تجارت

«نیاوران بین دو انقلاب» را در دهه فجر ۱۴۰۰ ببینید

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ویژه برنامه «نیاوران بین دو انقلاب» به استقبال دهه فجر ۱۴۰۰ رفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این مجموعه بر اساس اختصاصات و اقتضائات نیاوران با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار موزه‌ای و همچنین تدارک برنامه‌های جانبی از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه میزبان علاقه مندان است.

نمایشگاه نادیده‌ها شامل مجموعه آثار نقاشی هنرمندان هنر نوگرای ایران از گنجینه کاخ‌موزه اختصاصی نیاوران و کاخ‌موزه صاحبقرانیه، برای نخستین بار در این ایام در معرض دید هنردوستان قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه که از ۱۴ تا ۲۲ بهمن ماه پذیرای علاقه مندان است شامل آثاری از هنرمندان نامی کشورمان چون بهمن محصص، پروانه اعتمادی، لیلی متین دفتری، ایران درودی، حسین محجوبی، صادق تبریزی و برخی دیگر از هنرمندان هنر نوگرای ایران است.

در نمایشگاه “میراث فلزی” نیز گزیده‌ای از سکه‌های پس از اسلام ایران مربوط به دوره‌های تیموری و قاجار موجود در گنجینه این موزه به نمایش در آمده است.

از جمله آثار شاخص این نمایشگاه می‌توان به سکه‌های جلوس ۱۳۲۷ و مدال کمیاب «عزت و غیرت» احمدشاه قاجار اشاره کرد.

در نمایشگاه عکس «نیاوران در بهمن ۱۳۵۷»، مجموعه عکس‌هایی به نمایش درآمده که حال و هوای کاخ نیاوران را در روزهای آغازین پیروزی انقلاب نشان می‌دهد.

مجموعه نیاوران در این نمایشگاه با نگاه متفاوت فرهنگی اجتماعی به روایت وقایع دوران انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی از منظر هنرمندان آن دوران می‌پردازد. علاقه مندان در این نمایشگاه با ادبیات و موسیقی شکل گرفته در هر دوره آشنا می‌شوند.

اجرای تور «ناشنیده‌های نیاوران»

یکی دیگر از ویژه برنامه‌های این مجموعه، اجرای تور یک روزه ناشنیده‌های نیاوران است. این تور به بازگویی قصه‌ها و روایت‌های باغ تاریخی نیاوران از دوره قاجار تاکنون می‌پردازد.

در برنامه روایت آثار موزه‌ای از زبان قصه گویان برای کودکان که با همکاری گروه راز گردونه در دو موزه این مجموعه طبق زمان بندی مشخص اجرا می‌شود، کودکان از زبان قصه گویان با روایتی جذاب و متفاوت با آثار این دو موزه آشنا می‌شوند.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به عنوان یک مجموعه دوستدار کودک با دغدغه انجام کار فرهنگی معنادار برای کودکان تلاش می‌کند تا با اجرای این رویداد، فضای مناسبی برای کودکان در موزه‌ها ایجاد کرده و آنها را با آثار شاخص موزه‌های این مجموعه آشنا سازد.

این مجموعه در این ایام در نظر دارد تا برای همه مخاطبین موزه رویدادسازی کند. برگزاری شب خاطره با پیشکسوتان با دعوت از شاهدان عینی روزهای انقلابی کاخ نیاوران و شب کتابخوانی به همراه خوانش کتاب‌هایی با روایت دولتمردان پهلوی و ارتباط آنها با نیاوران از جمله این برنامه‌ها است.

مجموعه نیاوران در این ایام با تولید چهار محتوای جذاب که به بازگویی روایت‌ها و خاطرات انقلابی مرتبط با کاخ نیاوران می‌پردازد، میزبان مخاطبان موزه در فضای مجازی است که از آن جمله می‌توان به تولید اولین قسمت از پادکست نیاوران اشاره کرد.

علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه‌های یادشده می‌توانند تا ۲۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و موزه‌ها تا ساعت ۱۷ فعال هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا