تجارت

هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی گروه علوم پزشکی اعلام شد

معاونت آموزشی وزارت بهداشت مصوبه اخذ تعهد برای ادامه تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه های خارج از کشور برای گروه علوم پزشکی را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ناظم نیوز، دستورالعمل دریافت ریز نمرات و مدارک تحصیلی متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور (مشمولین ماده ۶ قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان) اعلام شد.

هدف این دستورالعمل ساماندهی تعهدات متقاضیان تبصره ماده ۶ قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان است. دامنه آن، مربوط به آن دسته از مشمولین قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکانی است که قبل از انجام تعهدات موضوع قانون یاد شده، تقاضای ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند.

مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده مرکز خدمات آموزشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.

بر اساس این دستورالعمل مرکز خدمات آموزشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درخواست آن دسته از مشمولان قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان را که متقاضی استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۶ هستند بررسی و بر اساس مفاد این دستورالعمل اقدام لازم معمول خواهد کرد.

متقاضیان استفاده از تسهیلات باید دارای حداقل مدرک دانشگاهی در یکی از رشته های گروه پزشکی و یا پیراپزشکی باشند.

مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان ذکور مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۵۸ قانون نظام وظیفه عمومی (کارت پایان خدمت، معافیت موقت/ دائم از خدمت دوره ضرورت، معافیت پزشکی ، برگه آماده به خدمت بدون غیبت دارای اعتبار) الزامی است.

متقاضیانی که مطابق ماده ۷ قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، بیش از ۳ ماه از زمان فارغ التحصیلی آنها گذشته و طی این مدت برای شروع خدمات قانونی خود اقدام نکرده باشند، مجاز به استفاده از تسهیلات این دستورالعمل نیستند.

متقاضیان باید در رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت در دانشگاه های مرد تایید خارج از کشور، تحصیل کنند. لیست رشته هیا مرد نیاز از سوی معاونت آموزشی و معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام می شود.

متقاضیان ملزم هستند پس از سپردن تضمین در رشته مورد نظر تحصیل کرده و بلافاصله پس از پایان مدت مجاز تعیین شده، با اخذ مدرک بالاتر به کشور مراجعه و نسبت به انجام تعهدات قانونی در داخل کشور و در مناطق مورد نیاز اقدام کنند.

مدت مجاز تحصیل در خارج از کشور مطابق با طول دوره آموزشی رشته مورد در دانشگاه مقصد است. تبصره: در صورت نیاز به طی دوره های آموزشی و یا دریافت معلت جهت اخذ پذیرش، مهلت یاد شده حداکثر به مدت ۲ سال با نظر معاونت آموزشی قابل تمدید است.

متقاضیان ملزم به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با رشته فعلی خود هستند و مجاز به ادامه تحصیل بیش از یک مقطع بالاتر از مقطع قبلی خود نیستند.

تبصره: افرادی که پس از اتمام یک مقطع تقاضای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند مشروط به احراز موارد زیر می توانند برای ادامه تحصیل اقدام و گواهی های لازم را دریافت کنند:

۱- نیاز به آن رشته در داخل کشور

۲- مرتبط بودن دوره جدید با مقطع قبلی

۳- شروع دوره جدید بلافاصله پس از اتمام دوره قبلی

احراز این موارد برعهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.

متقاضیان موظف هستند حداکثر ظرف مدت ۲ سال پس از سپردن تضمین، نسبت به شروع تحصیل در خارج از کشور اقدام کرده و گواهی شروع به دوره مربوطه را به مرکز خدمات آموزشی معاونت آموزشی ارسال کنند. در غیر این صورت باید گواهی شروع به انجام تعهدات موضوع قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان در داخل کشور یا معافیت از انجام آن را ارائه کنند.

عدم اجرای مفاد مواد اعلام شده توسط متقاضی به منزله استنکاف از انجام تعهدات محسوب شده و موجب ضبط تضمین اخذ شده می شود. تضمین مورد نظر به صورت وثیقه ملکی یا ضمانت نامه بانکی همراه با سند تعهد محضری است.

جدول مبالغ تضمین برای متقاضیان گروه پزشکی

مقطع تحصیلی مبالغ وثیقه
دانشگاه آزاد و شبانه و شعب بین الملل دانشگاه های دولتی مبالغی که به ازاء هر سال خدمت طرح از مبلغ وثیقه کسر می شود
دکتری حرفه ای دندانپزشکی ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
دکتری حرفه ای پزشکی ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) ۳ میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)
دکتری حرفه ای داروسازی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۲۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (۱۲۵ میلیون تومان)
کارشناسی ارشد ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان)
کارشناسی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان ۷۵۰ میلیون ریال (۷۵ میلیون تومان)
کاردانی ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) به علاوه هزینه خرید آموزش رایگان متناسب با زمان ایفای تعهدات

پس از سپردن تضمین معتبر و دریافت مدارک تحصیلی، انجام بخشی از تعهد موجب کاهش مبلغ تضمین نخواهد شد.

از سال ۱۴۰۱ میزان افزایش سالانه این وثیقه ها بر اساس نرخ تورم، با نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا