اقتصادی

واردات روغن پالم به ایران، محدود است

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: بر اساس دستورالعمل ها و مقررات کشور تنها ۳۰ درصد روغن مصرفی کشور پالم است در صورتی که امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در همایش یکروزه «نقش روغن پالم مالزی در تامین روغن های مورد نیاز ایران» با بیان اینکه در انجمن روغن نباتی ۷۷ نفر عضو وجود دارد، گفت: ۲۵ کارخانه روغن کشی در کشور وجود دارد که ظرفیت آنها ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال است.

بیرشک افزود: ۵۸ کارخانه تصفیه روغن نیز در کشور داریم که ظرفیت آنها ۵.۸ میلیون تن است.

این فعال صنفی گفت: تولید داخلی دانه های روغنی از سال ۲۰۰۲، حدود ۳۴۲ هزارتن بوده که در حال حاضر به ۴۳۰ هزارتن رسیده و حجم واردات ۴۶۹ هزار تن بوده که هم اکنون به دلیل سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به ۲ میلیون و ۲۹۹ هزار تن انواع دانه های روغنی رسیده و افزایش چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم.

بیرشک با بیان اینکه روغن سویا، آفتابگردان، پالم وکلزا وارد کشور می شود، ادامه داد: در مجموع در سال ۲۰۱۳؛ ۹۶۰ هزار تن روغن وارد کشور می شده که در سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن انواع روغن خام به طور مستقیم وارد کشور شده است و این جدا از وارداتی است که از محل دانه انجام گرفته است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با اشاره به اینکه تولید روغن جامد در کشور از سال ۱۳۲۰ شروع شد که تراس بالایی داشت، گفت: در همین راستا به سمت افزایش تولید روغن مایع حرکت کردیم و در سال ۹۵ ما ۵۶ درصد روغن مایع در کشور تولید می شد.

بیرشک ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد روغن ها به صورت مایع و ۳۰ درصد نیز نیمه جامد است همچنین ۶۳ درصد روغن برای خانوار و ۳۷ درصد نیز برای صنف و صنعت تولید می شود.

وی با بیان اینکه از سال ۸۳ واردات روغن پالم به کشور آغاز شد، گفت: یکی از دلایل واردات این نوع روغن نیز بحث کاهش اسیدهای چرب ترانس بود.

در سال ۸۱؛ ترانس روغن های تولیدی ۲۷ درصد بود و با توجه به اینکه مصرف روغن پالم به تدریج و براساس استانداردها در کشور افزایش یافت و عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر بودند، میزان اسیدهای چرب ترانس به زیر ۲ درصد و در برخی محصولات نیز کمتر از یک درصد است.

دبیر انجمن روغن نباتی کشور با بیان اینکه روند واردات روغن پالم در ۵ سال اخیر از ثبات برخوردار بوده است، افزود: دلیل این مساله نیز دستورالعمل ها و مقررات کشور است که باید ۳۰ درصد روغن مصرفی پالم باشد.

بیرشک با اشاره به تولید و توزیع دو میلیون تن روغن در سال، گفت: امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور نیز وجود دارد.

وی توضیح داد که ۷۱ درصد روغن تولیدی کشور مستقیم وارد می شود و حدود ۲۰ درصد نیز از طریق واردات دانه و ۹ درصد هم از محل تولیدات داخلی تامین می شود.

بیرشک با اشاره به تولید روغن سرخ کردنی با فرمولاسیون روغن پالم در کشور برای اولین بار گفت: صنعت روغن نباتی در کشور امکان تولید ۵.۸ میلیون تن انواع محصولات را دارد و بنابراین این امکان را داریم که واردات انواع روغن را داشته باشیم و بتوانیم صادرات نیز انجام دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان صادرات روغن از کشور فراهم شود و گفت: ما توان تامین روغن مورد نیاز برخی از کشورهای همسایه را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا