تجارت

نمايش‌هاي عاشقانه ولي جدي

ناظم نیوز: در سال‌هاي اخير بوده‌اند نمايش‌هايي كه اجرا شده‌اند و به دليل استقبال مخاطبان به اجراهاي بعدي هم رسيده‌اند. حسرت نگفتن‌ها در زمانی که باید گفته می‌شد، موضوعی است که از مدتی پیش ذهن الهام پاوه‌نژاد را درگیر کرده و این درگیری در دوران کرونا پررنگ‌تر هم شده است. این بازیگر و کارگردان تئاتر بر اساس همین ذهنیت 2 نمایش کافه پولشری و لاموزیکا را اجرا کرده است. 2 نمایشی که رنگ و بوی عاشقانه دارند ولی حرف‌شان خیلی کلی‌تر است.

به گزارش ناظم نیوز، الهام پاوه‌نژاد حالا در تدارک اجرای دوباره نمایش کافه پولشری است که پیش از این آن را در تهران و 4 شهر استرالیا اجرا کرده است. قرار بود این نمایش تور اروپا هم داشته باشد که کرونا، مانع شد. الهام پاوه‌نژاد اما بعد از این نمایش هم اثر دیگری را با نام لاموزیکا با بازی خودش و احسان کرمی اجرا کرد و این بار اجرای این نمایش تازه، به دلیل موج پنجم کرونا ناتمام ماند و در ادامه هم، سفر احسان کرمی، سبب شد تا پاوه‌نژاد، ادامه اجرای این اثر را به زمانی دیگر موکول کند. این کارگردان حالا در آستانه اجرای دوباره نمایش کافه پولشری در گفتگويي، بزرگترین تم این نمایش را غنیمت دانستن زمان برای گفتن نگفته‌ها می‌داند و یادآوری می‌کند که در روزگار حسرت‌بار و غم‌زده امروز، همه ما بیش از هر زمان دیگری به عشق نیاز داریم، احساسی که در کشاکش سختی‌های روزمره اگر هم فراموش نشده باشد ولی خیلی کمرنگ شده است.
الهام پاوه‌نژاد با اشاره به شباهت موضوعی هر 2 نمایشش می‌گوید: تم ثابتی که در ذهنم هست، حسرت نگفته‌هاست که در هر یک از این 2 نمایش، رنگی خاص دارد هرچند ظاهر کارها عاشقانه است ولی موضوع خیلی کلی‌تر از روابط صرفا عاشقانه است، اینکه گاهی در برخورد با پدر، مادر، اعضای خانواده یا یک دوست چه نگفته‌هایی داریم که اگر در زمان خودش گفته می‌شد، شرایط بهتری رقم می‌خورد.
او سپس از دوران کرونا و ویژگی‌های آن یاد می‌کند: در این 2 سال کرونا همه ما بیشتر به این فکر کردیم که زندگی همین یک لحظه است و واقعا ممکن است فردا نباشیم یا عزیزی را از دست بدهیم. نمونه بارز و تکان‌دهنده این از دست دادن‌ها برای من، آیدین الفت است، همکار خوب‌مان که روز شنبه‌ای او را برای دیدن نمایشم دعوت کردم و گفت درگیر کرونا شده و به فاصله چند روز بعد، خبر درگذشتش، همه ما را بدجوری غافلگیر کرد. بنابراین آنچه برایم مهم بود، تاکید بر کوتاه بودن زندگی است و اینکه قدر لحظه‌ها را بدانیم و حرف‌هایمان را به موقع، قبل از اینکه خیلی دیر بشود، بزنیم. من برای طرح این موضوع، بستری عاشقانه را انتخاب کردم چون باور دارم این روزها همه ما بیش از هر زمان دیگر، به عشق نیاز داریم.
اين چهره محبوب عرصه بازيگري كه در سال‌هاي اخير بيشتر فعاليت خود را معطوف تئاتر كرده است، در دوران کرونا هم فعالیت داشته و درباره اعتمادسازی در تماشاگران برای حضور دوباره در سالن‌های نمایش می‌گوید: همچنان پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم. البته واکسیناسیون سراسری خیلی به این اعتمادسازی کمک کرده تا افراد به زندگی عادی برگردند و دوباره به سینما و تئاتر بروند. اما الان بزرگترین مانع برای دیدن تئاتر، مشکلات اقتصادی در کل دنیاست که تبعات دوران کروناست و متاسفانه وضعیت در ایران بدتر هم هست. با تورم شدیدی که داریم، اولین موضوعاتی که از سبد خانوار حذف می‌شوند، سینما و تئاتر هستند. در حالیکه در این مقطع بیش از گذشته نیاز به بازسازی روح و روان داریم تا جسم و جان خود را برای رویارویی با مشکلات امروز تقویت کنیم.
الهام پاوه‌نژاد سپس از نظرات بعضی از تماشاگران درباره گرانی بلیت تئاتر می‌گوید: بعضی از تماشاگران گرانی بلیت را مطرح می‌کنند. طبیعتا عموم تماشاگران اطلاع چندانی از هزینه‌های تولید یک اثر نمایشی ندارند و نمی‌دانند یک کار تک‌نفره هم گروه چند نفره‌ای دارد که همه آنان باید دستمزد بگیرند. ما با کف قیمت بلیت کار می‌کنیم تا بتوانیم تماشاگران بیشتری را میزبانی کنیم زیرا بعد از 2 سال در خانه ماندن، این روح خسته‌ی مدام داغ‌دیده‌، نیازمند تغذیه و بازسازی است.
الهام پاوه‌نژاد همچنان علاقمند است شرایطی فراهم شود تا اجرای نمایش لاموزیکا را ادامه بدهد، نمایشی که به گفته او، با وجود استقبال تماشاگران به دلیل اوج‌گیری دوباره کرونا، بعد از ۱۳ اجرا متوقف شد و هنوز فرصت زیادی برای دیده شدن دارد.
نمایش کافه پولشری او از ۲۲ دی ماه در کافه گالری باروک اجرا می‌شود. او پیش از این همین نمایش را در کافه تئاتر شهرزاد اجرا کرده بود و به گفته خودش، ویژگی این نمایش که یک کار کافه‌ای است، به گونه‌ای است که در هر کافه، متناسب با شرایط آن مکان، میزانسن‌هایش عوض می‌شود. ضمن اینکه پاوه‌نژاد در اجرای دوباره این نمایش که در دوره کروناست، اشارات ظریفی هم به این دوران دارد. نمایش کافه پولشری نوشته آلن وتز با بازی و کارگردانی الهام پاوه‌نژاد از تاریخ ۲۲ دی ماه هر شب ساعت ۲۰ در کافه گالری باروک اجرا می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا