مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: وجود برخی دلالان می‌تواند تسهیلگر باشد، اما گروه دیگری از آن‌ها عامل افزایش قیمت یا مشکلات دیگر در حوزه تأمین می‌شوند. به همین دلیل فولاد مبارکه به‌منظور حذف دلالانی که باعث ایجاد مشکلات می‌شوند، در تلاش است تا مستقیما برای خرید مواد اولیه با خود تولیدکنندگان در ارتباط باشد و استعلام‌های لازم را نیز مستقیما از این بخش دریافت کند. به‌علاوه اگر قرار است کسی نمایندگی آن شرکت‌ها را داشته باشد، فروشنده اصلی باید آن نمایندگی را معرفی کند.

ناظم نیوز: سعید عابدیدرباره مسئولیت قیمت‌گذاری مواد اولیه نیز گفت: قیمت‌گذاری مواد اولیه تا سال 98 بر عهده وزارت صمت بود، اما پس‌ازآن هیچ دستورالعملی در این حوزه صادر نشد. این در حالی است که دیوان عدالت اداری در سال 99 قیمت‌گذاری دستوری، سهمیه‌بندی و همچنین برنامه وزارت صمت برای جلوگیری از صادرات مواد اولیه را غیرقانونی دانست.
مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تقریبا از خردادماه سال جاری تا شهریورماه، با افزایش شدید قیمت‌های جهانی مواد اولیه مواجه شدیم. به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده این مواد نیز خواهان صادرات محصولات خود یا فروش آن به فولاد مبارکه با قیمت‌های صادراتی بودند..
مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به این سؤال که آیا سنگ‌آهن همچنان به‌صورت خام صادر می‌شود یا خیر، گفت: در دو ماه اخیر، به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی، صادرات این محصول هم صفر و فروش آن در داخل مقرون به‌صرفه‌تر بوده است، اما صادرات سنگ‌آهن در ماه‌های قبل از آن ‌هم، اگرچه به نسبت مصرف کشور چندان زیاد نبود، اما بازهم کمبود ایجاد می‌کرد و باعث ایجاد تلاطم در بازار می‌شد.
عابدی افزود: خوشبختانه هیچ‌وقت تولید فولاد مبارکه به خاطر نبود مواد اولیه کاهش پیدا نکرده به همین دلیل لازم است از حمایت مدیرعامل، معاون خرید و همه همکاران تشکر کنم. البته به دلیل عدم همکاری تأمین‌کنندگان بخشی از ذخایر ما کم شده، اما همچنان با همان ذخایر، قدرت ادامه کار را داریم. در 5 ماه اخیر نسبت به 4 ماه ابتدایی سال ظرفیت تأمین ما به‌شدت افزایش یافته و بازار هم به‌واسطه قیمت‌های پایین صادراتی پایداری بیشتری پیدا کرده است.
وی درباره ذخایر مواد اولیه گفت: اگر به قول آقای طیب‌نیا از امروز درب کارخانه فولاد مبارکه بسته شود، فولاد مبارکه ازنظر مواد معدنی تقریبا تا 3 ماه توان ادامه کار دارد.
مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه درباره استفاده از قراضه به‌جای سنگ‌آهن اظهار کرد: این مسئله اقتصادی نیست. ما یک کشور درحال‌توسعه هستیم و بنابراین میزان تولید قراضه ما بسیار کمتر از نیازمان است. برای مثال، فولاد مبارکه در سال شاید بیشتر از 300 هزار تن قراضه نیاز نداشته باشد، اما همین مسئله در بازار قراضه ایران تلاطم بزرگی ایجاد می‌کند.
عابدی افزود: اگر بخواهیم نسبت قراضه در شارژ کوره را از 4 تا 5 درصد کل شارژ بیشتر کنیم، قطعا بازار قراضه کشور به هم خواهد ریخت و قیمت قراضه بیشتر از قیمت محصول خواهد شد. البته الآن هم به‌دلیل کمبود آهن اسفنجی و ترس از نبود آن در 3 ماه آینده، قیمت قراضه به قیمت شمش، بلوم و بیلت نزدیک شده است…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا