اقتصادی

وعده افزايش ۵۰ درصدي ظرفيت توليد پتروشيمي

ناظم نیوز: دغدغه تأمين سرمايه بيشتر براي طرح‌هاي برنامه هشتم توسعه است که حدود ۵۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد و انبوهي از محصولات زنجيره ارزش در طرح‌ها توليد خواهد شد.

به گزارش امين خوش احوال نظيف: ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي ايران در حال حاضر بيش از ۹۰ ميليون تن است که محصولات متنوعي را شامل مي‌شود، اما آنطور که وزير نفت وعده داده با برنامه‌ريزي انجام شده تا پايان دولت سيزدهم، ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي به ۱۴۰ ميليون تن مي‌رسد که بيش از ۵۰ درصد افزايش خواهد داشت.

۶۸ طرح پتروشيمي براي برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که در مجموع نيازمند حدود ۳۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است و تاکنون ۸ تا ۸٫۵ ميليارد دلار آن سرمايه‌گذاري شده است و به‌طور متوسط ۳۱ تا ۳۲ درصد پيشرفت دارند.

براي تأمين منابع آنها شرايط خوبي فراهم است، ضمن اينکه از لحاظ فضاي بين‌المللي شرايط مستعدي پيش‌ رو ديده مي‌شود. از آنجا که طرح‌هاي پتروشيمي از سوي بخش خصوصي و هلدينگ‌ها اجرا مي‌شود و هلدينگ‌ها نيز مجموعه‌هاي توانمندي هستند که به‌دليل داشتن توليد مستمر، از محل درآمد و سود خود در اجراي طرح‌ها سرمايه‌گذاري مي‌کنند، بنابراين پيش‌بيني مي‌شود که مشکل خاصي از لحاظ تأمين سرمايه پيش نيايد، زيرا در اين مدتي که شدت تحريم‌ها در ۲ يا ۳ سال اخير افزايش پيدا کرده بود، کمتر سرمايه‌گذاري را مي‌بينيد که به‌دليل تأمين منابع مالي شکايت داشته باشد، بيشتر مشکل کُندي طرح‌ها و پروژه‌ها از محل تأمين کالا و تجهيزات و بخش‌هايي از اين دست است که زمان‌بر مي‌شود، اما براي شتاب‌دهي به روند توسعه صنعت پتروشيمي بايد با استفاده از راه‌هاي جديد تأمين منابع مالي، سرمايه‌گذاران را تشويق کرد.

دغدغه تأمين سرمايه بيشتر براي طرح‌هاي برنامه هشتم توسعه است که حدود ۵۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد و انبوهي از محصولات زنجيره ارزش در طرح‌ها توليد خواهد شد. طرح‌هاي برنامه هشتم توسعه در صورتي که برنامه هفتم تمديد نشود، از سال ۱۴۰۶ تا ۱۴۱۱ به پايان مي‌رسد و با توجه به اينکه اجراي بعضي از طرح‌هاي برنامه هشتم هم آغاز شده، پيش‌بيني مي‌شود مشکل خاصي نباشد، البته مراقبت‌هاي ويژه را مي‌طلبد. بايد به سرمايه‌گذاران کمک و تسهيلات ويژه براي آنها فراهم کرد.

در اين بين توسعه زنجيره ارزش صنعت پتروشيمي به‌منظور توليد محصولات مورد نياز کشور و جلوگيري از واردات مهم‌ترين برنامه دولت سيزدهم در توسعه صنعت پتروشيمي است.  شاهميرزايي – مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي – در اين باره اعلام کرد به اين منظور برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري و احداث واحدهاي صنعتي جديد و تأمين ملزومات آن از جمله دانش فني، مواد مصرفي، تجهيزات و قطعات نيز بايد انجام شود، بنابراين به‌طور هم‌زمان دو موضوع توليد محصولات مورد نياز در کشور و دستيابي به دانش فني و کالا و تجهيزات در اين صنعت دنبال مي شود.

به گفته وي افزون بر اين، توسعه متوازن نيز از مواردي است که در دستور کار دولت سيزدهم قرار دارد و توقعي نيست که واحدهاي بالادستي پتروشيمي که آب‌بر و انرژي‌بر هستند، در نقاط اقليمي از کشور که مناسب اين واحدها نيست، احداث شوند. در نتيجه ايجاد صنايع تکميلي و کارگاه‌هاي کوچک همسو با تکميل زنجيره ارزش و توليد محصولات نهايي را مي‌توان براي مناطقي که شرايط اقليمي لازم را ندارند، برنامه‌ريزي کرد، مانند شرق کشور.

طبق اعلام وزارت نفت، وي ادامه داد: ايجاد اين واحدها افزون بر اينکه سرمايه کمتري نياز دارند و سريع‌تر احداث مي‌شوند، اشتغال‌زايي بالايي نيز ايجاد مي‌کنند. همچنين از گذشته برنامه‌ريزي‌هاي تفصيلي براي توسعه صنعت پتروشيمي در مناطق ماهشهر، عسلويه و ساير مناطق کشور انجام و مجوزهايي نيز براي احداث واحدهاي پتروشيمي جديد صادر شده است. برخي از اين طرح‌ها پيشرفت چنداني ندارند، يا در مناطق اقليمي نامناسب برنامه‌ريزي شده‌اند که ضرورت دارد به‌سرعت مورد ارزيابي، غربالگري و برنامه‌ريزي مجدد قرار گيرند.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي اظهار کرد: افزون بر اين، پيگيري اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي برنامه هفتم توسعه که تقريباً نهايي شده‌اند و تعريف طرح‌هاي برنامه هشتم توسعه صنعت پتروشيمي به‌منظور ارتقاي بيش‌ازپيش جايگاه اين صنعت از ديگر برنامه‌هاي اين صنعت است که به جد در دستور کار قرار دارد. همين‌طور رفع مشکلات طرح‌هايي که بنا بود امسال به بهره‌برداري برسد و به دلايل مختلف به تأخير افتاده نيز دنبال مي‌شود که حداکثر تا پايان سال آينده همه به بهره‌برداري برسند. يکي از سياست‌هاي اين دولت، فارغ از اينکه سرمايه‌گذاري از سوي چه کسي انجام شده، دولتي يا خصوصي، به سرانجام رساندن آنهاست. اينها را دولت کمک مي‌کند تا تکميل شوند و به توليد برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا