تجارت

نقص اطلاعاتی مطالعه شیراز درباره کارآیی واکسن‌های کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اشاره به نقص اطلاعاتی مطالعه شیراز درباره کارآیی واکسن‌های کرونا گفت: وقتی هنوز داده‌های اطلاعاتی یک مقاله کامل نیست نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد.

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در گفتگو با ناظم نیوز درباره مقاله‌ای که از سوی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت شیراز در زمینه کارآیی پایین واکسن سینوفارم در جلوگیری از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ منتشر شده، گفت: دو اتفاق برای مقاله مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت شیراز رخ داده، نکته اول این است که این مطالعه، مطالعه کاملی نبوده است.

وی افزود: نکته دوم این است که دیتاها و آنالیزهای آن داده‌ها در این مطالعه هنوز استخراج نشده است، چرا که محققان مقاله ادعا کردند که ماه‌های شهریور و مهر به مجموع داده‌های مطالعه وارد نشده است. بنابراین وقتی هنوز دیتاهای یک مقاله کامل نیست نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد.

سه سطح قابل بررسی درباره واکسن‌ها و اثرشان بر جلوگیری از بیماری کرونا

این فوق تخصص بیماری‌های ریه درباره کارآیی واکسن‌ها و شبهاتی که در این زمینه مطرح است، گفت: نکته مهم این است که واکسن‌ها و اثرشان بر جلوگیری از بیماری در سه سطح قابل بررسی است. سطح اول سطح جلوگیری از بیماری، سطح دوم سطح جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و سطح سوم سطح جلوگیری از مرگ و میر است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین نکته‌ای که درباره واکسن‌ها و اثربخشی آن مطرح است، سطح سوم یعنی جلوگیری از مرگ و میر است. چرا که کرونا یک بیماری به شدت مسری و خطرناک است که منجر به مرگ می‌شود. بنابراین ما درباره واکسن‌ها، این نکته را مدنظر قرار داده‌ایم که جلوگیری از مرگ و میر اهمیت بیشتری از جلوگیری از ابتلاء به بیماری دارد.

جماعتی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیماری کرونا بسیار مسری است و به کسانی که حتی واکسن زده‌اند هم توصیه می‌کنیم تا زمانیکه ایمنی جمعی در جامعه‌ای بوجود نیامده است، ماسک، فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بنابراین با بهترین واکسن‌ها هم احتمال بوجود آمدن بیماری وجود دارد.

هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد از ابتلاء و آلودگی به بیماری کرونا جلوگیری کند

وی گفت: به عبارت بهتر هیچ واکسنی در دنیا وجود ندارد که ۱۰۰ درصد از ابتلاء و آلودگی به بیماری کرونا جلوگیری کند. اگر در جامعه‌ای باشیم که هنوز به ایمنی جمعی نرسیده باشد و یا در جامعه‌ای باشیم که احتمال چرخش ویروس در آن وجود داشته باشد و ممکن است سوش های مقاوم یا سوش های جدیدی در آن بوجود بیاید، علی رغم اینکه واکسن را زده‌ایم بازهم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و اگر این کار را نکنیم، احتمال ابتلاء وجود دارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ یادآور شد: اما در مورد افرادی که واکسینه شده‌اند با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن فرد با ویروس برخورد داشته و ایمنی برای فرد بوجود آمده، در نتیجه باعث می‌شود فرد بیمار نشود و یا اگر بیمار شد شدت بیماری کم باشد و یا حتی اگر بستری شد، به ای سی یو (ICU) نرود و حتی اگر به ای سی یو رفت هم با مرگ مواجه نشود.

وی تاکید کرد: درباره کارآیی واکسن‌ها باید گفت، اکثر واکسن‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند کارایی شان در سطح دوم یعنی پیشگیری از شدت بیماری و سطح سوم یعنی پیشگیری از مرگ و میر است. ضمن اینکه در کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم اثربخشی ها بررسی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا