توپ و تور

هاشمی: فعالیت باشگاهی داخل یا خارج کشور شرط دعوت از بازیکنان است

سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه اعتقادی به اردوی بلند مدت ندارد، فعالیت باشگاهی در داخل یا خارج کشور را شرط دعوت از بازیکنان عنوان کرد.

مصطفی هاشمی در گفتگو با ناظم نیوز با اشاره به اعلام برنامه دیدارهای تیم ملی بسکتبال در پنجره نخست انتخابی جام جهانی واینکه طبق این برنامه ملی پوشان از ۵ آذرماه و دیدار با بحرین رقابت های خود را در این پنجره آغاز می کنند، در مورد برنامه پیشنهادیبرای چگونگی برگزاری اردوی آماده سازی و دعوت از بازیکنان توضیح داد.

استقبال از اردوی کوتاه مدت به خاطر اصطکاک روانی کمتر

وی با یادآوری اینکه قرار است لیگ برتر بسکتبال از ۲۲ مهرماه آغاز شود، گفت: بنابراین در واقع بازیکنان در شرایطی وارد اردوی تیمملی می شوند که تمرینات و چند دیدار باشگاهی را پشت سر گذاشته اند. درست است که هرچه زمان اردو و تمرین طولانی تر باشد برایبازیکنان و مجموعه تیم دستاورد فنی بهتری خواهد داشت اما به این مسئله هم باید توجه داشت که احتمال اصطکاک روانی و بروز برخیمشکلات از طرف بازیکنان در اردوهای کوتاه مدت خیلی کمتر است.

اعتقادی به اردوی بلندمدت ندارم

سرمربی تیم ملی بسکتبال ادامه داد: از طرفی به خاطر برگزاری مسابقات لیگ هم تیم های باشگاهی و مربیان شان خواستار در اختیارداشتن بیشتر بازیکنان خود هستند که حق طبیعی شان هم است. با در نظر گرفتن مجموع این شرایط برای مسابقات پیش رو اعتقادزیادی به اردوی بلند مدت ندارم. مدت زمان حداقلی و منطقی هم برای برگزاری اردو در این شرایط اعمال شود، می توانیم برنامه هایخود را اجرا کنیم به خصوص که قاعدتا از بازیکنان با توجه به شناختی که از آنها وجود دارد و عملکردی که در رقابت های باشگاهیخواهند داشت برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت خواهد شد.

تعیین زمان آغاز اردوی تیم ملی

وی در این زمینه یادآور شد: با در نظر گرفتن زمان آغاز لیگ برتر و زمان اولین دیدار در انتخابی جام جهانی، تاریخی را برای شروع اردودر نظر گرفته ایم که بعد از نهایی شدن در مورد آن اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد.

استفاده از همه پتانسیل ها به شرط بهترین بودن

هاشمی با تاکید بر اینکه تیم ملی متعلق به یک نفر نیست، خاطرنشان کرد: بنابراین برای عملکرد و کسب نتیجه فقط از همه پتانسیل هایموجود برای حضور در اردو و ترکیب تیم ملی دعوت می شود البته به شرطی که شراط موردنظر را داشته باشند و بتوانند بازیکنانی نتیجهبخش و تاثیرگذار باشند چون تیم ملی فقط جای بهترین هاست.

نتیجه گرایی در کنار جوانگرایی

سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه نگاهش در این تیم صرفا نتیجه گرایی نیست و نیم نگاهی هم به جوانگرایی دارد، تصریح کرد: درتیم ملی نگاه نتیجه گرا و نگاه به آینده باید به موازات هم باشد نه اینکه یکی نسبت به دیگری ارجحیت پیدا کند. منظور از جوانگرایی همکه در هر مقطع مورد تاکید قرار می گیرد، این نیست که همزمان مثلا ۵ بازیکن جوان را وارد ترکیب اصلی تیم ملی کنیم و بازیکنان قدیمیتر و با تجربه را کنار بگذاریم. جوانگرایی باید اینگونه باشد که از چند بازیکن جوان در اردوها استفاده شود و به تدریج راه را برایورودشات به ترکیب تیم ملی باز کنیم آنهم در صورتیکه شرایط ملی پوش شدن را به طور کامل دارا باشند.

دو شرط برای دعوت از بازیکنان به اردوی تیم ملی

این مربی در مورد “اردونشینان تیم ملی بسکتبال و اینکه دعوت از آنها بر اساس چه ملاکی انجام خواهد شد؟»، گفت: بازیکنانی که وارداردو می شوند قطعا باید توان و عملکردشان اثبات شده باشد. در واقع تنها از بازیکنانی برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت می کنم کهاول عضو یک تیم باشگاهی در داخل یا خارج کشور باشند و دوم اینکه برای آن تیم در رقابت های باشگاهی بازی کنند. بازیکنی کهنامش در فهرست تیم باشگاهی قرار دارد اما به کار گرفته نمی شود یا عملکرد خوبی در تمرینات ندارد یا در مسابقه نمی تواند خوب بازیکند و رضایت مربی اش را جلب کند و یا اینکه به لحاظ اخلاقی انتقاداتی به او وارد است وگرنه چرا نباید از او استفاده شود.

به نظرات مربیان باشگاهی احترام می گذارم

هاشمی در این رابطه ادامه داد: درهر صورت حتما اشکال و ایرادی متوجه آن بازیکن است که از نظر مربی باشگاهی اش جایگاهیبرای بازی کردن ندارد. من به این نظرات مربیان که همکاران باشگاهی من به حساب می آیند، احترام می گذارم و با در نظر گرفتن آنتنها از نفراتی دعوت می کنم که با تیم باشگاهی قرارداد داشته باشند و برای آن بازی کنند. بازیکنانی که از این شرط برخوردار هستندبه لحاظ عملکرد و توانایی با هم مقایسه می شوند و بهترین آنها به تیم ملی دعوت می شوند.

صمد خداحافظی نکرده پس روی او حساب می کنم

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد صمد نیکخواه بهرامی و اینکه « این بازیکن با توجه به اعلام تلویحی که برای خداحافظی از تیم ملیداشت در برنامه های آتی این تیم جایگاهی دارد یا خیر؟»؟، گفت: شان و جایگاه صمد نیکخواه بهرامی در بسکتبال و ورزش کشور برایهمه مشخص است. با او در مورد برنامه هایش و تصمیمی که برای آینده دارد، صحبت کرده ام. صمد تصمیمی برای خداحافظی ندارد واصلا این موضوع را عملی نکرده است. بنابراین برای مسابقات پیش رو روی او حساب می کنیم.

شرط دعوت از صمد مثل دیگر بازیکنان است

این مربی به یک مسئله اشاره کرد و یادآور شد: البته شرط دعوت از صمد نیکخواه مانند دیگر بازیکنان است، از صمد و هر بازیکن دیگریبه شرط فعالیت باشگاهی در داخل یا خارج کشور دعوت به اردو خواهد شد. برای هر رویداد و برگزاری اردوی تدارکاتی ویژه آن، اینمسئله را مدنظر خواهیم داشت.

پیگیری وضعیت ملی پوشان از طریق تماس شخصی با آنها

هاشمی خاطرنشان کرد: برنامه ای که در رابطه با صمد نیکخواه بهرامی انجام دادم را در مورد نفرات دیگر مانند بهنام یخچالی و حامدحدادی هم خواهم داشت. با آنها جداگانه تماس می گیرم تا در جریان وضعیت شان و برنامه های شان قرار بگیرم.

بازیکن باید در تیم ملی احساس امنیت داشته باشد

سرمربی تیم ملی بسکتبال همچنین به یک مسئله اشاره کرد که به نظر می رسد بی ارتباط به حواشی سال های اخیر پیرامون این تیمنباشد. وی گفت: به عنوان سرمربی موظف هستم برای هر رویداد بهترین شرایط را برای بهترین نتیجه گیری مهیا کنم. ابزار کارم هم دراین زمینه بازیکنان هستند، افرادی که مانند همه انسان ها احساس و عاطفه دارند. پس نباید صرفا نگاه ابزاری به بازیکنان داشته باشم. باید مسائل احساسی و عاطفی آنها درک شود به گونه ای که در تیم ملی و اردوهای آن احساس امنیت داشته باشند.

کادر فنی در هر زمینه تصمیم گیرنده است

هاشمی گفت: در عین حال بازیکنان هم باید بدانند که تعهد کاری آنها و اینکه در هر شرایطی برای پیروزی تیم ملی تلاش داشته باشند نهبزرگی و امتیازآوری خودشان در وضعیت آنها برای ادامه همکاری با تیم ملی تعیین کننده است. آنها باید بدانند تصمیم گیرنده نهاییکادر فنی است و کسی حق ندارد در اردو یا در خلال مسابقات دست خلاف این عمل کند. ما در تیم ملی بسکتبال به چنین نفراتی نیازداریم که به دور از نگاه خودخواهانه برای کار گروهی تلاش داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا